پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

اسنرفر و یا گوگل ریدر؟


اسنرفر و یا گوگل ریدر؟
اگر شما هم جز انسان های فید باز باشید، مسلما با اسنرفر آشنا هستید. نرم افزاری بسیار کم حجم و در عین حال بسیار قدرتمند. اما با این حال، تعداد کاربران این نرم افزار بسیار کمتر از شایستگی های آن است.(لااقل در مورد سایت من اینگونه است) بسیاری از کاربران اینترنت در سر تا سر دنیا، گوگل ریدر را به هر برنامه ی دیگری ترجیح می دهند. اگر به وبلاگ عصرونه سر زده باشید، در یکی از پست های اخیرش آمار و ارقام جالبی را در مورد گوگل ریدر عنوان کرده است. اما موضوع مورد نظر این است آیا این آمار و ارقام برای استفاده از این سرویس کافی است؟ و یا به تعبیری صحیح تر، آیا فقط به این دلیل که دیگران از این سرویس استفاده می کنند ما هم باید استفاده کنیم؟
من مدت هاست که از کاربران اسنرفر هستم. اما چندی پیش بنا بر دلایلی فید هایم را در گوگل ریدر نیز وارد کردم و در واقع مدتیست که از آن هم استفاده می کنم. برای نگارش این پست نیز مطالب زیادی در مورد گوگل ریدر خواندم تا از همه ی جنبه ها بتوانم یک مقایسه ی عادلانه و برابر را داشته باشم.
● اسنرفر و یا گوگل ریدر؟
نام گوگل با جست و جو برابری می کند. خوشبختانه گوگل ریدر نیز از این قضیه مستثنی نیست و قابلیت جست و جوی بسیار خوبی دارد. شما می توانید بر روی یک فید خاص، یک پوشه ی خاص و یا یک وبلاگ خاص متمرکز شوید و جست و جو کنید. اینگونه محدود کردن ها، باعث به دست آمدن نتایج بهتر و مفید تری می شود. اما متاسفانه اسنرفر چنین قابلیت خوبی را در قسمت جست و جو ندارد. البته شما در این نرم افزار می توانید به راحتی به جست و جو بپردازید، اما بعد از به دست آمدن نتایج هم، باید کمی وقت بگذارید تا به گزینه ی مورد نظر خود برسید.
در گوگل ریدر شما هر بار که بر روی یک فید کلیک می کنید، باید منتظر بمانید تا مطالب آن نمایش داده شود. در حالی که در اسنرفر اینگونه نیست. مطالب با سرعت خوبی دانلود می شوند و شما هر بار که بخواهید می توانید روی فید مورد نظر کلیک کنید تا مطالب آن را بدون وقفه ای بخوانید. هیچ گونه اتلاف وقتی در این بین مشاهده نمی شود. البته این از ذات آنلاین بودن گوگل ریدر نشات میگیرد.
طراحی صفحه ی گوگل ریدر، هر چند بسیار خوب کار شده است، اما شما در اسنرفر احساس راحتی بیشتری می کنید. در ضمن در اسنرفر شما به گزینه های بیشتری برای تغییر نوع نمایش فید ها دسترسی دارید. در حالی که در گوگل ریدر دو حالت List View و Expanded View را تنها مشاهده می کنید. همچنین در گوگل ریدر شما هیچ گاه نمی توانید هم به لیست مطالب و هم به محتوای آنها دقیقا دسترسی داشته باشید. در حالت List View که تنها لیستی از مطالب مشاهده می شود. و در حالت Expanded View هم، تمام مطالب در یک صفحه به نمایش در میاید که کمی نا خوشایند می باشد. در حالی که در اسنرفر شما در هر زمان، هم می توانید به منو، هم به عنوان مطالب و هم به محتوای مطالب دسترسی داشته باشید و هر قسمت را هم، به دلخواه کوچک و یا بزرگ کنید. در کل گردش در بین فید ها در اسنرفر راحت تر صورت می گیرد.
در گوگل ریدر، شما به آمار بیشتری از فید هایتان دسترسی پیدا می کنید در حالی که در اسنرفر شما چنین توانایی را ندارید. البته به نظر نمی رسد برای یک فرد فید خوان، مهم باشد که مثلا چند درصد از مطالب یک فید را خوانده باشد. همین که تعداد مطالب خوانده شده و نشده مشخص باشد کفایت می کند که هم گوگل ریدر و هم اسنرفر از این قابلیت پشتیبانی می کنند.
بعد از باز کردن برنامه ی اسنرفر، خودش به طور اتوماتیک هر چند مدت یک بار، فید ها را اسکن می کند و مطالب جدید را نشان می دهد. اسنرفر تا وقتی که با راست کلیک کردن بر روی آیکون آن و زدن گزینه ی Exit از آن خارج نشوید، در تسک بار شما می ماند و به فعالیت خود ادامه می دهد. به دلیل حجم کم این برنامه، این قابلیت نه تنها برای شما مزاحمت ایجاد نمی کند، بلکه بسیار هم مفید است. چون همان گونه که گفتم این برنامه هر از چند گاهی فید ها را چک می کند و اگر به مطلب جدیدی بر بخورد، آیکون آن تغییر می کند و شما به راحتی پی به آن مطلب جدید می برید.
در اسنرفر شما می توانید مشخص کنید چه تعداد مطلب از یک فید همان ابتدا دانلود شود اما در گوگل ریدر اصلا دستتان در این مورد باز نیست و تنها می توانید فید را وارد کنید. همچنین یک نکته مهم اینکه اسنرفر دارای پلاگین های مختلفی هم می باشد که به شما برای احساس راحتی بیشتر، کمک خواهند کرد. اما در گوگل ریدر، شما تنها به قابلیت هایی که توسط تیم طراح، به آن اضافه می شود دسترسی خواهید داشت.
● اما چرا فید هایم را وارد گوگل ریدر کردم؟
تنها به یک دلیل. و آن هم آنلاین بودن گوگل ریدر است. وقتی به کامپیوتر خود دسترسی نداشته باشید، دیگر اسنرفر با تمام قابلیت هایش هیچ گونه معنی نخواهد داشت. هر چند گوگل ریدر را نیز می شود به صورت آفلاین تجربه کرد اما در این صورت باز هم به کامپیوتر خودتان نیاز دارید. بنده به این دلیل که مدت ها به کامپیوتر خودم دسترسی نخواهم داشت، فید هایم را وارد گوگل ریدر کردم تا از قابلیت آنلاین بودن آن استفاده کنم.
اگر شما تا الان از اسنرفر استفاده نکرده اید، وقت آن رسیده است تا یک کوچولو آن را آزمایش کنید. اگر واقع بین باشید، پی خواهید برد که استفاده از اسنرفر در کامپیوتر های شخصی بسیار بهتر و مفید تر می باشد. و البته به روز نگه داشتن فید ها در گوگل ریدر هم نباید فراموش شود. مطمئن باشید شما همیشه به کامپیوترتان دسترسی نخواهید داشت. و آن وقت است که به اهمیت گوگل ریدر پی خواهید برد.
منبع : دهکده ای تی


همچنین مشاهده کنید