جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

اصلاح وجهه سازمان ملل


اصلاح وجهه سازمان ملل
ساختار سازمان ملل متحد به گونه ای طراحی شده است که عملا در آن مکانیزم مشخصی در راستای احقاق حقوق مردم دنیا تعبیه نشده است.این مسئله سبب ناکارآمدی سازمان ملل شده است. شورای امنیت سازمان ملل متحد متشکل از کشورهاییست که خود اصلی ترین ناقضین حقوق بشر در دنیا محسوب می شوند.حمایت علنی کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا،انگلستان و فرانسه از جنایات رژیم صهیونیستی سبب شده است تا این رژیم غاصب همچنان به جنایات خود در فلسطین اشغالی ادامه دهد.در جریان جنگ ۳۳ روزه تل آویو با حزب الله لبنان نیز شورای امنیت سازمان ملل متحد در راستای حمایت از تل آویو گام برداشت اما در نهایت تسلیم اقتدار حزب الله شد.
بر این اساس بی اعتمادی ملتهای دنیا نسبت به سازمان ملل متحد کاملا قابل توجیه است.نه تنها این سازمان گام مثبتی در جهت حل و فصل مسائل و بحرانهای بین المللی بر نداشته است ،بلکه در بسیاری موارد با سیاستها و رفتارهای خود سبب تشدید وخامت اوضاع شده است.
بان کی مون دبیر کل سازمان ملل اخیرا اعلام نموده است که این سازمان باید به شکلی وجهه خود را در مناطق درگیری بهبود ببخشد که کارکنان آن به عنوان افرادی که می توان انها را هدف قرار داد در نظر گرفته نشوند. بان کی مون این سخنان را در مراسمی در ژنو به مناسبت بمباران مقر سازمان ملل در بغداد در سال دو هزار و سه ، بیان کرد. در این بمباران بیست و دو نفر از کارکنان سازمان ملل کشته شدند.
وی افزود خود را متعهد می داند هر اقدامی را که لازم باشد برای حمایت از کارکنان سازمان ملل در سراسر جهان انجام دهد. وی در عین حال خاطرنشان کرد رفع خطرها بدون تغییر دادن دیدگاه های نادرستی که درباره سازمان ملل و کارکنان ان وجود دارد ممکن نیست.
بان کی مون معتقد است که کارکنان سازمان ملل گاهی اوقات افرادی تلقی می شوند که از طرف قدرت های مهم فعالیت می کنند و بی طرف نیستند.
بیش از یکصد هزار نفر از کارکنان سازمان ملل از عملیات صلح بانی در کشورهای دیگر جهان حمایت می کنند. تعداد زیادی از امداد رسانان سازمان ملل نیز در خطر ناک ترین نقاط جهان ، کمک های غذایی بشر دوستانه توزیع و اردوگاه های اوارگان را اداره می کنند.
علیرغم آنچه بان کی مون ادعا می کند،ناکارآمدی سازمان ملل متحد و جریان داشتن روح سلطه طلبی در کالبد آن توهم نیست و حقیقتی است که جهانیان متوجه آن شده اند.از این رو سازمان ملل متحد باید اساسنامه خود را در راستای تامین منافع همه مردم جهان،ونه قدرتهای بزرگ تغییر دهد.
بان کی مون در جریان بحران اوستیای جنوبی نیز سعی کرده است موضعی غیر شفاف اتخاذ نماید تا به عنوان حامی آمریکا یا روسیه شناخته نشود.بان کی مون در زمانی که وزیر امور خارجه کره جنوبی بود با سیاستهای جنگ طلبانه کاخ سفید در عراق همراهی نموده و با اعزام نیروهای کره ای به عراق سعی کرد سئول را به یکی از متحدان اصلی واشنگتن تبدیل کند.
بان کی مون تاکنون نسبت به سیاستهای بین المللی آمریکا در جهان انتقاد قابل توجهی وارد نساخته است و در عوض سعی دراد یک سلسله انتقادات کلی و حقوقی را به واشنگتن وارد سازد.به عنوان مثال دبیر کل سازمان ملل اخیرا از تصمیم دستگاه قضایی آمریکا مبنی بر تصویب حکم اعدام برای یک مکزیکی انتقاد کرده است.
وی خاطر نشان کرد که تمام تصمیمات و دستورهای دیوان بین‌المللی کیفری لاهه باید به رسمیت شناخته شوند و آمریکا باید متعهد شود که حکم اعدام این شهروند مکزیکی را اجرا نخواهد کرد. همچنین دبیر کل سازمان ملل وعده داد تا تمام تلاشهای خود را برای توقف اجرای حکم اعدام این مکزیکی بکار بندد.
نیما کوچه مشکی
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید