جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

یک وارث شمشیر


یک وارث شمشیر
باتون مبارزه به لطف کالی در فیلیپین معروف شد. این سلاح ساده و معمولی که ”باستون“ یا ”اولیسی“ نامیده می‌شود با طول متنوع و قابلیت‌های کاربردی فراوانی که دارد، در تکنیک‌های زیادی به کار گرفته می‌شود. با اریک لولانیه همراه می‌شویم.
▪ اریک لولانیه
ـ مربی کالی و جیت کان دو
ـ ۳۹ ساله
ـ دان ۴ در F.F.K.A.M.A
ـ مسئول هنرهای رزمی فیلیپینی در F.F.K.A.M.A
ـ کمربند مشکی درجه ۲ در کونگ‌فو
ـ کمربند مشکی دان یک در جوجیتسو
● ۵۰۰ سال پیش...
”افسانه باتون به سال ۱۵۲۱ برمی‌گردد یعنی نخستین‌باری که در جنگ از آن استفاده شد. ۲۷ آوریل همان سال ماژلان در جنگ برابر جنگجویان پادشاه لاپولاپو برای فتح جزیره ماکتان جان خود را از دست داد. پس از آن، در سال ۱۷۶۴ در طی اشغال اسپانیا حمل سلاح‌های سرد در فیلیپین باتون‌هائی را به‌جای سلاح‌های سرد به کار گرفتند که همانند آنها طولشان تغییر می‌یافت. بدین‌ترتیب باتون به معروف‌ترین و پراستفاده‌ترین سلاح در هنرهای رزمی فیلیپین تبدیل شد. با یادگیری نحوه استفاده از باتون، به‌کارگیری هر سلاح کوتاه یا ابزاری که برای دفاع شخصی مورد استفاده است (چماق، چتر، بطری) آسان می‌شود. اکثر تکنیک‌های پایه از شمشیر گرفته می‌شوند اما برخی از آنها مثل خلع سلاح کردن‌ها، کلیدها یا خفه کردن‌ها مخصوص باتون هستند. با باتون هم‌چنین می‌توان به چنگ گرفت، به همراه برد و روی زمین کنترل کرد. باتون را می‌توان به‌تنهائی یا همراه با یک سلاح کوتاه‌تر، مثل چاقو به کار برد. امروزه طول باتون بین ۵۰ و ۷۰ سانتی‌متر متغیر است و تقریباً ۲۰۰ گرم وزن دارد. هم‌چنین از چوب درخت سیاوشان ساخته می‌شود که در برابر شعله سخت و مقاوم شده است. این به دلیل خاصیت جذب ضربات و سبک بودن آن است.“
● باتون فیلیپینی
۱) ”من و حریف روبه‌روی هم قرار داریم و هر دو باتون در دست داریم.“
۲) ”او به‌طور برگردان به سطح میانی بدن من حمله می‌کند. با باتون مچ او را بلوک می‌کنم و بازوی او را در کنترل می‌گیرم.“
۳) ”با بازوی چپ، بازوی مسلح او را دور می‌کنم و ضربه شمشیری به گردن او وارد می‌کنم.“
۴) ”بازوی چپم را دور بازوی مسلح او می‌پیچانم و باتونم را در سطح ماهیچه سه سر قفل می‌کنم.“
۵) ”ضمن حفظ کنترل بازو، با زانو به چانه حریف ضربه وارد می‌کنم.“
۶) ”روی ماهیچه سه سر کار می‌کنم و با کشیدن باتونم به طرف پائین، یک کلید شانه به وجود می‌آورم.“
۷) ”در حالی‌که حریف زمین خورده است، پشت گردن او را با زانوی خودم و شانه او را با یک کلید تحت کنترل خودم درمی‌آورم.“
● چگونه با مهارت از باتون استفاده کنیم؟
”باتون را باید با دست کاملاً بسته بگیریم یعنی شست باید انگشتان دیگر را بپوشاند. پاشنه سلاح باید از زیر دست بیرون آمده باشد تا بتوانیم از آن در ضربه زدن و قلاب گرفتن استفاده کنیم. زاویه بین باتون و ساعد باید تقریباً قائم باشد.
در گارد، پاها را به‌اندازه عرض شانه‌ها باز کرده و آنها را اندکی خم می‌کنیم. پا را متناسب با دست مسلح جلو می‌آوریم. دست مسلح جلو می‌آوریم. دست مسلح به سمت خود شخص گرفته می‌شود تا بازوی جلو آمده، یک هدف پتانسیل برای حریف نشود.
هنگام زدن ضربات، اعم از این‌که چرخشی باشند یا برگردان ، کفل‌ها می‌چرخند تا قدرت بیشتری به فرد بدهند و منطقه ضربه را کوچک کنند. به‌علاوه، با این کار می‌توان فاصله ضربه را طولانی نمود و از مناطق حیاتی محافظت کرد. در ضربات برگردان باید روی فاصله کار کرد، کفل‌ها اهمیت چندانی ندارند.
منبع : مجله‌رزم‌آور


همچنین مشاهده کنید