چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

کبوترهای سردرگم در برابر بازهای افراطی


کبوترهای سردرگم در برابر بازهای افراطی
هرلحظه به انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر نزدیک تر می شویم دغدغه های موجود در دو حزب دموکرات و جمهوریخواه آمریکا افزایش می یابد.هم اکنون مک کین و اوباما معاونان خود را انتخاب نموده اند و با انگیزه بیشتری به مصاف هم رفته اند.در این میان مردم آمریکا در میان دوراهی بزرگی مانده اند تا میان بازهای افراطی و کبوترهای سردرگم کدام را انتخاب کنند....
مسلما حضور مک کین یا اوباما در کاخ سفید عواقب و تبعاتی برای واشنگتن به همراه خواهد داشت.مک کین به عنوان ادامه دهنده بسیاری از سیاستهای بوش پسر نمی تواند وجهه از دست رفته ایالات متحده در نظام بین الملل را احیا نماید.اوباما نیز به عنوان فردی که مواضع خود را به راحتی تغییر می دهد نمی تواند سکاندار مناسبی برای کشتی به گل نشسته واشنگتن باشد.اخیرا تحولات قابل تاملی در اردوگاه دموکراتها و جمهوریخواهان رخ داده است.یکی از این تحولات انتخاب جو بایدن به عنوان معاون باراک اوباماست.این در حالی بود که بسیاری از رای دهندگان طرفدار حزب دموکرات انتظار داشتند تا اوباما با انتخاب هیلاری کلینتون به وجود اختلاف و دو دستگی در حزب متبوع خود پایان دهد.
در انتخابات سال ۲۰۰۴ میلادی جان کری دست به انتخابی نسبتا قابل پیش بینی زد و جان ادواردز را به عنوان معاون خود برگزید.بوش پسر،رئیس جمهور جنجالی ایالات متحده نیز “دیک چنی”را به عنوان معاون خود برگزید. سران دو حزب دموکرات و جمهوریخواه این گونه وانمود می کنند که معاون رئیس جمهور فردی است که در راستای تکمیل نقایص شخص اول کاخ سفید گام بر می دارد و از همه کس به او نزدیک تر است!البته ظاهر امر نیز همین را نشان می دهد ،به عنوان مثال علیرغم بی تجریگی اوباما در سیاست خارجی ،بایدن در این زمینه مهارت زیادی دارد.
دیک چنی نیز برخلاف بوش تجربه زیادی در سیاست داخلی این کشور داشت ،مسئله ای که سبب پیروزی بازها در انتخابات سال ۲۰۰۴ شد. معاون رئیس جمهور در ایالات متحده آمریکا در زمان برگزاری انتخابات در نقش کاتالیزور و مکمل نامزد اصلی حزب ظاهر می شود.به این ترتیب که در مناظرات حاضر می شود و راهبردهای حزب متبوع خود را تشریح می نماید،اما به محض پیروزی آقای پرزیدنت اوضاع متحول می شود و دیگر از لبخندهای مصنوعی وی به معاون خود نشانه ای یافت نمی شود.در آن زمان “معاون رئیس جمهور”به راحتی تغییر کاربری سیاسی می دهد و در سه کسوت “تعدیل کننده رفتارهای رئیس جمهور”،”تحریک کننده رئیس جمهور در مسائل سیاسی و نظامی”وبه عنوان “اهرم فشار حزب حاکم بر رئیس جمهور”ایفای نقش خواهد کرد.آنچه مسلم است اینکه بایدن در بسیاری از مسائل سیاست خارجی آمریکا اوباما و مشاور ارشد وی زبگنیو برژینسکی همخوانی لازم را ندارد.ازاین رو در صورت پیروزی اوباما بر جان مک کین شاهد بروز اختلافاتی مزمن در سطوح عالی قدرت در آمریکا خواهیم بود.
در اردوگاه جمهوریخواهان نیز شاهد حاکمیت آرامش و ثبات سیاسی نیستیم.بسیاری از طرفداران حزب جمهوریخواه با انتخاب “پیلن”به عنوان معاون مک کین موافق نستندو این مخالفت خود را به صورت غیر مستقیم در نظرسنجیها نشان داده اند.قبل از انتخاب معاونان دو نامزد ریاست جمهوری آمریکا،مک کین توانسته بود با اختلافی دو درصدی از اوباما پیشی گیرد اما پس از انتخاب معاونان این روند تغییر یافته است.براساس بررسی‌های انجام شده در پنج نظرسنجی معتبر ،‌ مشخص شده است که باراک اوباما هنوز نیز در رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری ۲۰۰۸‌ آمریکا از جان مک کین پیش است.
بر اساس این نظرسنجی‌ها مشخص شده است که ۶‌/۴۷ درصد از کاندیدای دموکرات‌ها و ۶‌/۴۳ از کاندیدای جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸‌ آمریکا حمایت خواهند کرد. در دو نظرسنجی اخیر انجام شده در آمریکا، حمایت‌ها از باراک اوباما کاندیدای دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸‌ آمریکا به عدد ۴۹‌ درصد هم رسیده است. این در حالی است که هنوز ۹‌ درصد از مردم آمریکا تصمیمشان را در رابطه با انتخاب کاندیدای مورد نظر خود اتخاذ نکرده‌اند.
در نظرسنجی اخیر موسسه راسموسن ۴۹‌ درصد از اوباما و ۴۵‌ درصد از مک کین حمایت کرده‌اند این در حالی است که حدود شش درصد یا هنوز در رابطه با انتخاب کاندیدای مورد نظرشان تصمیم نگرفته‌اند و یا تمایل به فرد دیگری دارند.
در نظرسنجی اخیر گالوپ ۴۹‌ درصد از اوباما و ۴۱‌ درصد از مک کین حمایت کرده‌اند این در حالی است که تکلیف ۱۰‌ درصد از حمایت‌ها هنوز مشخص نشده‌اند.
در نظرسنجی موسسه Hotline/Diageo ، چهل و چهار درصد از اوباما و ۴۰‌ درصد از مک کین حمایت شده است. این در حالی است که هنوز تکلیف ۱۶‌ درصد از آرا مشخص نشده است.
در نظرسنجی موسسه نظرسنجی افکار عمومی ۴۷‌ درصد از اوباما و ۴۷‌ درصد از مک کین حمایت کرده‌اند این در حالی است که حمایت شش درصد از مردم نیز هنوز مشخص نیست.
در نظرسنجی اخیر مشترک موسسه TNS با شبکه ABC و موسسه WP، چهل و نه درصد از اوباما و ۴۵‌ درصد از مک کین حمایت شده است. این در حالی است که هنوز تکلیف ۶‌ درصد از حمایت‌های مردم مشخص نیست.
در کل و با بررسی این پنج نظرسنجی، مشخص شده است که تاکنون حمایت‌ها از اوباما ۶‌/۴۷ درصد و از مک کین ۶‌/۴۳ درصد می‌باشد و سناتور دموکرات‌ها هم چنان پیشتاز رقابت برای ورود به کاخ سفید است.
همان گونه که مشاهده می شود،بر خلاف هفته های گذشته دیگر آرای مردم آمریکا به سود جمهوریخواهان به گردش در نیامده است.با این حال مک کین سعی دارد با جلب حمایت افراد مسن،مسیحیان افراطی و سفیدپوستان که دارای گرایشات نژادپرستانه هستند مانع از پیروزی اوباما در انتخابات ماه نوامبر شود.مطابق آنچه در اخبار آمریکا منتشر شده است مسیحیان افراطی امریکا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور از سناتور جان مک کین جمهوری خواه حمایت می کنند.
نظرسنجی این شبکه نشان می دهد پنجاه و پنج درصد مسیحیان ایوانجلیست ( از شاخه های افراطی مسیحیت) در انتخابات چهارم نوامبر از سناتور جان مک کین پشتیبانی می کنند. این درحالی است که بیست و شش درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی اعلام کردند سناتور باراک اوباما نامزد مورد علاقه شان برای انتخابات امسال است.
از سوی دیگر،بیشتر رای دهندگان آمریکایی نسیت به تواناییهای سیاسی پیلین اطمینان ندارند.نتایج یک نظرسنجی جدید نشان داد که مردم آمریکا نسبت به “ سارا پیلین” معاون اول نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری آشنایی ندارند .در این نظرسنجی جدید ، ۳۹ درصد از مردم آمریکا درباره تواناییهای پیلین نظر مثبتی داشتند ، ۳۳ درصد نظر منفی و ۲۹ درصد هم نظری نداشتند.
انتخاب پیلین ۴۴ ساله از سوی مک کین برای معاونت ریاست جمهوری با واکنشهای مختلفی مواجه شده بطوریکه بسیاری از کارشنناسان سیاسی این اقدام را همانند یک قمار توصیف کرده اند و این در حالی است که “باراک اوباما” نامزد دموکرات آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انتخاب پیلین را به این سمت به فرماندار آلاسکا تبریک گفته است.لازم به ذکر است که مک کین قبل از منصوب کردن سارا پیلین به سمت معاونت ریاست جمهوری خود، تنها یک بار در ماه فوریه با وی دیدار کرده بود.
افشای این مطلب که مک کین قبل از انتخاب پیلین تنها یک بار با وی دیدار داشته، کاندیدای جمهوری خواه انتخابات آمریکا را با واکنش حزب خود مواجه ساخته است. سناتور آریزونا اولین بار در ماه فوریه و در گردهمایی فرمانداران محلی در واشنگتن با سارا پیلین دیدار کرده است.
مک کین و پیلین پس از این گردهمایی تا زمانیکه سناتور آریزونا، پیلین را برای مذاکره درباره‌ی معاونت خود فرا خواند) با هم دیدار نکرده بودند.
انتخاب سارا پیلین از سوی مک کین باعث شده که برخی از مقامات بلندپایه حزب جمهوری خواه تصمیم‌گیری مک کین را زیر سوال ببرند.
شانن کافین،‌ مشاور سابق دیک چنی معاون رییس جمهور‌ آمریکا در کاخ سفید اظهار نموده است که انتخاب پیلین از سوی مک کین ناامید کننده به نظر می‌رسد و پس از این، انتقاد از بی‌تجربگی باراک اوباما کاندیدای دموکرات‌ها دشوار خواهد بود. تصور اینکه پیلین همان نقشی را که معاونان ریاست جمهوری پیشین نظیر ال گور، چنی یا موندال انجام می‌دادند انجام خواهد داد، دشوار است. اما جمهوری خواهان محافظه‌کار (هم فکر پیلین) این انتخاب را شجاعانه و مدرن خواندند و تحسین کردند.
سعید سبحانی
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید