پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

فراوانی مقاومت استافیلوکوک های کوآگولاز مثبت به آنتی بیوتیک های بتالاکتام:مطالعه روی نمونه های ارسالی به آزمایشگاه الزهرا (س) با روش اندازه گیری یدومتری و اسیدومتری – ۱۳۷۸


فراوانی مقاومت استافیلوکوک های کوآگولاز مثبت به آنتی بیوتیک های بتالاکتام:مطالعه روی نمونه های ارسالی به آزمایشگاه الزهرا (س) با روش اندازه گیری یدومتری و اسیدومتری – ۱۳۷۸
● مقدمه:
بواسطه نقش استافیلوکوکوس اورئوس در بیماریهای چرکی و مقاومت این باکتری به بسیاری از آنتی بیوتیک های بتالاکتامی که به روشهای مختلف به ویژه تولید آنزیم بتالاکتاماز صورت می گیرد، این مطالعه بر روی نمونه های مختلف بالینی به منظور جدا کردن باکتری مذکور و سنجش تولید آنزیم بتالاکتاماز و همین طور تعیین الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی این باکتریها صورت گرفت.
● روشها:
مطالعه بر روی ۶۰۰ نمونه تشخیصی (خون، خلط، مایع پریتوان و …) انجام شد. محیطهای کشت بلادآگار و محیط انتخابی مانیتول سالت آگار استفاده شد. بعد از ۲۴ تا ۴۸ ساعت انکوباسیون پلیت ها در دمای ۳۷°C ، گونه استافیلوکوک با استفاده از آزمایشهای بیوشیمیایی و تست کوآگولاز تعیین می شد. سنجش تولید یا عدم تولید بتالاکتاماز توسط روشهای سریع اسیدومتری و یدومتری صورت می گرفت و الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی سویه های جدا شده، به روش استاندارد kiby bauer صورت می گرفت.
● نتایج:
جمعا ۳۸ سویه استافیلوکوک کوآگولاز مثبت از ۶۰۰ نمونه مورد آزمایش جدا شد، که ۶.۳ درصد کل نمونه ها را تشکیل می داد. نتیجه تست بتالاکتاماز به روش اسیدومتری و یدومتری به ترتیب در ۷۸.۹ درصد موارد و ۷۳.۶ درصد موارد مثبت بود. تمام سویه های جدا شده به کاربنی سیلین، پنی سیلین، آمپی سیلین و آموکسی سیلین مقاوم بودند. ۸۱.۶ درصد باکتری ها به اگساسیلین، سفالکسین و سفازولین حساس بوده و ۷۸.۹ درصد آنها به سفالوتین و ۷۶.۳ درصد آنها به سفترویزوکسیم و سفتریاکسون حساس بودند.
● بحث:
با توجه به درصد بالای مقاومت این باکتری ها نسبت به آنتی بیوتیک هایی از قبیل کاربنی سیلین ، پنی سیلین ، آمپی سیلین و آموکسی سیلین و نیز درصد بالای تولید آنزیم بتالاکتاماز در این باکتری ها که موجب مقاومت باکتری به بتالاکتام های حساس به بتالاکتاماز می شود توجه پزشکان به نقش این باکتری و چگونگی درمان عفونتهای حاصل ضروری می باشد.
اکبرتوکلی
رحمت اله یزدانی
محمد بکاییان
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید