شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

چگونگی ترور جان اف کندی


چگونگی ترور جان اف کندی
ترور جان. اف. کندی، سی و پنجمین رئیس جمهور آمریکا در جمعه ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳در ایالات متحدهٔ آمریکا، دالاس تگزاس رخ داد. کندی هنگامی که با همسرش سوار ماشین روباز بود، از ناحیهٔ صورت مورد اصابت گلوله قرار گرفت. او چهارمین رئیسجمهور ترور شدهٔ آمریکا بود.
یک مستندساز آلمانی ادعاکردکاسترو در قتل «جان اف‌‏.کندی» رئیس‌‏جمهوری اسبق آمریکا دست داشت
خبرگزاری رسمی اسپانیا(EFE) گزارش داد که «ولیفراید هایسمن» فیلمساز مستندساز آلمانی که مدتی نیز روزنامه‌‏نگاری کرده است، در فیلم «ملاقات با مرگ» مدعی شده است که «فیدل کاسترو» رهبر کوبا دستور ترور «جان اف‌‏.کندی» رئیس‌‏جمهوری اسبق آمریکا را صادر کرده است. وی تأکیدکرد که اسناد لازم برای این ادعا موجود است. وی افزود: «این فیلم مستند را براساس شهادت «اوسکار ماریو» جاسوس سابق کوبا ساخته‌‏ام.»
بنابراین گزارش، در این فیلم که در ژانویه گذشته تولید شده و اکنون به مکزیک رسیده است، آمده است که «لی هاروی اوسوالد» آمریکایی توسط سازمان اطلاعاتی کوبا موسوم به «جی‌‏۲»(G۲) استخدام شده و این دستور را سپتامبر سال ۱۹۶۳ در طول دیدار از مکزیک دریافت کرده است. دولت کوبا هرگونه فرضیه در این مورد را تکذیب کرده است و از طریق روزنامه «گرانما» ـ روزنامه رسمی کشور کوبا ـ از این شایعات انتقاد کرده است و این در حالی است که هایسمن واکنش کوبا را تبلیغاتی دانسته است.
اضافه می‌‏شود فیلم «ملاقات با مرگ» در فرانسه و آمریکا پخش خواهد شد و ۱۳ کشور آن را خریداری کرده‌‏اند.
● ترور جان اف کندی ۴۳ سال پیش ، در روز ۲۲ نوامبر سال ۱۹۶۳ میلادی ، جان فیتز جرالد کندی ، رئیس جمهور ایالات متحده در حالیکه در خودروی روباز لیموزین در کنار همسرش ژاکلین کندی نشسته و از شهر دالاس تگزاس بازدید می کرد ، در مقابل چشمان هزاران نفر از مردم حاضر در خیابان و میلیون ها بیننده تلویزیونی به ضرب چند گلوله به قتل رسید.
این حادثه در ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه ظهر در خیابان الم استریت شهر دالاس رخ داد و کندی جا به جا کشته شد.
حدود نیم ساعت بعد ، رسما اعلام شد که جان کندی در بیمارستان پارکلند مموریال درگذشته است.
ماجرای ترور و قتل جان کندی رییس جمهور ایالات متحده یک معمای بزرگ در تاریخ و سیاست این کشور است.
امروز علی رغم این که هنوز ابهام آن برطرف نشده است اما مدارکی وجود دارند که ثابت می کنند قتل کندی حاصل یک توطئه مشترک سازمان سیا ، سازمان جنایتکاری مافیا ، برخی سیاستمداران و صاحبان قدرت ایالات متحده بوده و حتی گفته شده لیندون بی جانسون معاون رییس جمهور که پس از قتل کندی جانشین او شد ، از ماجرا اطلاع داشته است.
جانسون با شرکت های نفتی تگزاس رابطه ای پنهانی داشت و مرگ کندی موجب شد طرح یک قانون مالیات بر درآمدهای نفتی که قصد تصویب آن راداشت برای همیشه مسکوت بماند.
در ساعت ۱۴:۳۸ دقیقه همان روز ، لیندون بی جانسون معاون رییس جمهور که در هواپیمای مخصوص ریاست جمهوری بود ، به مقام ریاست جمهوری آمریکا منصوب شد.
در هر حال ، جوان ۲۴ ساله ای به نام لی هاروی اسوالدکه از طبقه پنجم یک انبار کتاب واقع در مسیر کاروان ریاست جمهوری ۳ گلوله شلیک کرده بود و تعادل روانی نداشت به عنوان قاتل اصلی کندی معرفی شد.
دو روز بعد ، اسوالد هنگام انتقال در زندان در کمال ناباوری در مقابل چشمان پلیس توسط جک روبی صاحب یک بار رستوران شهر دالاس که با مافیا در ارتباط بود به ضرب گلوله کشته شد. جک روبی در سال ۱۹۶۴ میلادی به مجازات مرگ محکوم شد اما دادگاه تجدید نظر حکم را لغو کرد و قبل از اینکه او دوباره محاکمه شود ، در شرایط مشکوکی در زندان درگذشت.
پس از قتل کندی ، کمیسیون وارن برای تحقیق تشکیل شد و پس از ۱۰ ماه اعلام کرد ، قاتل کندی شخص لی هاروی اسوالد بوده است.
در سال ۱۹۷۹ میلادی ، یک کمیسیون تحقیق دیگر نتیجه گرفت که ۴ گلوله شلیک شده که یک گلوله از یک منطقه دیگر و نه از ساختمان انبار کتاب به سوی کندی شلیک شده است و اعلام کرد ، اسوالد در این قتل تنها نبوده است.
اما در سال ۱۹۸۸ میلادی وزارت دادگستری آمریکا ، گزارش این کمیسیون را به دلیل فقدان مدارک مستدل وارد ندانست و رسما پرونده سوءقصد به جان کندی را مختومه اعلام کرد.
در جریان این سال ها ده ها نفر که به نوعی با پرونده کندی در ارتباط بودند به مرگ های غیرطبیعی درگذشته یا در سوانح مختلف کشته شدند.
هنوز با گذشت ۴۳ سال ، علیرغم گزارش ها ، کتاب ها ، شواهد ماجرای قتل کندی در هاله ای از ابهام قراردارد.
مافیا ، صنایع نظامی ، شرکت های نفتی ، گروه های افراطی راست ، همه در مظان اتهام قرار دارند.
شواهد منتشر نشده ، مدارک محرمانه ، گفتگوهای ضبط شده سری بیش از همه فرضیه یک قتل سازماندهی شده از سوی تگزاسی ها و با همکاری لیندون بی جانسون ، معاون کندی و جانشین او را قوت می بخشند.
به این ترتیب ، در روز ۲۲ نوامبر سال ۱۹۶۳ میلادی جان اف کندی در شهر دالاس ایالت تگزاس در مقابل چشمان هزاران نفر از مردم حاضر و میلیون ها بیننده تلویزیونی به قتل می رسد.
کندی هنگام مرگ ۴۶ سال داشت. ساعاتی پس از قتل کندی ، لیندون جانسون معاون ریاست جمهوری سوگند ریاست جمهوری را یاد کرده و جانشین کندی می شود.
قتلی که هنوز با گذشت ۴۳ سال کمتر کسی در آمریکا و در جهان گزارش رسمی دولتی درباره آن را باور می کند.
● افسانه های مرگ جان. اف کندی
۲۲ نوامبر، اول آذر ماه مصادف است با چهلمین سال ترور جان.اف.کندی رییس جمهور آمریکا در سال ۱۹۶۳، کندی در اثر این ترور در گذشت مرگش تاثیر عمیقی بر مردم آمریکا به جای گذاشت تا آن جا که حتی چهل سال پس از مرگ او هنوز رسانه ها در مورد ابعاد ناشناخته و کشف ناشده این پرونده مطالبی منتشر می کنند. امروزه آمریکاییان از کندی و قتل او افسانه ای ساخته اند شنیدنی که بن مایه فیلم ها، داستان ها، خاطره نویسی ها و گزارش های گوناگون قرار گرفته و هنوز تازگی خود را از دست نداده است.
کیان مهر احمدی ۲۲ نوامبر، اول آذر ماه مصادف است با چهلمین سال ترور جان.اف.کندی رییس جمهور آمریکا در سال ۱۹۶۳، کندی در اثر این ترور در گذشت مرگش تاثیر عمیقی بر مردم آمریکا به جای گذاشت تا آن جا که حتی چهل سال پس از مرگ او هنوز رسانه ها در مورد ابعاد ناشناخته و کشف ناشده این پرونده مطالبی منتشر می کنند. امروزه آمریکاییان از کندی و قتل او افسانه ای ساخته اند شنیدنی که بن مایه فیلم ها، داستان ها، خاطره نویسی ها و گزارش های گوناگون قرار گرفته و هنوز تازگی خود را از دست نداده است.
«بن بردلی» سردبیر مجله نیوزویک و سرپرست روزنامه واشنگتن پست حکایت مرگ جان.اف.کندی را در کتابش «دنیای ما روزنامه نگاران» به تفصیل آورده است.
در قسمتی از خاطرات بن بردلی آمده است: «هنگام صرف نهار بود و من که با کتاب ها ور می رفتم کم کم می خواستم آنها را کنار گذارده آماده صرف غذا شوم که پچ پچ ها شروع شد. ابتدا خیلی ضعیف و بی سر و صدا و آنگاه با فریادهایی که من از میان آنها این کلمات را تشخیص می دادم: «آه خدای من»، «کندی»، «تیراندازی». به سرعت برق خود را به ساختمان مرکز ملی مطبوعات رساندم و از آن جا به دفتر نیوزویک در طبقه دوازدهم رفتم. همکاران همگی دور تلکس گیرنده خبر جمع شده و به اخباری که روی صفحات کاغذ منعکس می شد، خیره مانده بودند و با اضطراب و وحشت کلمات غیر قابل تصور و هولناکی را که دنبال هم بر آن نقش می بست با ناباوری ملاحظه می کردند. کلماتی که هر لحظه رعب آور تر می شد. ناگهان صدای مفسر مجله مان بلند شد که می گفت: «بن، او می میرد.» و من با خشمی غیر قابل توصیف رویم را به طرف او کردم. آخرین خبر را چنین خواند: «والاس _ ۲۲ نوامبر _ یونایتد پرس _ سه گلوله به سوی رییس جمهور شلیک شد... به این ترتیب و آنقدر ناگهانی، کندی مرد!»
جان.اف.کندی رییس جمهور ۴۶ ساله آمریکا و مرد محبوب مردم در ظهر ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳ با گلوله «لی هاروی اسوالد» به قتل رسید. بی گمان قاتل از اهمیت کاری که قصد انجامش را داشت با خبر بود ولی گمان نمی کرد این قتل به یکی از پر دامنه ترین مسایل سیاسی آمریکای معاصر تبدیل شود. کندی به دلیل ویژگی های شخصی و خوش مشربی اش و همچنین زخمی شدن در جنگ جهانی دوم اسطوره ای آمریکایی بود که هنوز در آمریکا درصد بالایی از محبوبیت دارد.
در مورد قتل او شایعات بسیاری بر سرزبان ها افتاد و به تدریج تئوری های گوناگونی در مورد قتل او به گوش مردم می رسید. گروهی از دست اندرکاران رسانه های گروهی آمریکا اعتقاد داشتند پرونده های مربوط به این قتل فاش نشده و یا دستکاری شده اند. برخی نیز «اسوالد» را همکار CIA یا KGB می دانستند.
آنچه پس از گذشت چهل سال مشهود است این که حقایق این پرونده جنجانی همواره از داوری افکار عمومی دور نگاه داشته شده و سیاستمداران آمریکایی به بهانه حفظ امنیت ملی از افشای جزییات پرونده ها خودداری کرده اند.
ده سال پیش فیلمساز جنجالی آمریکا «الیور استون» فیلم G.F.K را که در آن به حکایت مرگ کندی و حواشی آن می پرداخت روانه سالن های سینما کرد. این فیلم جنجال بزرگی به پا کرد و پس از نمایش آن آرشیو اسناد آمریکا حاضر شد ۸۰۰ هزار صفحه، اسناد قتل کندی را در اختیار افکار عمومی قرار دهد.
از ده سال پیش تا کنون همه روزه سیل مردم کنجکاو از سراسر جهان به مرکز آرشیو ملی در شهر واشنگتن دی سی آمریکا هجوم می برند تا پرونده های انبار شده در این آرشیو را ببینند. این پرونده ها شامل کوهی از اوراق خاک خورده و یا بسته هایی شامل نوار کاست برنامه های رادیویی در این موردند. جلوی مکانی که در آن گلوله ای که مغز کندی را متلاشی کرد به نمایش گذارده شده، جمعیت از همه جا بیشتر موج می زند. در جای دیگر از این انبار اسناد، گفت و گوهای تلفنی ای را به نمایش گذارده اند که در آن زمان به طور مخفیانه ضبط شده اند و یا اولین خبر مرگ کندی که به طور رسمی از رادیو پخش شد: «رییس جمهور حدودا ۲۵ دقیقه بعد از اصابت گلوله به قتل رسید. »
این اسناد که در آرشیو ملی جمع آوری شده اند، زمانی جزو اسناد محرمانه آمریکا بوده اند که در رابطه با قتل کندی جمع آوری شده و مراجع شان وزارت خانه های گوناگون کشور، کمیسیون های تحقیق در کنگره آمریکا و اسناد موجود در CIA FBI هستند.
طبق قانون باید اسناد مخفی این حادثه تاریخی در سال ۲۰۲۹ میلادی در اختیار مردم و رسانه های عمومی قرار می گرفت، اما اقدام اخیر دولت آمریکا و در اختیار عموم قرار دادن این اسناد نه به خاطر انتقاد سیاستمداران بلکه به خاطر یک فیلم سینمایی بود که در مورد مرگ کندی در هالیوود ساخته شد.
این فیلم بیشتر برای کسانی جذابیت داشت که تا کنون هیچ یک از ۸۰۰ کتابی را که به اصطلاح در مورد کشف علل قتل کندی نوشته شده نخوانده بودند. در این فیلم سیاسی تخیلی به کارگردانی اولیور استون و بازیگری کوین کاستنر، کندی در جریان یک توطئه مرگبار سیاسی به قتل می رسد. توطئه ای که سرنخ ناپیدایش در دست سیستم های مافیایی ناپیدا، کوبایی های فراری به آمریکا، پلیس های فاسد و نظامیان و صاحبان صنایعی است که خواهان جنگند. در این فیلم حتی لیندون جانسون رییس جمهوری که بعد از کندی به قدرت رسید در مظان اتهام به قتل قرار می گیرد. پس از نمایش این فیلم، تماشاگران ملتهب به نشان اعتراض به خیابان ها ریخته و خواستار بر ملا شدن ماجرای قتل پرزیدنت محبوب خود شدند. هفته ها بعد از این فیلم هنوز بر پیراهن آنها سنجاقی دیده می شد که برآن نوشته شده بود: «پرونده ها را در اختیار مردم قرار دهید.» البته نمی توان ادعا کرد که کندی، آن گونه که بعضی هوادارانش می گویند، پیام آور صلح بود، اما این سوء ظن هنوز وجود دارد که او را به قتل رساندند. زیرا گمان می کردند که او خواستار تشنج زدایی با اتحاد شوروی سابق بود. کندی خود در نطقی در مورد رابطه با اتحاد جماهیر شوروی گفت: «البته نباید بزدل بود و به خاطر ترس از طرف مقابل، به مذاکره پرداخت، اما نباید صرف مذاکره را دلیل ترس از طرف مقابل دانست. ما باید بر نکات مشترک با آنها بیشتر تاکید کنیم تا نکات افتراق »
بن بردلی در مورد او می نویسد: «در چهل و سه سالگی اگر انتخاب می شد جوان ترین رییس جمهوری به شمار می رفت که آمریکا تا آن زمان به خود دیده بود، اولین رییس جمهوری که در قرن بیستم به دنیا آمده بود. از نظر مذهبی نیز بسیاری از آمریکایی ها تصور می کردند رییس جمهوری که کاتولیک باشد بی گمان دستورات خود را از پاپ در رم خواهد گرفت. از لحاظ سلامتی نیز از دوران جنگ زخمی به پشت داشت که مانند قوزی آزارش می داد. از نظر خانوادگی نیز پدرش به عنوان یک اشرافی زن باره شهرت داشت که مخالف جنگ و طرفدار آلمان بوده است در حالی که در همان دوران جنگ دوم جهانی سفیر آمریکا در لندن بود و در دهه پنجاه نیز از سناتور مک کارتی بدنام و ضد آزادگی و آزادیخواهی طرفداری می کرد.»
در پرونده قتل کندی آمده است که اسوالد با زنی که در سفارت کوبا در شهر مکزیکوسیتی به عنوان منشی فعالیت می کرد، رابطه عاشقانه داشت. «پتر درجابین» یکی از جاسوسان KGB که بعد ها فعالیت هایش را در CIA ادامه داد در این مورد می گوید که KGB مسئول مرگ کندی بود. گفته شده است که نیکیتا خرو شچف به خاطر مسایل داخلی کشورش در این اقدام دست داشته است. اما این تئوری هم قدرت چندانی نیافت. خروشچف در سال ۱۹۶۴ بر کنار شد و یکی از مخالفان او که در برکناری اش دست داشت، رییس وقت KGB یعنی «ولادیمیر سسمی چاسنی» بود. همین شخص بعدها در دوران گلاسنوست به طور دقیق و مستدل شرح داد که اسوالد به هیچ وجه جاسوس KGB نبود و اتحاد شوروی در آن زمان به هیچ وجه علاقه ای به قتل جان. اف. کندی نداشت.
اکنون چهل سال از این واقعه می گذرد اما هنوز گره های این معما بسته مانده است
سال ترور جان.اف.کندی رییس جمهور آمریکا در سال ۱۹۶۳، کندی در اثر این ترور در گذشت ... روزنامه واشنگتن پست حکایت مرگ جان.اف.کندی را در کتابش "دنیای ما ...
www.chn.ir/news/Print/?Section=۲&id=۴۷۲۵ - ۱۴k - Cached - More from this sit
۱.displayarticle ... ترور جان اف کندی. ۲۳/۱۱/۲۰۰۳ : ترور جان اف کندی ... ۱۹۶۳ میلادی، جان اف کندی ، رئیس جمهور وقت آمریکا، در ایالت تگزاس ترور شد و به قتل رسید. ...
voanews.com/persian/archive/۲۰۰۳-۱۱/a-۲۰۰۳-۱۱-۲۳-۱۲-۱.cfm
۱ترور ... ماجرای ترور و قتل جان کندی رییس جمهور ایالات متحده یک معمای بزرگ در تاریخ و سیاست ... ۲۲ نوامبر سال ۱۹۶۳ میلادی جان اف کندی در شهر دالاس ایالت تگزاس ...
www.jamejamonline.ir/shownews۲.asp?n=۱۶۷۷۹۱&t=his
منبع : شبکه اطلاع رسانی کاوش


همچنین مشاهده کنید