پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

فراوانی عفونت هلیکوباکترپیلوری در بیماران مبتلا بـه سوء هاضمه در شهر سنندج در سال ۱۳۷۹


فراوانی عفونت هلیکوباکترپیلوری در بیماران مبتلا بـه سوء هاضمه در شهر سنندج در سال ۱۳۷۹
● مقدمه:
امروزه عفونت هلیکوباکترپیلوری بعنوان شایعترین عفونت مزمن انسانی در دنیا شنـاختـه می‌‌شود. رابطـه ایـن عفونـت با ایـجاد زخـم معده و دوازدهه بخوبی شنـاخته شده اسـت. امـا هنـوز ارتبـاط آن بـا بعضـی بیماریهای گوارشی مثل سوء هاضمة بدون زخم در پرده‌‌ای از ابهام است.
● مواد و روشها:
در این مطالعه توصیفی، ۱۰۰ بیمار که با علائم سوء هاضمه در نیمه دوم سال ۱۳۷۹ جهت آندوسکوپی به بیمارستانهای بعثت و توحید سنندج ارجاع شده بودند، انتخاب شدند و از تمام بیماران حین آندوسکوپی از ناحیه آنتروم معده یک نمونه بیوپسی گرفته شد و جهت بررسی از نظر هلیکوباکترپیلوری با تست اوره‌‌آز به آزمایشگاه ارسال شد. سایر اطلاعات با روش مصاحبه از بیماران جمع‌‌آوری گردید.
● نتایج:
در این مطالعه ۲۹ نفر از بیماران مرد و ۷۱ نفر زن با میانگین سنی ۴۹.۷ سال بودند. در آندوسکوپی، ۸۴ بیمار نرمال، ۳ نفر زخم دوازدهه، یک نفر زخم معده ، ۹ نفر تومور معده و ۲ نفر سایر موارد را داشتند. از ۱۰۰ بیمار، ۴۵ بیمار تست اوره آز مثبت داشتند. فراوانی عفونت در مبتلایان به سوء هاضمه بدون زخم (آندوسکوپی نرمال) ۴۶درصد ( ۳۹ بیمار) بود. در بیماران مبتلا به زخم دوازدهه نتیجه تست در هر سه بیمار مثبت گزارش شد (فراوانی ۱۰۰درصد). فراوانی عفونت با افزایش سن تا ۶۰ سالگی ، مدت بیماری و تعداد اعضای خانواده رابطه مستقیم داشت. فراوانی عفونت در بیماران روستایی ۵۴درصد و بیماران شهری ۳۵درصد بود. در بیماران با شکایت سوزش سر دل فراوانی عفونت بیشتر از سایر شکایات بود ولی فراوانی عفونت با جنس و شغل ارتباط معنی داری را نشان نداد.
● نتیجه گیری:
این مطالعه ارتباط وضعیت اجتماعی- اقتصادی پایین را با افزایش فراوانی عفونت هلیکوباکترپیلوری نشان می‌دهد. همچنین این مطالعه نشان می‌دهد که فراوانی عفونت با طولانی شدن علائم سوءهاضمه افزایش می‌یابد و در کسانی که سابقه خانوادگی بیماری معده و اثنی عشر داشته‌‌اند نسبت به کسانی که سابقه خانوادگی نداشته‌‌اند، میزان عفونت بیشتر بوده است.
کامبیز یزدان پناه
حسن علی حسین ‌‌زاده
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید