چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

فرار ساکنین کلبه چوبین از کنار قله آتشفشان


فرار ساکنین کلبه چوبین از کنار قله آتشفشان
در حالی که هنوز روز پنجم لیگ برتر فوتبال ایران آغاز نشده و معلوم نیست دو دیدار عقب افتاده از روز دوم (فولاد - سایپا و سپاهان - پیام) به چه روزی موکول می شود امروز و فردا، بعد از افطار، حریفان روز ششم جلو یکدیگر صف می کشند. سازمان برگزاری مسابقه های لیگ برتر که در آغاز فصل دم از نظم و ترتیب و انجام مسابقه های فشرده می زد تا با شروع رقابت های لیگ قهرمانان آسیا به مشکلی برنخورد و حالا با انجام دو سه دیدار رسمی و غیررسمی تیم ملی ناچار به تعطیل و تأخیر مسابقه های لیگ برتر شده است. باید دید چگونه می تواند این بار سنگین را به مقصد برساند.
امروز از روز ششم سه دیدار در گیلان، فارس و تهران انجام می شود. در رشت و در ورزشگاه سردار جنگل، پگاه میزبان سایپا، تیمی است که در ادامه رقابت های لیگ قهرمانان آسیا، بازی های سخت و سنگین در پیش دارد. تعطیلی یک هفته ای لیگ، بیش از همه به سود سایپا و سرمربی آلمانی اش، لیت بارسکی، تمام شد که هنوز شناختی از یکدیگر نداشتند و حالا می توانند با تمریناتی ۱۰ روزه این آشنایی دوجانبه و آمادگی گروهی را به دست آورده باشند. برای سایپا که باید در روزهای آینده به دیدار نماینده ازبکستان (کوروفچی) برود که ریوالدو برزیلی را در اختیار گرفته است، مبارزه با پگاه که تیمی جنگنده است و سریع و به لطف سرمربی خوشفکری چون ذوالفقارنسب، از ارزش های تاکتیکی لازم برخوردار است می تواند هم فال باشد، هم تماشا. هم در لیگ رتبه مناسبی کسب کند و هم برای رودررویی با کوروفچی تجربه هایی بیاموزد.
در ورزشگاه حافظیه شیراز، برق، میزبان فولاد خوزستان است. برقی ها با سه پیروزی، یک تساوی و بدون باخت و به لطف تفاضل گل بهتر صدرنشین است و این از ارزش هایی است که برقی ها به کمک عباسی، مربی بومی خود کسب کرده اند. عباسی که اینک جانشین محمود یاوری، مربی اصفهانی این تیم شده است بی تردید از آنچه قبلاً پی ریخته شده به خوبی سود برده و با حفظ استخوانبندی پیشین تیمی را روانه جام هشتم کرده است که قبل از شروع فصل هماهنگی لازم را کسب کرده اند. ترکیب ثابت تیم در چهار بازی گذشته به یقین رمز اصلی صدرنشینی برق شیراز است و به یقین فولاد خوزستان به سختی می تواند دست پر از این میدان برگردد. مجید جلالی که خود اقرار دارد برای هماهنگ ساختن تیمش هنوز وقت لازم دارد و تعطیلی یک هفته ای کمک فراوانی به او و تیمش بوده است نباید فراموش کند که تغییرات هفته به هفته در ترکیب تیم و آزمایش نوبتی از شاگردانش در طول فصل زیان بزرگی به فوتبال اهواز و اعتبار مربیگری اش می زند. شکست خانگی از ملوان را در روز چهارم، شاید بشود به این آزمون و خطاها مربوط دانست.
در شامگاه روز پنجشنبه، در ورزشگاه آزادی، پرسپولیس میزبان مس کرمان است. پرسپولیس با توجه به یارگیری های جدید (حتی اگر نتواند از کریمی در این روز استفاده کند) آن قدر بر سر زبان ها افتاده است که علاوه بر جذب تماشاگران بیشتر، اشتهایی روزافزون برای کسب سه امتیاز و بدرقه کردن مس کرمان با شکست، پیدا کرده باشد، پرسپولیسی ها که هنوز از شوک دو تساوی با ملوان و ذوب آهن بیرون نیامده اند، به خوبی از قدرت واقعی خویش باخبر نیستند وگرنه غافلگیری در برابر ملوان و ذوب آهن را به سادگی نمی پذیرفتند. افشین قطبی که سال پیش هم این تیم را رهبری کرده است نمی تواند بازگشت دیرهنگامش را به این باشگاه دلیلی بر این بالا و پائین های تیمی نداند. او هم مثل جلالی در فولاد خوزستان باید پی برده باشد که زیاده از حد دست به آزمون و خطا زدن در حین مسابقه های رسمی، به صلاح او نیست. مظلومی اگرچه با دو شکست و دو برد هنوز به مرحله ثبات نرسیده اما پیروزی خانگی مقابل دو تیم آبی پوش تهرانی و اهوازی هم ملاک و سرمایه خوبی برای قدرت نمایی اش مقابل پرسپولیس و هزاران تماشاگر پرشورش نیست.
● جمعه پرحادثه
به یقین روز جمعه پرحادثه تر از روز پنجشنبه خواهد بود. روزی که تیم های ته جدولی بسیار تلاش می کنند تا خود را سریع تر ازاین مغاک و سیاه چال نجات دهند و حداقل در میانه جدول هوای تازه ای استنشاق کنند. در این روز پیام مشهد که به شدت با بی پولی و ورشکستگی دست و پنجه نرم می کند و فعلاً اجازه فعالیت مجدد پیدا کرده و از تعلیق نجات یافته است در همدان به مصاف تیمی می رود که در این فصل هنوز به شرایط عادی دست پیدا نکرده است. دو شکست، یک تساوی و یک پیروزی سخت در کارنامه تیمی است که فصل قبل می کوشید در بین بزرگان حضوری پررنگ داشته باشد. باید دید جنگ شاگردان بگوویچ و خداداد چه نتیجه ای برجا می گذارد. ملاقات صبا باتری با استقلال تهران در ورزشگاه کم ظرفیت یادگار امام در قم هم اگر از مشکلات نظم و اداره سکوها بگذریم، دیداری است که نمی تواند آرام و بی دغدغه تمام شود. صبا باتری، تیمی است که برخلاف سابقه روشنش هنوز روی برد به خود ندیده و جز یک امتیاز در کارنامه اش دیده نمی شود. اما میهمان آبی پوش هم هنوز از کار خود راضی نیست و یک برد و یک تساوی و ۴ امتیازی را که ذخیره کرده است در شأن نام و آوازه و انبوه تماشاگرانش نمی داند. هر دو تیم خود را مستحق رده های بالای جدول می دانند و برای این بلندپروازی هم دستشان خالی نیست. فیروز کریمی و قلعه نویی برای اثبات شایستگی هایشان هرچه دارند در این روز رو می کنند، اما تردیدهایی که وجود دارد یکی هم این است که هنوز اعتقادی به ۱۱ مرد ثابت تیمی که روانه میدان می کنند، ندارند.
ذوب آهن همسایه دیوار به دیوار صدرنشین که اینک با سه پیروزی و یک تساوی غرور انگیز به سرمربی اصفهانی اش (ابراهیم زاده) می بالد میهمان ابومسلم خراسان است. تیمی که در این فصل دچار تغییرات وسیعی شده و زمام اداره اش را برگی زر بر عهده دارد.
یک برد و سه شکست نمی تواند گویای همان سیاه جامگانی باشد که سال ها پشت هر حریفی را می لرزانید. غیبت جاسم محمد غلام مدافع عراقی این تیم شاید برای ذوب آهنی ها که به ترکیب دلخواه دست یافته اند، خبر خوشی باشد.
به جز صبا باتری، ابومسلم و سایپا که برخلاف معمول و عرف همیشگی در ته جدول جا خوش کرده اند، ملوان که با دعوت از سه بازیکن خارجی، نمی خواهد مثل همیشه زندگی پرهراسی در کلبه چوبین کنار قله آتش فشان داشته باشد، در روز چهارم با پیروزی در اهواز، به همبستگی نسبی تیمی دست یافته است و با آن که ناچار است باز هم در سفر بگذراند و به اصفهان برود اما خوشحال است که از آزمایش حضور با باسیچ، استلانیچ و فیلیپه در اهواز، پاسخ مثبت گرفته است. احمدزاده اگر به ترکیب ثابت تیمش رسیده باشد می تواند حتی در اصفهان برای فیرات و شاگردانش خطرناک ظاهر شود اگرچه سپاهان چه در خانه، چه در سفر، مثل حرفه ای ها عمل می کند و به آسانی متزلزل نمی شود.
راه آهن که در این هفته میزبان پیکان است و استقلال اهواز که از مقاومت سپاسی پذیرایی می کند فعلاً هیچکدام داعیه صدرنشینی در سر ندارند و از خط قرمز هم تا حدی فاصله گرفته اند. دیدار میانه جدولی ها ظاهراً بدون حادثه است و هر برد و باختی برایشان قابل پیش بینی است.
پرویز زاهدی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید