جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

تعصب بهتر است یا ثروت ؟


تعصب بهتر است یا ثروت ؟
چند سالی است که ثروتمندان روس، آمریکایی و اخیراً عرب سرمایه های خود را در لیگ برتر انگلستان به کار می اندازند و با جذب ستاره های بزرگ و کسب پیروزی های متعدد علاوه بر کسب اعتبار برای فوتبال انگلستان، بر ثروت خود نیز می افزایند.
حضور این بازیکنان در جزیره باعث شده است تا لیگ این کشور به جذاب ترین لیگ اروپا تبدیل شود. سرازیر شدن ثروت به این نقطه از قاره سبز باعث افت کیفیت مسابقات باشگاهی در سایر نقاط شده است. می توان گفت لالیگای اسپانیا که مدتی با حضور ستاره های برزیلی، آرژانتینی و پرتغالی حرف اول را در اروپا می زد امروز بیش از سایرین در خطر سقوط قرار دارد.
مدتی است که اسپانیایی ها توسط تسونامی که از سمت سواحل بریتانیا شکل می گیرد متضرر می شوند و اعتبار خود را از دست می دهند. خرید باشگاه منچسترسیتی توسط الفهیم ثروتمند و سرمایه دار کلان کمپانی ADUG موجی از ترس و وحشت را در میان هواداران اسپانیایی ایجاد کرده است. حداقل تأثیر این ثروت موجب نزول یک پله ای لیگ اسپانیا خواهد بود. به نظر می رسد که دیگر دوران حکمرانی باشگاه هایی چون بارسلونا و رئال مادرید به سر آمده است.
طی سال های اخیر این انگلیسی ها هستند که در سطح اروپا قدرتنمایی می کنند. تیم هایی چون منچستریونایتد، چلسی و حتی آرسنال و لیورپول لرزه بر اندام هر بازیکنی می اندارند. حال که منچسترسیتی نیز به این جمع اضافه شده است، با پیشرفت سریع فوتبال در کشورهایی مثل هلند، لالیگا ممکن است باز هم ضعیف تر شود.
ارائه فوتبالی زیبا و چشم نواز و حضور تیم هایی که بارها و بارها تا مرز قهرمانی در اروپا پیش رفته اند پتانسیل این لیگ را بالا برده است. هلند همیشه استعدادهای فراوانی را به جهان معرفی می کند که در همان ابتدای کار توسط باشگاه های ثروتمند قاپیده می شوند. بارسلونا تیمی قدرتمند در اختیار دارد که باید به سختی تلاش کند و در لیگ قهرمانان با سایرین به رقابت بپردازند. ممکن است آتلتیکومادرید نیز شگفتی ساز شود و اگر رئال مادرید از گروه خود بالا بیاید هواداران را خوشحال می کند.
زمانی بکهام و زیدان در میان کهکشانی ها حضور داشتند این تیم واقعاً جنگنده بود اما حالا عده ای «جنتلمن» بازیکنان رئال مادرید را تشکیل می دهند که حاضر نیستند خود را فدای تیم کنند اما نکته مهم این است که ثروت باشگاه های متمول انگلیسی به ضرر فوتبال اسپانیا و حتی ایتالیا است که از مدت ها قبل دچار افول شده اند حضور ۳ تیم جزیره در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا طی ۲ فصل گذشته و برگزاری یک فینال کاملاً انگلیسی در فصل ۲۰۰۷ ، ۲۰۰۸مؤید رابطه ای مستقیم بین پول و موفقیت است. اگر بیشتر به موضوع دقت کنیم می بینیم که ۴ تیم اول لیگ برتر گل های سرسبد گروه های هشت گانه لیگ قهرمانان اروپا هستند.
وقتی قرعه کشی بازی های اروپایی در موناکو انجام شد سران باشگاه های انگلیسی قدرتمندانه در مجلس حضور یافتند تا پول خود را به رخ حریفان بکشند. نه تنها بهترین دروازه بان، بهترین مدافع، بهترین هافبک و بهترین مهاجم در لیگ برتر بازی می کنند بلکه ۵ کاندیدای اول این پست ها نیز در این کشور توپ می زنند. زمانی که خانواده سلطنتی ابودهبی قدم به عرصه فوتبال گذاشت با استعدادترین بازیکن رئال مادرید را از چنگ آنها درآورد و اعلام کرد که قصد دارد منچسترسیتی را به بزرگ ترین تیم دنیا تبدیل کند.
این پایان کار نبود آنها از همین حالا دام خود را برای کریستیانو رونالدو، کاکا، مسی و سایر بازیکنان مورد توجه رئال مادرید و بارسلونا پهن کرده اند. تعدادی از گزارشگران مطرح اسپانیایی مثل «آلفردو رلانو» از روزنامه AS یا سانتیاگو سگورالو نویسنده روزنامه مارکا نسبت به این موضوع هشدار داده بودند که هواداران اسپانیایی باید توقعات خود را پایین بیاورند تا باشگاه ها بتوانند با بازیکنان بزرگ قرارداد امضا کنند. شرکت های ثروتمند خاورمیانه مثل ADUS در انگلستان سرمایه گذاری می کنند.
البته مهم نیست که در چه باشگاهی این کار را انجام می دهند بلکه میزان ثروت آنها مهم است. اگر ۴ سال قبل رونالدینیو، روبینیو و یا رونالدوی برزیلی از۲ باشگاه اول اسپانیا و ۲ باشگاه برتر انگلستان پیشنهادی دریافت می کردند تصمیمشان کاملاً روشن بود. با توجه به یکسان بودن دستمزدها، آنها به هیچ وجه حاضر نمی شدند از درخشش خورشید و یا شیوه زندگی لاتین در این کشور بگذرند و به مه و رطوبت انگلستان بیایند.
زمانی که ستاره بعدی فوتبال برزیل یا آرژانتین ظهور کند مسلماً تصمیم گیری به این سادگی نخواهد بود. بدون شک دستیار او دچار تردید خواهد شد. در این شرایط فقط دستمزد بازیکن مطرح نیست بلکه توانایی هایی او در در کسب درآمد توسط حامیان مالی مثل شرکت نایکی در درجه اول اهمیت قرار می گیرد. با توجه به قدرت باشگاه های انگلیسی در آسیا که روز به روز در حال تقویت شدن است شرایط دگرگون خواهد شد.
این سرمایه حتی اسپانیایی هایی مثل تورس، فابرگاس، راموس و بنیتز را به انگلستان جذب کرده است. به این ترتیب فوتبال اسپانیا در معرض نابودی قرار دارد و مسئولان مربوطه باید فکری به حال آن بکنند.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید