جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

بررسی شیوع هلیکوباکترپیلوری در مراجعین با علایم دستگاه گوارش فوقانی


بررسی شیوع هلیکوباکترپیلوری در مراجعین با علایم دستگاه گوارش فوقانی
● مقدمه:
هلیکوباکترپیلوری یکی از پاتولوژنهای انسانی است که بطور شایع مخاط معده و دستگاه گوارش فوقانی را درگیر می نماید و باعث التهاب دائمی در آن می شود.H.pylori شایعترین علت التهاب بافتی معده است و بطور قوی با زخم معده و اثنی عشر ارتباط دارد.
● مواد و روشها:
جامعة آماری شامل ۸۵ نفر از بیماران بود که با علائم دستگاه گوارش فوقانی به کلینیک تخصصی بیمارستانهای توحید و بعثت مراجعه نموده بودند. نوع مطالعه توصیفی بود.کلیة بیمارانی که بعلت علائم دستگاه گوارش فوقانی به کلینیک تخصصی داخلی ارجاع داده شده بودند وارد مطالعه شدند.از این بیماران آندوسکوپی بعمل آمد و در صورت وجود ضایعة مشکوک بیوپسی شد. همچنین جهت تشخیص عفونت با هلیکوباکترپیلوری از تست اوره آز استفاده شد.داده های بدست آمده وارد محیط نرم افزار آماری SPSS.win گردید و با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی و میانگین) نسبت به تجزیه و تحلیل داده ها اقدام شد.
● نتایج:
نتایج این مطالعه نشان داد که ۵۸ مورد یعنی ۶۵.۲درصد این بیماران به هلیکوباکترپیلوری آلوده بودند.بیشتر افراد مورد مطالعه به علت درد اپی گاستر مراجعه کرده بودند.همچنین مشخص شد ۱۵مورد یعنی ۱۶.۸ درصد مبتلا به بدخیمی دستگاه گوارش فوقانی بودند که ۶۶.۶درصد آنها به هلیکوباکترپیلوری مبتلا بودند.
● نتیجه گیری:
بطور کلی به نظر می رسد که شیوع هلیکوباکترپیلوری در کانسرهای دستگاه گوارش فوقانی در کردستان نسبت به سایر مطالعات و سایر مناطق دنیا کمتر می باشد.این امر می تواند به دلیل آلودگی کمتر در جمعیت عادی این منطقه باشد بنابراین لازم است مطالعه وسیعی جهت تعیین شیوع هلیکوباکترپیلوری در جمعیت عمومی در این منطقه انجام شود.
محمدرضا اردلان
کامبیز یزدان پناه
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید