سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

پیروزی لندنی ها در جنگ پول


پیروزی لندنی ها در جنگ پول
هفته چهارم رقابت های فوتبال لیگ برتر جزیره با شکست طلسم طولانی مدت ناکامی های لیورپول در بازی مقابل منچستریونایتد در آنفیلد همراه شد. قرمزپوشان آنفیلد پس از سال ها موفق شدند مقابل رقیب دیرینه خود به پیروزی دست یافته و قهرمان فصل گذشته لیگ برتر را با نتیجه ۲ - یک شکست دهند. در این دیدار اگرچه شیاطین سرخ با گل زود هنگام کارلوس توس شوک بزرگی را به بازیکنان لیورپول وارد کردند اما در نهایت اشتباه وز براون در به ثمر رساندن یک گل به خودی و گلزنی رایان بابل در ۱۳ دقیقه مانده به انتهای بازی پس از ۷ سال پیروزی خانگی مقابل منچستریونایتد را برای مردان آنفیلد به ارمغان آورد.
جیمی کاراگر مدافع لیورپول پس از اتمام این بازی در مصاحبه با شبکه اسکای اسپورت گفت: این بازی تنها از لحاظ کسب ۳ امتیازش ارزشمند نبود بلکه هدفی که مدت ها به دنبالش بودیم را تحقق بخشید. چندین فصل است که لیورپول از گردونه مدعیان قهرمانی خط خورده و چلسی و منچستریونایتد مدعیان اصلی بوده اند. این پیروزی ما را به صدر جدول نزدیک کرده جایی که باید در آن حضور داشته باشیم. در جریان این بازی دیمیتار برباتوف هافبک جدید یونایتدی ها با ارسال پاس توس را در موقعیت گل قرار داد تا آنفیلد در دقیقه سوم بازی به سکوت فرو برود اما اشتباه ادوین فان درسار در دفع ناقص توپ باعث شد توپ پس از برخورد با پای براون وارد دروازه خودی شود.
گل دوم لیورپول نیز به نوعی حاصل اشتباه رایان گیگز بود. این هافبک باتجربه که قصد داشت توپی را از محوطه جریمه شیاطین سرخ دور کند آن را به خاویر ماسچرانو واگذار کرد تا او با ارسال پاس برای کویت موقعیت خطرناک دیگری را برای لیورپول به وجود آورد. کویت نیز با ارسال یک پاس عرضی روبه بیرون توپ را به بابل سپرد تا او تیر خلاص را به قلب میهمان وارد کند. اما ناکامی منچستر یونایتد به این ختم نشد زیرا این تیم نمانیاویدیچ را به دلیل دریافت کارت قرمز و مایکل کریک را به دلیل مصدومیت نمی تواند در بازی هفته آینده خود مقابل چلسی در اختیار داشته باشد.
سرآلکس فرگوسن گفت: «اشتباه و ضعف دفاع باعث شد ۲ گل دریافت کنیم اما در مجموع هم لیورپول تیم برتر میدان بود.
این تیم با ارائه یک بازی هجومی ما را وادار به اشتباه کرد. بنیتس نیز اظهار داشت: «نشان دادیم که از لحاظ کیفیت کار تیمی تیم برتر میدان هستیم. این پیروزی برای ما و بالا بردن اعتماد به نفس بازیکنان واقعا مهم بود. اکنون می توانیم هر تیمی را شکست دهیم.»
● جنگ پول
دیدار تیم های چلسی و منچسترسیتی که اخیرا به عنوان جنگ پول لقب گرفته است با درخشش روبینیو در نخستین حضورش برای منچستری ها و پیروزی قاطع شاگردان اسکولاری خاتمه یافت. در این بازی اگرچه این منچسترسیتی بود که با گل زیبای روبینیو از روی یک ضربه ایستگاهی گل نخست بازی را به ثمر رساند اما در نهایت این آبی پوشان لندن بودند که پیروزی ۳ - یک را از آن خود کردند. تک گل روبینیو با ۳ گل کاروالیو، لمپارد و نیکلاس آنلکا پاسخ داده شد تا مالکان جدید سیتی متوجه شوند راه زیادی برای پیوستن به جمع ۴ تیم صدر جدول باید پیموده شود. تنها بدشانسی چلسی در این بازی اخراج جان تری در دقایق پایانی بازی بود که وی را از بازی هفته آینده تیمش مقابل منچستریونایتد محروم خواهد کرد اما با این وجود اسکولاری با اطمینان خاطر از انگیزه بازیکنانش برای شکست شیاطین سرخ در استمفوردبریج صحبت کرد. سرمربی برزیلی چلسی پس از پیروزی تیمش در ایستلندز اظهار داشت: «بازیکنانم شایسته تقدیر و تمجید هستند زیرا تا دقایق پایانی جنگیدند و برای کسب پیروزی تلاش کردند. ما حتی ۵ یا ۶ موقعیت مسلم گلزنی داشتیم که از آنها استفاده نکردیم. اینکه توانستیم گل خورده را سریعا جبران کنیم واقعا اهمیت داشت.
هنگامی که اولین گل بازی را دریافت کردیم تیم از لحاظ روحی و روانی به هم ریخت اما پس از به ثمر رساندن گل تساوی و بعد از آن گل های پیروزی همه چیز تغییر کرد. در مورد داوری نیز نمی خواهم اظهارنظر کنم. او درون زمین بود و من بیرون. نفهمیدم چه اتفاقی باعث اخراج تری شد. شاید اگر بعدا دوباره صحنه را ببینم بتوانم در مورد آن نظری بدهم.» اما در سوی دیگر میدان مارک هیوز سرمربی منچسترسیتی از شکست تیمش ابراز تاسف کرد و اظهار داشت که این شکست درس خوبی به بازیکنان او خواهد داد تا در بازی های بعدی باتجربه بیشتری به میدان بروند. هیوز در مصاحبه با روزنامه ستانتا اسپورت با اعتراف به ناامیدی بازیکنانش پس از شکست ۳ - یک گفت: «بسیار نارحت شدیم زیرا این ما بودیم که شروع بهتری داشتیم و گل اول را به ثمر رساندیم. اما از این ناراحت تر هستم که به محض پیش افتادن از حریف، یک گل دریافت کردیم. شاید اگر می توانستیم ۱۰ یا ۱۵ دقیقه این نتیجه را حفظ کنیم دست پر از میدان خارج می شدیم. فکر می کنم در اواخر بازی انرژی بازیکنان ما تحلیل رفته بود و دیگر نمی توانستیم همانند چلسی از موقعیت های خود استفاده کنیم. به هر حال این شکست تجربه خوبی برای ما خواهد بود.
ضلع دیگر مربع قدرت فوتبال جزیره، آرسنال نیز با شکست ۴ - صفر میزبان خود بلکبرن هفته چهارم لیگ برتر را به پایان برد. در این بازی که امانوئل آدبایور با به ثمر رساندن ۳ گل، ستاره ایوودپارک لقب گرفت تئووالکات مهره درخشان تیم ملی انگلیس در بازی با کرواسی به صلاحدید آرسن وانژه به میدان نرفت. سرمربی فرانسوی توپچی ها که تیمش چهارشنبه این هفته باید در لیگ قهرمانان اروپا به مصاف دیناموکیف اوکراین برود به ستاره ۱۹ ساله خود استراحت داد تا او را برای این بازی در آمادگی کامل داشته باشد اما مصدومیت سمیر نصری و بی تمایلی وانژه برای استفاده از نیکلاس بنتنر باعث شد قهرمان زاگرب به میدان بیاید. وانژه پس از کسب پیروزی قاطعانه خارج از خانه مقابل بلکبرن گفت: «در ابتدا قصد داشتم والکات را کنار بگذارم اما بعد تصمیم گرفتم او را به میدان بیاورم زیرا می خواستم به نیکلاس بنیتس استراحت بدهم.
تنها ایراد هت تریک کردن در تیم ملی این است که همه انتظار دارند مجدداً ۳ گل دیگر به ثمر برسانید. می دانیم که والکات بازیکن خطرناک است اما باید به او فرصت پیشرفت داد. درخشش آدبایور مهاجم توگویی آرسنال و هت تریک او در این بازی در حالی رقم خورد که وی در ۳ بازی قبلی آرسنال گلی به ثمر نرسانده بود. اما پیش از هت تریک آدبایور، این والکات بود که با ارسال پاس برای روبین فان پرسی باعث رقم خوردن نخستین گل آرسنال شدو در سوی دیگر میدان این شکست باعث شد بلکبرن به رتبه شانزدهم جدول سقوط کند. پل انیس که چهارمین حضورش بر نیمکت بلکبرن را تجربه می کرد در پاسخ به سؤالات خبرنگاران برای قرار گرفتن در این رده از جدول گفت: «به نظر من حضور در قعر جدول در این مقطع از فصل هیچ نگرانی ندارد زیرا هنوز راه زیادی تا پایان فصل باقیمانده است. گلی که قبل از اتمام نیمه نخست به ثمر رسید شیرازه تیم را از هم پاشید. عدم تمرکز و ضعف در دفاع باعث شکست ما شد. برای دروازه بانمان رابینسون متأسفم زیرا بدون آنکه اشتباهی انجام دهد در ۲ بازی ۸ گل دریافت کرده است.»
● نخستین پیروزی آقای خاص
نخستین روز از هفته دوم رقابت های سری A با پیروزی ۲ - یک در سن سیرو همراه بود. قهرمان فصل گذشته ایتالیا اگرچه از میهمان خود کاتانیا در دقیقه ۴۲ بازی عقب افتاد اما به سرعت از روی هنرنمایی بازیکن جدید خود کوارسما، که نخستین بازی اش برای اینتر را تجربه می کرد به گل تساوی رسید. اما میزبان بسیار خوش شانس بود که از روی اشتباه کریستین ترلتیزی در به ثمر رساندن یک گل به خودی پیروز از میدان خارج شد. اخراج سولی مونتاری هافبک غنایی اینتر به دلیل درگیری با جیاکومو توسکو از حوادث مهم این بازی به شمار می رود اما ژوزه مورینیو پس از اتمام این بازی گفت: «این بازی ۳ امتیاز بسیار مهم را برایمان به ارمغان آورد. تیم ما با وجود ۱۰ نفره شدن تلاش فوق العاده ای را به نمایش گذاشت. این پیروزی نتیجه کار گروهی فشرده ما بود.» در دیگر دیدار روز نخست از هفته دوم رقابت ها سری A رم نایب قهرمان فصل گذشته با نتیجه ۳ - یک مغلوب میزبان خود پالرمو شد. تک گل دقیقه ۸ خولیو باپتیستا با ۲ گل فابریتزیو میکولی در دقایق ۲۰ و ۵۶ و گل کاوانی در دقیقه ۷۳ پاسخ داده شد. لازم به ذکر است رم در حالی وارد میدان شد که از ستارگان خود، سیمونه پروتا، خوان، فیلیپ مکسس، میرکو ووچینیچ و فرانچسکو توتی بی بهره بود ضمن اینکه مصدومیت دانیله دروسی خروج او از زمین پیش از اتمام نیمه نخست نیز مزید برعلت شد تا رم در دومین بازی خود نیز طعم پیروزی را احساس نکند.»
● توقف مجدد بارسلونا
شروع ناامید کننده بارسلونا در فصل جدید با تساوی یک - یک این تیم مقابل راسینگ سانتاندر ادامه یافت. شاگردان پپ گواردیولا که به دنبال کسب پیروزی خانگی برای فراموش کردن خاطره تلخ شکست مقابل نومانسیا در هفته نخست بودند با تک گل لیونل مسی در دقیقه ۷۰ بازی از حریف پیش افتادند اما ضعف همیشگی آبی و اناری پوشان در خط دفاعی باعث شد پیروزی کاتالانی ها تنها ۷ دقیقه به طول انجامد و جاناتان پریرا گل تساوی را برای میهمان به ثمر برساند.
پپ گواردیولا پس از قبول تساوی خانگی گفت: «از عملکرد بازیکنانم ناراضی نیستم بلکه عملکرد و تلاش آنها برای رسیدن به گل را تحسین می کنم. می دانم تساوی بهترین نتیجه ممکن نبود اما از چیزی ناراحت نیستم. عملکرد تیم در مقایسه با بازی نخست بسیار بهتر بود. موقعیت های گلزنی بسیاری داشتیم اما از آنها بهره ای نبردیم. بازیکنان ما از این نتیجه کمی مأیوس شدند اما وظیفه من این است که روحیه آنها را حفظ کنم و به آنها القا کنم عملکردی که داشتند بسیار خوب بوده است. فکر نمی کنم بازی بدی را به نمایش گذاشته باشیم.»
لازم به ذکر است در دیگر دیدارهای این هفته از رقابت های لالیگا، سویا با گل های کانوته، چوانتون و انزو مارسکا با نتیجه ۴- ۳ در بازی سراسر هیجان حریف خود اسپورتینگ خیخون را شکست داد تا هت تریک ماته بیلیچ برای این تیم تازه وارد به لالیگا کافی نباشد.
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید