جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۴۶ کیلو کم کردم و روی وزنم ماندم


۴۶ کیلو کم کردم و روی وزنم ماندم
در این مطلب یکی از بیماران دکتر مظهری توضیح می‌دهد که چگونه توانسته است پس از یک رژیم فوق‌العاده لاغری وزن و تناسب اندام خود را حفظ کند
آیا در خانه و خانواده شما هم سایه چاقی گسترده شده است؟ و کسی یا کسانی هستند که از این مشکل رنج ببرند و به دنبال طولانی شدن آن به بیماری خاصی مبتلا شده باشند؟ آیا در پی راه‌حلی نتیجه‌بخش برای این معضل هستید؟ در پی این گشتن‌ها چه راه‌حلی را یافته‌اید تا بتوانید برای همیشه از این بار سنگین خلاص شوید؟ و به‌خصوص این‌که تعطیلات عید را نیز پشت سر گذاشته‌اید و حتماً زیاده‌روی در خوردن تنقلات گوناگون، و وزن مضاعفی را برای هریک از شما به ارمغان آورده است. این‌بار با خانم جوانی صحبت کرده‌ایم که توانسته است به کمک دکتر ضیاءالدین مظهری و با اصولی یک رژیم غذائی اصولی، در طول یک سال و نیم، به میزان ۴۶ کیلوگرم از وزنش را کم کند. از همه مهم‌تر این‌که او به مدت چهار سال است که این وزن را حفظ کرده است (می‌دانید حفظ وزن از کم کردن آن سخت‌تر است). او در پی این موفقیت شاهد بهبود وضعیت جسمی و روحی خود بوده به‌طوری که مسیر زندگی‌اش با این کاهش وزن به کل تغییر یافته و از حالت ناامیدی، تنهائی و افسردگی به محیط پر جنب‌وجوش دانشگاه قدم گذاشته است.
● دیگر خسته شده بودم
در مهر ماه سال ۸۱، ۲۶ ساله بودم و با ۱۶۰ سانتی‌متر قد و وزنی معادل ۱۰۵ کیلوگرم تصمیم به لاغر شدن گرفتم به‌طوری که حالا با ۳۲ سال سن و ۶۰ کیلوگرم وزن دارم. ازدواج نکرده‌ام و قبل از کاهش وزنم تحصیلات دانشگاهی نداشتم تا این‌که با کم شدن وزن و بهبود روحیه‌ام، تصمیم به ادامه تحصیل گرفتم و امروز دانشجو هستم.
▪ ریزه‌خواری و بی‌توجهی به صبحانه
من تقریباً از سنین ۹ سالگی دچار اضافه‌وزن بودم و با این‌که به تنقلات علاقه چندانی نداشتم ولی ریزه‌خواری و عدم کنترل در وعده‌های غذائی، علت اصلی چاقی‌ام بود. در ضمن، برای خوردن صبحانه نیز وسواس چندانی نداشتم و به‌تازگی متوجه شده‌ام که بی‌توجهی در خوردن این وعده ‌غذائی نیز یکی از عوامل افزایش وزن است.
▪ افسردگی
قبل از رژیم، به بیماری خاصی نظیر اختلال در فعالیت تیروئید مبتلا نبودم اما یبوست، کمی مرا اذیت می‌کرد ولی مشکلات روحی‌ام بیشتر بود به‌طوری که از افسردگی شدیدی رنج می‌بردم و همین افسردگی موجب شده بود تا من بیش از پیش به غذا خوردن روی آورم و این یکی از دلایل افزایش روز به روز وزنم بود تا این‌که کاملاً از این وضعیت خسته شده و تصمیم گرفتم تا لاغر شوم.
▪ پیروزی و اراده
من به آقای دکتر سیدضیاءالدین مظهری متخصص تغذیه و رژیم درمانی مراجعه کردم و به کمک ایشان توانستم تا وزن خود را به ۶۰ کیلوگرم برسانم. به این ترتیب اولاً توانائی و قدرت اراده‌ام را به کار گرفتم و ثانیاً به‌طور مداوم حتی در ماه‌های آخر نیز با اجرای کامل رهنمودهای ارائه‌ شده کاهش وزنم را ادامه دادم. جالب است بدانید من حتی در مناسبت‌هائی مانند تعطیلات عید نیز مطابق با رژیم عمل می‌کردم و هرگز بیش از آن چیزی که رژیم به من اجازه داده بود، نمی‌خوردم. قبل از این نیز بارها و بارها رژیم‌های لاغری گوناگونی را امتحان کرده بودم اما محدودیت‌های فراوان آنها، مانع از ادامه دادنشان می‌شد به‌طور مثال، من رژیمی گرفتم که اجازه خوردن گوشت فراوانی بدون نان و برنج، روغن و حتی میوه و سبزیجات را به من می‌داد و این محدودیت‌ها خود سنگی بود در مقابل پیروزی از این برنامه غذائی خاص. جالب است بدانید، در پی گرفتن رژیم کاهش وزن آقای دکتر مظهری، عادات غذائی و روش زندگی‌ام نیز تغییر کرده است به‌طوری که کمتر از مواد غذائی چرب استفاده می‌کنم و اطلاعات بیشتری از خواص و کالری بسیاری از مواد غذائی دارم و این موضوع موجب شده تا بی‌حساب و کتاب غذا نخورم به‌علاوه برنامه یک ساعت در روز پیاده‌روی کردن من نیز هم‌چنان ادامه دارد اما سه روز در هفته.
▪ عوارض چاقی
اما مشکلی که این روزها مرا به شدت آزار می‌دهد آن است که به دلیل کاهش وزن بالا، بدنم به شدت شل شده است و با این‌‌که ورزش هم می‌کنم اما مشکلم بسیار وسیع‌تر از آن است که با چند ساعت ورزش در هفته مرتفع شود به این دلیل به تمام کسانی که تصمیم به لاغر شدن دارند، توصیه می‌کنم تا دیر نشده عزم خود را جزم کنند تا به وزن ایده‌آلشان رسیده و دیگر نگذارند تا این مشکل برگشت پیدا کند.
▪ یک رژیم خوب
نکته‌ای که در این برنامه غذائی به چشم می‌خورد و یکی از دلایل ادامه دادن من بود، آن است که در این رژیم همه گروه‌های غذائی دیده می‌شدند و محدودیت چندانی وجود نداشت، فقط اندازه‌ها کوچک‌تر شده بودند و گرسنگی در طول روز کمتر به سراغم می‌آمد و این خود مانع از پرخوری‌ام می‌شد. بنابراین ترس از گرسنگی و نخوردن با گرفتن رژیم‌های غذائی سالم اما کم‌کالری از بین خواهد رفت. به‌علاوه، در آخر باید اضافه کنیم که در صورت تصمیم به لاغر شدن همواره به این نکته توجه کنید که پرخوری موجب اضافه وزنتان شده و تا عادات غذائی‌ غلطتان را به کل کنار نگذارید، وزن به‌دست آمده برایتان ماندگار نخواهد شد.
● نظرات آقای دکتر درباره این بیمار
ریشه چاقی این خانم محترم برمی‌گردد به ایام کودکی و نوجوانی ایشان که بنابر باور غلط خانواده‌ها که می‌پندارند کودک چاق سالم‌تر و زیباتر است.
تلاش می‌کنند تا با هر ترفندی کودک خود را به زیادتر خوردن تشویق کنند و بدین ترتیب، اشتهای کاذب را پدید آورده و احساس گرسنگی طبیعی را تحت تأثیر میل و هوس روزافزون قرار دهند. مسئله بعدی نقش ثانویه اضافه وزن و چاقی است که از یک طرف بافت چربی متراکم شده مرتباً هورمون‌ها و آنزیم‌هائی را ترشح کرده یا فعالیت غدد درون‌ریز دیگر را تحت تأثیر قرار می‌دهد و یک ولع خوردن دائمی و گرایش عجیب به ناخنک زدن و ریزه‌خواری را موجب و حرکت و فعالیت جسمی را به علت سنگینی و بی‌حوصلگی روزبه‌روز کاهش می‌دهد.
به‌علاوه، افزایش روزافزون وزن بدن و تغییر ریخت و قیافه و تحقیر اطرافیان، دوستان و آشنایان احساس خودکم‌بینی و افسردگی را موجب و روزبه‌روز بر شدتش می‌افزاید و دور باطلی از چاقی و شدت افسردگی و افزایش درون‌گرائی و دوری از جامعه، ولع بیشتر و بیشتر خوردن را پدیدار می‌سازد.
در کنار موارد یاد شده، بیماری‌های ناشی از عوارض چاقی وضعیت روحی را بدتر از قبل کرده و ناامیدی و درماندگی را دامن زده و گریز از حضور و عدم شرکت در فعالیت‌های دسته‌جمعی را گسترش داده و هر روز فرد را منزوی‌تر می‌کند. اما چاره این کار و رهائی از این دور باطل، تصمیم‌گیری قاطع و ترسیم یک هدف واقع‌گرایانه و چاره‌جوئی از یک متخصص مطمئن است رژیم اگر با صبر، حوصله، قاطعیت و مداومت فرد در اجرای رهنمودهای ارائه شده و عدم گردن نهادن به میل و هوس درونی و عقب‌نشینی کردن در قبال اصرار و تعارف اغواگرایانه اطرافیان همراه شود به نتیجه خواهد رسید نه‌تنها ایشان بلکه هر فرد چاق دیگری که علت چاقی‌اش ناشی از بیماری‌های گوناگون ارثی و اکتسابی نباشد با یک جو همت و اراده و پیروی کامل از رهنمودهای ارائه شده و چشم‌پوشی از لذت‌های آنی و توان نه گفتن به تعارف دلسوزانه اطرافیان، تمامی ناممکن‌ها را ممکن می‌کند و فرد چاق با خودباوری و اراده و همت خود، دیگران را نیز به باور رسانیده و حیرت و تحسین آنها را نیز برمی‌انگیزند.
● نکات کلیدی و باورهای غلط
اما در این وادی گفته‌ها و شنیده‌هائی از سوی اطرافیانمان به ما می‌رسند که بهتر است اطلاعات دقیق‌تری درباره هریک از آنها داشته باشیم، بنابراین فراموش نکنید که:
۱) بدتری رژیم لاغری رژیمی است که به‌طور صاعقه‌آسا وزن را کاهش می‌دهد ولی موجبات بروز عوارض غیرقابل جبرانی می‌شود متأسفانه توده مردم این قبیل برنامه‌های غیراصولی و غیرعلمی را بیشتر انتخاب می‌کنند.
۲) رژیم‌های جادوئی نه‌تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا یک ادعای دروغ و یک نیرنگ تلقی می‌شوند که هم پول به دام افتادگان را به یغما می‌برند و هم سلامتی جسم و جان زودباوران راحت‌طلب را دچار مخاطره می‌سازد.
۳) حذف این یا آن گروه غذائی نه‌تنها در امر دستیابی به وزن ایده‌آل هیچ تأثیری ندارد بلکه عامل تهی‌سازی سلول‌ها و بافت‌های بدن از ریزمغذی‌ها و عناصر حیاتی می‌شود و با ایجاد گرسنگی‌های سلولی در زمان نه‌چندان طولانی، عوارض گوناگون و بیماری‌های بالینی جبران‌ناپذیری را در پی خواهند داشت.
۴) در چاقی‌های غیرمرضی، عامل عمده چاقی‌ها افزایش انرژی دریافتی نسبت به مقدار مصرف واقعی انرژی در طول روز، هفته، ماه و سال تلقی می‌شود، نه نوع مواد غذائی در هر وعده.
۵) هیچ راه سهل و ساده و بی‌رنج و زحمتی وجود ندارد که بدون ایجاد عارضه سریعاً بتواند در مدت کوتاه و از این هفته تا به آن هفته وزن را کم کند. هر نوع ادعائی در این مورد غیرواقعی بوده و تنها آب بدن را که ۶۰ درصد وزن ما را تشکیل می‌دهد تخلیه می‌کند و لاغری واقعی که به مصرف رساندن انرژی‌های انباشته شده است، صورت نمی‌پذیرد.
۶) مطمئن باشید که هیچ راه حل میان‌بری وجود ندارد الا کاهش تدریجی از میزان خورد و خوراک فعلی و افزایش فعالیت‌های بدنی در قالب پیاده‌روی و ورزش‌های سبک و هوازی و خواب شبانه‌ زودهنگام و عدم حذف وعده‌های غذائی به‌خصوص صبحانه.
۷) از همه مهم‌تر همکاری صمیمانه و اعتماد متقابل متخصص و بیمار و چاره‌اندیشی متقابل با بیان و تحلیل موانع و مشکلات احتمالی و تعیین علت عدم اجرای رهنمودهای ارائه شده.
دکتر ضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه
تهیه و گردآوری: سارا حسنلو
منبع : مجله زندگی ایده آل


همچنین مشاهده کنید