پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بررسی فراوانی عوارض پوستی در دریافت کنندگان پیوند کلیه در بیمارستان های امام رضا (ع) و قائم (عج) مشهد


بررسی فراوانی عوارض پوستی در دریافت کنندگان پیوند کلیه در بیمارستان های امام رضا (ع) و قائم (عج) مشهد
● مقدمه:
پیوند کلیه درمان مناسبی برای بیماران مبتلا به نارسایی کلیه به شمار می رود و بیماران را به زندگی طولانی مدت با کیفیت به تر قادر می کند. جهت جلوگیری از رد پیوند از داروهای سرکوب گر ایمنی استفاده می شود که این داروها در قسمت های مختلف بدن از جمله پوست موجب عوارضی می شوند. شناخت به موقع این عوارض و درمان مناسب آن ها می تواند عوارض و مرگ و میر حاصل را کاهش دهد. هدف از این مطالعه بررسی عوارض پوستی در دریافت کنندگان پیوند کلیه بود.
● روش اجرا:
در این مطالعه توصیفی، عوارض پوستی ایجاد شده در ۱۰۰ بیمار گیرنده ی پیوند مراجعه کننده به بیمارستان های قائم (عج) و امام رضا (ع) شهرستان مشهد در ۶ ماهه اول سال ۸۲ مورد بررسی قرار گرفته است.
● یافته ها:
شصت و پنج بیمار، مرد و ۳۵ نفر زن بودند. متوسط سن بیماران ۳۶ سال (انحراف معیار =۱۴) بود. در مجموع، ۸۸ بیمار دچار عارضه پوستی شده بودند که به ترتیب شیوع، شامل هیپرتریکوز و ظاهر کوشینگویید، هیپرپلازی لثه، آکنه استرویید، زگیل، پیتیریازیس ورسیکالر، هرپس سیمپلکس و عفونت کاندیدیایی، استریا، کراتوز اکتینیک، تلانژکتازی، هیپرپلازی غدد سباسه، کچلی ناخن، پوروکراتوز و لنفوم بود.
● نتیجه گیری:
با توجه به شیوع قابل توجه ضایعه های پوستی در دریافت کنندگان پیوند کلیه، دقت در تشخیص و درمان زودرس آن ها می تواند عوارض و مرگ و میر احتمالی و وابسته را کاهش دهد.
محمدجواد یزدان پناه
محمد ابراهیمی راد
محمدجواد مجاهدین
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید