جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

ایران هرگونه انگیزه سیاسی را تکذیب کرد


ایران هرگونه انگیزه سیاسی را تکذیب کرد
هر چند که تیم بسکتبال با ویلچر ایران با خودداری از حضور مقابل تیم آمریکا روز شنبه از بازیهای پارالمپیک پکن کنار رفت، ولی یک مقام ایرانی وجود هرگونه انگیزه سیاسی را در این حرکت مردود دانست. به گزارش خبرگزاری آسیوشیتدپرس، برنده مسابقه ایران و آمریکا باید به دیدار برنده مسابقه اسرائیل و کانادا می رفت.
این در حالی است که ایران از سال ۱۹۷۹ با اسرائیل رابطه دیپلماتیک ندارد. در پی عدم حضور ایران نتیجه این دیدار ۲۰ بر صفر به سود آمریکا اعلام شد تا این تیم در مرحله نیمه پایانی حریف کانادا شود. یک مقام ایرانی گفت علت لغو شدن بازی ایران و آمریکا تغییر ساعت بازی از یازده و پانزده دقیقه به نه صبح به وقت محلی بود.
این مقام که یکی از اعضای هیئت اعزامی ایران به پکن است افزود "علت اصلی تغییر یک باره ساعت بازی بود." این مقام ایرانی ادامه داد "تغییر ناگهانی زمان بازی برای ما مشکلات زیادی بوجود آورد. به علت همین مشکلات تیم تصمیم گرفت در بازی شرکت نکند." وی گفت: ایران نامه ای ارسال کرده است تا اعتراض خود را به دلیل تغییر برنامه بازی ها نشان دهد اما، جوابی برای این نامه دریافت نشده و مسئولان بازی ها تصمیم به اخراج ایران گرفتند. جنی هانسن سخنگوی هیئت اعزامی آمریکا دراین باره گفت "تیم آمریکا ۲۴ ساعت قبل در جریان تغییر زمان بازی قرار گرفته بود." وی افزود پیش از آغاز رقابت های پارالمپیک به تیم ها گفته شده بود که زمان مسابقات ممکن است به علت زمان پخش تلویزیونی آنها و یا علل دیگر تغییر کند. هانسن افزود "ما با تغییر زمان بازی مقابل ایران موافقت کردیم ولی به ما علت مشخصی اعلام نشد.
" وی افزود: تیم ما در بازی حاضر شد و مشتاق انجام بازی بود و بازیکنان ما واقعا از بابت اینکه این دیدار به طور رسمی لغو شد، اندوهگین شدند. کمیته بین المللی پارالمپیک در بیانیه ای اعلام کرد ایران به این علت که از بازی خودداری کرد که از قرعه کشی بازیها و برنامه های بعدی آنها ناراحت بود." در بخشی از این بیانیه آمده است کمیته بین المللی پارالمپیک و فدراسیون بین المللی بستکبال با ویلچر از تصمیم ایران و اختلال حاصل از آن در جریان این مسابقات متاسف است.
این بیانیه به جریمه های احتمالی علیه ایران اشاره نشده است. هنوز مشخص نیست که چرا هیئت ایرانی و کمیته بین المللی پارالمپیک علل مختلفی برای این موضوع بیان می کنند. مقامات کمیته بین المللی پارالمپیک تاکنون توضیح دیگری ارائه نکرده اند. خبرگزاری Press Associateb نیز نوشت: ایراندوست، معاون سرپرست کاروان پارالمپیک ایران گفت هر بازی باید پس از بازی قبلی برگزار شود اما، متاسفانه در مورد بازی ما آنها ترتیب را رعایت نکردند و دلیل کنار کشیدن ما همین است. این بازی قرار بود به صورت زنده از تلویزیون ایران پخش شود. مائورین اورکارد رئیس فدراسیون جهانی بسکتبال با ویلچر گفت که برنامه بازی ها پیش از این اعلام شد، رسمی نبود و تمامی تیم ها طی دیداری در روز پنج سپتامبر و سپس طی نامه ای از این موضوع مطلع شده بودند. کمیته بین المللی پارالمپیک اعلام کرد که این کمیته و فدراسیون جهانی بسکتبال با ویلچر از بابت تصمیم گرفته شده توسط ایران و قطع شدن بازی ها ابراز تاسف کرد. لازم به ذکر است در جریان بازی های المپیک پکن محمد علیرضایی شناگر ایرانی از شرکت در مسابقه صد متر شنای قورباغه که رقیبی از اسرائیلی نیز حضور داشت خودداری و علت آن را بیماری عنوان کرد. کمیته بین المللی المپیک هم اعلام کرد هیچ تخطی از علیرضایی مشاهده نشده است. سخنگوی کمیته بین المللی المپیک گفته بود: "ما توضیحات این ورزشکار و کمیته ملی المپیک ایران را می پذیریم."
● تیم بسکتبال ایران از دهکده بازی های پارالمپیک پکن اخراج شد!
در پی عدم حضور تیم بسکتبال با ویلچر ایران برابر آمریکا در مرحله یک چهارم نهایی بازی های پارالمپیک پکن، کمیته بین المللی پارالمپیک (IPC) خواستار خروج تیم ایران از دهکده بازی ها شد. کمیته بین المللی پارالمپیک با ارسال نامه ای به "اشرفی" دبیرکل کمیته پارالمپیک ایران اعلام کرد با توجه به اینکه تیم ایران در اجرای قوانین IPC کوتاهی کرده است، طبق قانون این کمیته باید دهکده ورزشکاران بازی های پارالمپیک پکن را ترک کند. اعضای تیم ملی بسکتبال دهکده بازی ها را ترک کردند و در یکی از هتل های شهر پکن اسکان یافتند.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید