پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

دو استاندارد، دو متولی، دو ضابطه برای یک پیشخوان


دو استاندارد، دو متولی، دو ضابطه برای یک پیشخوان
پدیده استانداردسازی و یکپارچه‌سازی وبگاه‌های دولتی، سوژه‌ای است که این روزها می‌رود که متولیان و طرفداران بسیاری پیرامون خود گرد آورد. چنان که با گذشت یک ماه و ۱۲ روز از برگزاری نخستین مراسم اهدای جوایز وبگاه‌های برتر دولتی ایران توسط شورای عالی اطلاع‌رسانی، دکتر علی ناصری، مدیر کل دفتر امور زیربنایی فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات از تهیه پیش‌نویس ضوابط برای استانداردسازی سایت‌ها و پورتال‌های دولتی خبر می‌دهد.
پروژه رده‌بندی و استانداردسازی وبگاه‌های دولتی، اولین بار همزمان با برگزاری نخستین جشنواره تسما در سال ۸۶ از سوی شورای عالی اطلاع‌رسانی مطرح شد و به دنبال آن با صدور ابلاغیه‌ای از سوی دولت مبنی بر الزام دستگاه‌های اجرایی به ایجاد پیشخوان دولت الکترونیکی، ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت نیز به عنوان مجری ابلاغیه دولت با شورای عالی اطلاع‌رسانی در مسیر رده‌بندی و استانداردسازی وب‌سایت‌های دولتی همراه شد.
به گفته سعید رضا عاملی، رییس تیم کارشناسی بررسی و ارزیابی وبگاه‌های دولتی که در مراسم رده‌بندی سخن می‌گفت، شورای عالی اطلاع‌رسانی با هدف سیاستگذاری، توسعه‌ای و تولید دانش کار ارزیابی وبگاه‌ها را آغاز کرد و در نهایت خروجی‌های این پروژه ایجاد استانداردها و شاخص‌های مشخص برای وبگاه‌های ایرانی است که در قالب کتابی تحت عنوان «ارزیابی وبگاه‌های دولتی؛ جایزه ملی وبگاه‌های دولتی ایران» منتشر شد.
با این اوصاف می‌توان گفت شورای عالی اطلاع‌رسانی، رسما عهده‌دار استانداردسازی وب سایت‌های دولتی است، اولین دوره آن را برگزار کرده است و بنا به اعلام حجت الاسلام سعید سالاریان، معاون پشتیبانی و مالی شورای عالی اطلاع‌رسانی برنامه ارزیابی وبگاه‌های دولتی هر ساله تکرار خواهد شد. اما نکته جالب توجه در برنامه رده‌بندی وبگاه‌های دولتی، جای خالی وزارت ارتباطات بود که موجبات اظهار شگفتی محمد رویانیان، رییس ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت را نیز فراهم کرد، وی گفت: امیدوار بودم این غیبت خبری در حد شایعه باشد، اما ....
▪ وزارت ارتباطات غیبت‌اش را جبران می‌کند
اما گویا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قصد دارد غیبت خود را در پروژه شورای عالی اطلاع‌رسانی با راه‌اندازی پروژه‌ای دیگر با عنوان «ایجاد ضوابط برای استانداردسازی سایت‌ها و پورتال‌ها، دولتی» جبران کند.
▪ دوباره کاری محض است
اما دکتر مجید شهریاری، دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی اقدام وزارت ارتباطات برای ایجاد ضوابط و استاندارد وبگاه‌های دولتی را صرفا دوباره کاری محض قلمداد می‌کند و می‌گوید: ساماندهی و ارزیابی وب سایت‌های دولتی توسط شورای عالی اطلاع‌رسانی و با انجام کار کارشناسی توسط یک تیم از دانشگاه تهران به ریاست دکتر سعید رضا عاملی انجام شده و کتابی هم که شامل معیارها و استانداردهای انتخاب یک وب سایت دولتی است منتشر شده است. با این حال ما دلیل این دوباره کاری وزارت ارتباطات را نمی‌دانیم!
▪ کار شورا خوب و مثبت بود، اما..
اما دکتر ناصری، اقدام شورای عالی اطلاع‌رسانی را در ردیف کارهای خوب و مثبت قلمداد می‌کند و می‌گوید: از این گونه اقدامات خوب انجام شده، اما ما هنوز ضوابط مدون در زمینه وب سایت‌های دولتی نداریم و باید این ضوابط بر اساس معیارها و استانداردهای بومی و جهانی توسط و با نظر دستگاه‌های دولتی مدون و از مسیرهای قانونی مصوب و به کارگیری آن الزامی شود.
وی می‌افزاید: بر همین اساس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال تدوین پیش‌نویس ضوابط وبگاه‌ها و پورتال‌های دولتی است.
▪ از تجربیات شورا هم استفاده می‌کنیم
ناصری با بیان اینکه قطعا از تجربیات شورای عالی اطلاع‌رسانی هم بهره خواهیم جست، می‌گوید: به منظور تدوین پیش‌نویس ضوابط سایت‌ها ما تمامی ضوابط و استانداردهای کشورهای موفق در این بخش مثل آمریکا، انگلیس، هند و مالزی را مورد مطالعه و بررسی قرار داده و شرایط داخلی کشورمان را نیز لحاظ کرده‌ایم.
▪ برگزاری نشست‌های کمیته ضابطه‌مندی پورتال‌ها از هفته آینده
وی می‌افزاید: همچنین به منظور تهیه پیش‌نویس، نمایندگان وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، دادگستری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، امور خارجه به همراه وزارت ارتباطات، گرد هم آمده با برگزاری نشست‌هایی در خصوص اعضای کمیته ضابطه‌مندی وب سایت‌های دولتی و برنامه‌ها و راهبردهای این کمیته تصمیم‌گیری خواهد شد. وی می‌افزاید: برگزاری این نشست‌ها از هفته آینده آغاز خواهد شد. مدیر کل دفتر امور زیربنایی فناوری اطلاعات می‌گوید: با تدوین ضوابط سایت‌ها و پورتال‌های دولتی و ارایه آن به هیات دولت و تصویب آن، تمامی دستگاه‌های دولتی موظف خواهند شد از قاعده خاصی که کمیته تدوین کرده است در طراحی پورتال استفاده کنند. وی می‌افزاید: این ضوابط شامل ضوابط هدف‌گذاری و سیاستگذاری سایت و ضوابط مربوط به طراحی فنی محتوای سایت‌ها است. در نهایت اینکه ماهیت استانداردسازی و نظام‌مندی دولت و پیشخوان دولت الکترونیکی، امری خجسته و مبارک است اما، آیا می‌توان در یک اقلیم دو استاندارد و دو ضابطه برای استانداردسازی یک وبگاه دولتی تعریف کرد؟
پریسا سجادی
منبع : پایگاه اطلاع رسانی ITanalyze


همچنین مشاهده کنید