شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

بررسی اجزای روغن فرار گیاه Stachys athorecalyx C. Koch جمع آوری شده از منطقه ارسباران


بررسی اجزای روغن فرار گیاه Stachys athorecalyx C. Koch جمع آوری شده از منطقه ارسباران
● مقدمه:
جنس Stachys شامل بیش از ۳۰۰ گونه می باشد که در کشور ایران تعداد ۳۴ گونه از این جنس رویش دارد و ۱۳ گونه از این تعداد بومی ایران می باشند. تاکنون بر روی اجزای تشکیل دهنده روغن فرار گونهathorecalyx Stachys مطالعه ای انجام نشده است.
● هدف:
انگیزه انجام این تحقیق، مطالعه اجزای تشکیل دهنده روغن فرار گونهathorecalyx Stachys
● روش بررسی:
در این مطالعه گیاه فوق از محل رویش خود در ارتفاعات منطقه ارسباران جمع آوری و پس از خشک کردن در سایه به روش اسانس گیری با آب جوش، اسانس گیری و توسط دستگاه کروماتوگرافی متصل به دتکتور جرمی اجزای آن شناسایی گردید.
● یافته ها:
بازدهی روغن فرار ۰.۲ درصد حجمی/ وزنی بود. در روغن فرار گیاه تعداد ۳۶ ترکیب با مجموع ۹۸.۱درصد از کل ترکیبات شناخته شد که ترکیب Spathulenol یک سزکویی ترپناکسیژنه با ۲۲.۱ درصد، فراوان ترین ترکیب این روغن فرار بود. ترکیبات اکسیژنه با ۷۱.۵۱ درصد اکثر ترکیبات را تشکیل می دادند. هیجده ترکیب مونوترپن با مجموع ۴۷.۹۱ درصد، سیزده ترکیب سزکویی ترپن با مجموع ۴۲.۹۲ درصد و دو ترکیب آروماتیک با مجموع ۱.۵۶ درصد شناخته شدند.
● نتیجه گیری:
با توجه به اینکه در گونه های دیگر نیز به نوعی ترکیبات اصلی شناسایی شده در این گونه گزارش گردیده است بستگی این گونه ها به جنس Stachys از نظر مشابهت ترکیبات اصلی قابل تایید می باشد.
علی رضازاده شمس
مرتضی پیرعلی همدانی
عباس حاجی آخوندی
داراب یزدانی
امیرحسین جمشیدی
میترا تقی زاده
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید