پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

رابطه واکسیناسیون MR در دوران بارداری با پیامدهای نامطلوب آن (به دنبال اجرای طرح کشوری واکسیناسیون MR در سال ۱۳۸۲)


رابطه واکسیناسیون MR در دوران بارداری با پیامدهای نامطلوب آن (به دنبال اجرای طرح کشوری واکسیناسیون MR در سال ۱۳۸۲)
● سابقه و هدف:
تزریق واکسن سرخک - سرخجه (MR) به خانم باردار ممنوع است و توصیه شده بعد از تزریق MR تا ۳ ماه، حاملگی صورت نگیرد. از طرفی ابتلا مادر باردار یا در معرض قرار گرفتن او نیز در برابر این بیماری ها، پیامدهایی را در بر داشته است. لذا با توجه به اجرای طرح کشوری تزریق MR به افراد زیر ۲۵ سال، بررسی فراوانی پیامدها و ناهنجاری های مادرزادی در نوزادان متولد شده از مادران واکسینه شده در طول اجرای این طرح در استان مازندران انجام گرفت.
● مواد و روش ها:
این مطالعه هم گروهی تاریخی (historical cohort) به طور سرشماری بر روی ۱۰۳۱ نمونه در سطح استان مازندران انجام شد که در میان آنان ۴۰۶ زن باردار بدون اطلاع از وضعیت بارداری، واکسن MR را دریافت کرده بودند. اطلاعات این مادران به همراه اطلاعات ۴۹۳ مادر باردار که در طی سال های ۸۱ و ۸۲ واکسینه نشده بودند، مورد تجزیه و تحلیل نهایی قرار گرفت. اطلاعات توسط پرسشنامه از روی پرونده بهداشتی و تماس تلفنی برای حصول اطمینان از واکسینه شدن و یا نشدن مادر، جمع آوری شد. سپس پردازش اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی انجام گردید.
● یافته ها:
پیامد نامطلوب حاملگی در مجموع شامل ۵۸ مورد ( ۶.۵درصد) در بین کل نمونه ها بود که در ۲۴ نفر (۴۱.۳۸ درصد) از گروه شاهد و ۳۴ نفر (۵۸.۶۲ درصد) از گروه مورد مشاهده شد و به ترتیب فراوانی عبارت بوده از: زایمان زودرس ۲۷ نفر (۴۶.۵۷ درصد)] ۸ نفر (۲۹.۶۲ درصد) در گروه شاهد و ۱۹ نفر (۷۰.۳۸ درصد) در گروه مورد[، وزن زیر ۲۵۰۰ گرم هنگام تولد ۱۹ نفر (۳۲.۷۵ درصد)] ۱۲نفر (۶۳.۱۶ درصد) در گروه شاهد و ۷ نفر (۳۶.۸۴ درصد) در گروه مورد، [مرده زایی ۶ نفر (۱۰.۳۴ درصد) [۱ نفر (۱۶.۶۷ درصد) در گروه شاهد و ۵ نفر (۸۳.۳۳ درصد) در گروه مورد [و سقط ۶ نفر (۱۰.۳۴ درصد)] ۲ نفر (۳۳.۳۳ درصد) در گروه شاهد و ۴ نفر (۶۶.۶۷ درصد) درگروه مورد] و فقط ۱ مورد محدودیت رشد داخل رحمی در گروه شاهد وجود داشت. به طورکلی بین دو گروه واکسینه شده و نشده از نظر پیامد نامطلوب حاملگی تفاوت معنی داری وجود نداشت (P<۰.۰۵).
● استنتاج:
نتایج این تحقیق و سایر تحقیقات مشابه به این مفهوم نمی باشد که واکسیناسیون بر علیه سرخجه در حاملگی بی خطر و مجاز است، بلکه تاکید بر آن دارد که اگر زنان باردار به طور اتفاقی واکسینه شوند باید از نظر خطر احتمالی پی گیری و مورد مشاوره قرار گیرند.
کبری عابدیان
صغری خانی
زهره شاه حسینی
علی یزدان پناه
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید