شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

اثر عصاره شوید بر سطح لیپوپروتیین ‏های کم‏ چگالی، تری ‏گلیسرید و لیپوپروتیین ‏های پرچگالی خون در بیماران مبتلا به هیپرلیپیدمی


اثر عصاره شوید بر سطح لیپوپروتیین ‏های کم‏ چگالی، تری ‏گلیسرید و لیپوپروتیین ‏های پرچگالی خون در بیماران مبتلا به هیپرلیپیدمی
● مقدمه:
هیپرلیپیدمی یـکی از عـوامل خطـر اصلی شناختـه شده بیمـاریهای عروق کرونر (Coronary Artery Disease) می‏باشد. با توجه به اهمیت هیپرلیپیدمی و لزوم درمان طولانی مدت آن، استفاده از دارویی که بتواند ضمن استفاده طولانی مدت عوارض کمتری داشته باشد، اهمیت پیدا می‏کند. این مطالعه به منظور شناخت کارائی عصاره شوید در درمان هیپرلیپیدمی انجام شده است.
● مواد و روشها:
جامعه آماری شامل کلیه بیماران مبتلا به هیپرلیپیدمی بود که در طول سال ۷۸ به درمانگاه تخصصی داخلی مراجعه نموده و سطح خونی تری‏گلیسرید (TG) در آنها بیشتر از mg/dl ۲۵۰ و یا لیپوپروتئین کم‏چگالی (LDL) بیشتر از ۱۶۰ mg/dl بود. افراد مورد مطالعه ۴۵ بیمار مبتلا به هیپرلیپیدمی بودند که بطور تصادفی به دو گروه مداخله و مقایسه تقسیم شدند. نوع مطالعه، کارآزمایی بالینی تصادفی شده دوسوکور بود و سطح چربیهای خون قبل از مداخله و یکماه پس از مصرف عصاره شوید تعیین گردید و جهت آنالیز نتایج از آزمون آماری T.Test استفاده شد.
● نتایج:
بر اساس نتایج این مطالعه عصاره شوید باعث کاهش معنی‏دار سطح‏ تری‏گلیسرید خون در گروه مداخله شد (p=۰.۰۱). در حالیکه کاهش کلسترول LDL معنی‏دار نبود. همچنین علیرغم افزایش HDL ، رابطه معنی‏داری بین سطح لیپو پروتئین پرچگالی (HDL ) قبل و بعد از مداخله وجود نداشت.
● نتیجه‏گیری:
نتایج این مطالعه نشان داده است که عصاره شوید می‏تواند بعنوان یکی از داروهای مفید و موثر در درمان هیپرلیپیدمی مطرح شود. البته در این زمینه به انجام مطالعات بیشتر و گسترده‏تر بصورتMulticenter نیاز می‏باشد.
کامبیز یزدان پناه
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید