جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

تأثیر سبزیجات بر سلامتی


تأثیر سبزیجات بر سلامتی
دلایل متعددی از جمله منافع سلامتی‌زا، اقتصادی و ... باعث می‌شوند که قهرمانان یک رژیم گیاهی را انتخاب و به آن ادامه دهند. اما علی‌رغم این‌که چرا بدنسازان این رژیم را انتخاب می‌کنند و به آن ادامه می‌دهند، منافع سلامتی بخش گوناگونی وجود دارد که در مصرف سبزیجات به اثبات رسیده‌اند. این منافع عبارتند از:
▪ کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی و درگیری شریان‌ها
▪ کاهش سطح کلسترول خون
▪ کاهش فشار خون
▪ کاهش وزن
▪ کاهش اختلالات گوارشی
▪ کاهش خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع دوم
▪ کاهش خطر ابتلا به سنگ صفرا
▪ تنظیم قند خون
▪ و کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های گوناگون
با این‌که بدنسازان کمتر از افراد دیگر به اضافه وزن مبتلا هستند و از مصرف سیگار، الکل و داروهای غیرمجاز خودداری می‌کنند، مع‌الوصف یک رژیم سرشار از سبزیجات معمولاً به لحاظ میزان فیبر غنی است. حاوی میزان چربی و کلسترول اندک و به لحاظ محتوی آنتی‌اکسیدانی، مواد مغذی گیاهی و مواد مغذی هم بسیار غنی است.
علی‌رغم منافع بی‌شمار سبزیجات یکی دو شایعه بی‌اساس نیز در رابطه با مصرف این گروه از مواد مغذی وجود دارد که بعضاً باعث چشم‌پوشی افراد از مصرف آن می‌شود. به همین خاطر با شرح آن در این مقاله، به رفع تفکرات اشتباه در رابطه با مصرف این مواد مغذی می‌پردازیم.
● توصیه اشتباه
با مصرف سبزیجات باعث کاهش بعضی از مواد مغذی می‌شوید. به این نحو که با مصرف سبزیجات و تکیه بر روی مصرف غذاهای گیاهی به جهت افزایش مصرف کربوهیدرات و بهینه کردن ذخایر گلیکوژنی بدنی ممکن است منجر به افزایش فیبر و اسید فیتیک در رژیم غذائی‌تان شوید و در نتیجه با این کار باعث کاهش چندین ماده مغذی شامل روی، آهن و ... در بدنتان می‌شوید.
● حقیقت
حقیقت در این‌جاست که هیچ وضوح قانع‌کننده‌ای در مورد این نظریه وجود ندارد که بدنسازانی که به مصرف سبزیجات می‌پردازند از کمبود این مواد مغذی در مقابله با واکنش‌های متقابل تمرین سنگین و مصرف غذاهای گیاهی در رنج باشند. به‌طور معمول، قهرمانان بدنساز به مصرف فراوان آن می‌پردازند تا به نیازهای فیزیکی بدنشان به‌خصوص با توجه به اجراهای تمرینی سنگینی که دارند به راحتی پاسخ دهند.
بنابراین احتمال کمی وجود دارد که افراد به کمبود این مواد مغذی دچار شوند.
● توصیه اشتباه
با مصرف سبزیجات با عدم مصرف کافی پروتئین مواجه شوید یا به عبارتی با مصرف سبزیجات نمی‌توانید به مصرف پروتئین در حجم‌های کافی بپردازید.
● حقیقت
حقیقت در این‌جاست که پژوهش‌های مختلف نشان داده که تمام اسید آمینه‌های ضروری و غیرضروری را می‌توان از طریق منابع غذائی گیاهی تأمین کرد. به‌خصوص که اگر از مواد غذائی گیاهی متنوعی نظیر سویا، محصولات سویا، مغزهای روغنی و حبوبات به ویژه عدس به میزان کافی استفاده کنید. مسلماً کلیه مواد غذائی مورد نیاز بدنتان را مهیا می‌کنید. اما با این‌حال وقتی بدنسازان شروع به مصرف سبزیجات می‌کنند باید طوری برنامه‌ریزی کنند که از این مسئله اطمینان حاصل کنند. مواد مغذی لازم شامل پروتئین، ویتامین‌های B، آهن، روی، کلسیم، ویتامین D و اسیدهای چرب امگا ـ ۳ را به میزان کافی در کنار رژیم گیاهی خود به‌دست می‌آورند.
میترا مازندرانیان
منبع : مجله دانش ورزش


همچنین مشاهده کنید