چهارشنبه, ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 17 April, 2024
مجله ویستا

بررسی شاخص های نرمال تست عملکرد ریوی (اسپیرومتری) مردم استان کردستان


بررسی شاخص های نرمال تست عملکرد ریوی (اسپیرومتری) مردم استان کردستان
● زمینه و هدف:
اسپیرومتری در سه دهه اخیر بعنوان یک ابزار اصلی متخصصین ریه مطرح شده است. یکی از مواردی که استفاده از اسپیرومتری را با چالش مواجهه ساخته است، نوموگرام های متعدد و اعداد نرمالی است که از سوی مراجع مختلف به عنوان میانگین های طبیعی در نظر گرفته شده است. با توجه به مقادیر متفاوت بدست آمده، این مطالعه با هدف تعیین شاخص های نرمال تست عملکرد ریوی (اسپیرومتری) در مردم استان کردستان انجام شد.
● روش بررسی:
نوع مطالعه توصیفی و جامعه آماری شامل کلیه افراد ۱۵ تا ۶۴ سال استان کردستان بود. روش نمونه گیری در مطالعه بصورت تصادفی چند مرحله ای و حجم نمونه ۱۵۸۹ نفر بود. جهت انجام اسپیرومتری قد و وزن افراد تعیین شده و اطلاعات دموگرافیک آنان در یک برگ چک لیست ثبت می گردید. سپس براساس شرایط استاندارد از افراد اسپیرومتری بعمل می آمد و در دستگاه ثبت می گردید و هر روز آخر وقت وارد رایانه می شد. داده های بدست آمده وارد نرم افزار آماری SPSS.Win شده و با استفاده از آمار توصیفی شامل فراوانی، میانگین و میانه نسبت به تجزیه و تحلیل داده ها اقدام می شد.
● یافته ها:
نتایج مطالعه نشان داد که میانگین ظرفیت حیاتی ریه (FVC) برای جامعه مورد بررسی ۳.۶۰±۰.۹۶ لیتر، در میان مردان ۴.۳۳±۰.۸۹ و برای زنان میانگین FVC، ۳±۰.۴۶ لیتر بود. میزان FEV۱ در مطالعه ما ۳.۷۴±۰.۸۲ برای مردان و ۲.۶۱±۰.۵۳ برای زنان بود.
● نتیجه گیری:
براساس نتایج این مطالعه به نظر میرسد که مقدار نرمال FVC در مردم استان کردستان نسبت به مقادیر نرمال مراجع خارجی کمتر می باشد در حالیکه مقادیر FEV۱ همخوانی دارد. به این ترتیب نسبت FEV۱ به FVC افزایش می یابد، بنابراین مقادیر در تفسیر نتایج اسپیرومتری باید لحاظ شود. پیشنهاد می شود که مطالعات جامع تری به روش طولی در این منطقه انجام گردد.
افسانه شریفیان
ناصح سیگاری
کامبیز یزدان پناه
عزت اله رحیمی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید