پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

سوغات سفر


سوغات سفر
‌● حرف های سفید
خواسته یا ناخواسته باید بپذیریم که داستان مسئولان سازمان ورزش و کمیته ملی المپیک نیز داستان عجیبی است. آنها در حد و اندازه خود بد عمل کرده اند. البته آنها در ۲ ۳، روز اول بازی ها می خواستند همه گناهها را به گردن سفارت بیندازند، در حالی که هیچ نقشی در این ارتباط نداشتیم. ما از ۶ ماه پیش از آقایان مسئول در سازمان ورزش و کمیته ملی المپیک سؤال می کردیم که وضعیت بلیت مسابقات چگونه است؟ که آنها هم به طور مکتوب به ما اعلام کردند که درخصوص بلیت هیچ مشکلی وجود ندارد. حتی ۲ ماه قبل از شروع بازی ها هم سرپرست کاروان اعزامی با حضور در سفارت ایران در پکن تأکید کرد که در زمینه تهیه بلیت هیچ مشکلی وجود ندارد.
ایشان گفتند که ما دوست داریم که ایرانیان بتوانند با فراغت و آسایش تمام رقابت ورزشکاران خود را ببینند که البته همه اینها در حد حرف بود ودر حد حرف هم تا پایان بازیها باقی ماند. البته اوضاع کاروان اعزامی ایران به المپیک پکن در روز مراسم افتتاحیه نیز چندان خوشایند نبود. متأسفانه در آن مراسم بر تن مسئولان و ورزشکاران ایرانی کت و شلوارهای یک بار مصرف کردند که علی آبادی هم از این مسأله ناراحت بود. البته در مسائل و ماجراهای به وجود آمده هیچ کس قبول مسئولیت نمی کند. آقای شهنازی مشاور بین الملل آقای علی آبادی و مشاور معاون فرهنگی سازمان تربیت بدنی شاهد هستند که من ۲ بار خودم شخصاً با علی آبادی تماس گرفتم و از ایشان سؤال کردم که مسئول برنامه شما در پکن کیست؟ بودجه شما چقدر است؟ و ایشان هم به صراحت گفتند که با تیمی کامل به پکن آمده و همه کارها را خودشان انجام خواهند داد که در عمل هم چنین اتفاقی افتاد. متأسفانه عدم نتیجه گیری در کاروان ایران در جریان رقابت های المپیک خیلی از چیزها را مشخص کرده که باید بعدها و سر فرصت به نقد آنها پرداخت.
● معرکه گیری
وایساسایتیف کشتی گیر وزن ۷۴ کیلوگرم با موها و ریش های سفید آمد و همه کشتی گیران جوان و جویای نام را شرمنده کرد و رفت. قهرمانی سایتیف ضرب المثل سر پیری و معرکه گیری را در پکن به یادمان انداخت.
● حرف از ترکان
کشتی گیران و قهرمانان اسبق کشور گرجستان با دیدن ایرانیان در سالن کشتی از آنها سراغ مجید ترکان کشتی گیر دهه ۹۰ کشورمان را می گرفتند. آنها اعتقاد داشتند که مجید ترکان در کشتی ایران و جهان یک نابعه بوده است.
● دیدار
سرمربی اسبق تیم مغولستان در خیابان منتهی به سالن کشتی رقابتهای المپیک با دیدن امیر رضا خادم قهرمان اسبق کشتی کشورمان از اتومبیلش خارج شد و با او به دیده بوسی و احوالپرسی پرداخت. دیدار این دو در نوع خود بسیار جالب توجه بود و خیلی از نگاهها را به سوی خود کشاند.
● رد شایعه
وقتی به هنگام کشتی های مراد محمدی و کسب عنوان سومی در المپیک، اثری از محمدرضا یزدانی خرم رئیس فدراسیون کشتی در سالن دیده نشد، خیلی ها فکر می کردند که او به ایران برگشته است اما یزدانی خرم در روز کشتی های جوکار وتقوی در سالن حاضر شد تا خط بطلانی بر روی شایعات روز کشتی و المپیک کشیده باشد.
● بیش از حد انتظار
با آنکه پیش بینی می شد که در روز اول رقابت های تکواندوی المپیک پکن ایرانیان چندانی از آن مسابقات دیدن نکنند اما برعکس این اتفاق افتاد و استقبال تماشاگران ایرانی از رقابت های سارا خوش جمال و نادریان غیرقابل تصور بود. آنها بعد از پیروزی اول سارا خوش جمال در مقابل حریف مراکشی تشویق شایسته ای از او به عمل آوردند.
● موفقیت تکواندوکار افغان
تکواندو کار مرد وزن ۵۸ کیلوی افغانستان (نیک پای) که با حریف آلمانی مبارزه می کرد در مقابل حریف خود که از حمایت همه جانبه تماشاگران حاضر در سالن برخوردار بود، نمایش خوبی را نشان داد. نیک پای افغانی در پایان آن رقابت نفسگیر ۴ بر ۳ حریف آلمانی خود را شکست داد تا خیلی چیزها را ثابت کرده باشد تا جایی که بعد از موفقیت تکواندوکار افغانی خیلی از تماشاگران حاضر در سالن تکواندوی المپیک به تشویق او پرداختند.
● تعویض بلیت
خیلی از تماشاگران علاقه مند ایرانی به تکواندو که بلیت رقابت های روز اول و دوم را در اختیار داشتند، با حضور در محل مسابقات خواهان تعویض بلیت های خود با بلیت روز سوم رقابتها بودند. روزی که قرار بر این بود که ساعی بر روی تاتامی برود وبرای تکواندوی کشورمان افتخار کسب کند.
● ۳ شکست همزمان
از اتفاقات عجیب وغریب رقابت های کشتی المپیک، حضور همزمان ۳ کشتی گیر کشورمان بر روی ۳ تشک بود که متأسفانه با شکست آنها هم همراه بود. در کشتی های همزمان یزدانی ضربه فنی شد، ابراهیمی با اختیار کشتی را به حریفش واگذار کرد وفردین معصومی هم در عین ناباوری با ضربه فنی به حریفش باخت تا عدم موفقیت کشتی کاملاً نمایان شود.
● شکست های صبحگاهی
هنوز ایرانی های علاقه مند به کشتی در کشورمان از خواب بیدار نشده بودند که هر ۳ کشتی گیر وزن آخر کشورمان باختند تا خیال همه به نوعی راحت شده باشد.ساعت، ۱۱ به وقت پکن و ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران را نشان می داد که هر ۳ کشتی گیرمان مغلوب حریفان خود شدند تا دیگر امیدهایمان به کسب مدال دوباره در کشتی آزاد ناامید شود.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید