پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


انسان شناسی و وفاداری مردان در خانواده


انسان شناسی و وفاداری مردان در خانواده
چرا بعضی از مردم در زندگی تک همسری خود وفادار می مانند و از کودکان خود مراقبت می کنند. وبعضی مانند شامپانزه های وحشی عمل می کنند. آیا ارزش های خانواده در دوران تکامل در DNA ما شکل گرفته است؟ یا اینکه تحت نظارت فرهنگ،‌ قانون و دین شکل می گیرد؟ به نظرم بهترین مکان برای یافتن پاسخ این پرسش، دیدار سالانه ی اعضای انجمن انسانشناسی زیستی آمریکا باشد که پژوهشگران مختلف نظرات خود را در این رابطه ارائه کردند. در یکی از روش ها انسان شناسان برای شناخت ویژگی های انسان های امروز آنها را در زمینه ی دیگر پستانداران اولیه مطالعه می کنند. شامپانزه ها که از لحاظ ژنتیکی بیش از همه ی پستانداران به انسان ها نزدیک هستند در امور جنسی خود بی قید و قاعده هستند و فرزندان خود را ترک کرده و برای مراقبت به ماده ها می سپارند. در پستانداران مشابه انسان، نمونه های خیلی کمی هستند که خانواده در آنها ارزش داشته باشد. انسان شناسPenn ، Eduardo Fernandez-Duque(کسی که کرسی نشست "مراقبت های پدرانه" را داشت) می گوید: « هنگام مطالعه ی حیوانات نر، تحقیقات جالب می شوند.» جنس ماده تمایل دارد حتی در مواقع جفت گیری و اعمال جنسی نسبت به فرزندانش متعهد باشد و از آنها مراقبت کند. اما محبت و مراقبت های پدرانه بستگی به تک همسر بودن آنها دارد و وسعت تنوع آن بسیار است. او در مطالعاتش در آمریکای جنوبی، جاییکه تک همسری های غیرمعمول و میمون های titi پدری را بررسی می کرد. مشاهده کرد، زمانی که یک میمون متولد می شود به پدر خود می چسبد و انصافا پدر هم وظیفه شناس تر از مادر از او مراقبت می کند. گونه های مختلف میمون های تک همسر پدرهای علاقمند و وفادار بیشتری را موجب می شود، زیرا پدرها نسبت به دیگران شانس بیشتری دارند که از فرزندان ژنتیکی خود مراقبت کنند.
اما استثنا های شگفت انگیزی نیز وجود دارد. ماده های میمون نوع Baboon تمایل دارند که با چندین جنس نر رابطه ی جنسی داشته باشند. زمانی که کودک این ماده متولد می شود، میمون های نر زیادی دور و بر او می آیند و سعی می کنند که بیشتر جلب توجه بکنند. Susan Albertsانسان شناس دانشگاه Duke می گوید:« این میمون نر هنگامی که کودکی را از ماده می گیرد بگونه ای از آن مراقبت می کند که انگار بطور قطعی می داند فرزند خودش است. براستی آنها از کجا می توانند بفهمند که فرزندشان کدام یک است؟ فرضیه ی من این است که جنس نر چندین پتانسیل دارد- با اشاره به اینکه هیچکدام از آنها دقیق کار نمی کند.- اما میمون ها در آنها را با هم یکی می کنند. شاید فرومون ها(Pheromone)) و خاطرات دوران جفت گیری و بارداری ماده به او در این زمینه کمک می کند. تفاوت حیوانات متاهل و مجرد در توزیع و گسترش گیرنده های مغز برای دریافت هورمون های oxytocin و vasopressin است که هر دو کمک می کنند حیوان عاشق شود. در میان ما انسان ها بیولوژی همانند فرهنگ در ایجاد عشق میان دو نفر و همکاری آنها در دوران رشد کودک موثر است. دیگر انسان شناسان شرکت کننده دیدگاه های خود را درباره تحقیقاتشان در رابطه با طبیعت/ فرهنگ بیان کردند این گروه در میان تعدادی از فرهنگ های پنهان و ناشناخته ی موجود در آمریکا زندگی کرده بودند.
Frank Marlowe از دانشگاه ایالت فلوریدا مدتی در میان قوم Hadza (گروهی از تانزانیا) زندگی کرده بود. مردان این گروه عسل جمع آوری می کنند و هر جانوری ( از زرافه تا ...) را شکار می کنند. آنها همچنین به فرزندانشان کمک می کنند. او می گوید:« خنده دار است که بعضی ادعا می کنند خانواده ی هسته ای از ابداعات غرب است در حالیکه در تمام دنیا معمول و رایج است.»
موضوع داغ مورد بحث میان پژوهشگران این است که چه چیزی باعث علاقمندی و فداکاری فطری جنس نر نسبت به خانواده اش می شود؟ با در نظر گرفتن این امر که آنها بیشتر وقتشان را صرف شکار می کنند. Michael Gurvenانسان شناسی که رویTsimane بولیوی مطالعه می کند این سوال را مطرح می کند: «آیا آنها شکار می کنند تا برای فرزندانشان آذوقه تهیه کنند یا برای اینکه برتری خود را به دیگران نشان بدهند این کار را می کنند؟ » ۸۰۰۰ نفر باقیمانده ی Tsimane هنوز از راه شکار روزگارمی گذرانند. مردها خوک های وحشی، میمون ها و ... را شکار می کنند. Gurven در این تحقیق دریافت که مردان به زنان بسیار کمک می کنند. در ضمن اگر کسی معروف باشد که شکارچی خوبی نیست منافع حاشیه ای خوبی هم نصیبش می شود.
Marlowe هم درمیان Hadza به همین نتیجه رسید. که هدف اصلی مردان از شکار تهیه ی آذوقه برای فرزندانشان است تا نشان دادن برتری خود. بیشتر مردان امروزه به جای شکار گوشت به شکار پول می پردازند. اما هنوز هم در تلاش هستیم که در این امر با وظیفه ی پرورش کودکان به تعادل برسیم.
Penn&#۰۳۹;s Fernandez-Duque می گوید:« بسیار مایل است که در مورد سودهایی که کارکردن برای خانواده دارد ، مراقبت پدران آمریکایی از فرزندانشان و چه موازنه ای میان این دو برای خانواده ها سودمند تر است؟ بیشتر تحقیق کند»
http://tim۳۷۴۵.blogfa.com/
نوشته شده توسط شیدا حافظی


همچنین مشاهده کنید