جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

پیروز در نیمه اول‌


پیروز در نیمه اول‌
شورای شهر کلن در آلمان عاقبت پس از کش‌وقوس‌های فراوان با احداث بزرگ‌ترین مسجد آلمان در این شهر موافقت کرد تا ماه‌ها تلاش افراطیون بومی در مخالفت با این طرح بی‌اثر شود و مسلمانان آلمان بتوانند به رویای دیرینه خود برای احداث مسجدی باشکوه جامه عمل بپوشانند.
استدلال مخالفان احداث مسجد این بود که با سر برآوردن آن، نمای کلن که به داشتن کلیسای جامعی باشکوه که مشهورترین کلیسای گوتیک در سراسر آلمان است می‌بالد دیگر چون گذشته نخواهد بود.
با این حال با تصمیم شورای شهر کلن، نمای شهر کلن به مسجدی باشکوه هم مزین خواهد شد تا جلوه‌ای از همزیستی ادیان و تمدن‌ها باشد.
وقتی شورای شهر کلن پنجشنبه هفته گذشته برای تصمیم‌گیری در مورد تجدید درخواست مسلمانان این شهر برای احداث مسجدی بزرگ تشکیل جلسه داد‌ گروهی از مخالفان این طرح در مقابل ساختمان شورا تجمع کرده بودند. آن‌ها پوسترهایی حمل می‌کردند که رویشان شعارهایی علیه مسلمانان نقش بسته بود.
نمایندگان همه احزاب حاضر در شورا به استثنای حزب محافظه‌کار دموکرات مسیحی (CDU) و فعالان ضداسلامی به نفع احداث این مسجد رای دادند. جالب آن که شراما، شهردار کلن هم که از اعضای حزب دموکرات مسیحی است و طی ماه‌های اخیر مواضع ضد و نقیضی در ارتباط با این طرح اتخاذ کرده بود در نشست روز پنجشنبه با نادیده انگاشتن مخالفت حزبش به نفع این طرح رای داد.
مسجد جدید قرار است در منطقه صنعتی اهرن‌فلد، جایی که هم‌اکنون مسجدی قدیمی در مجاورت کارخانه‌ای متروکه فعال است و مأمن مسلمانان منطقه تلقی می‌شود طی برنامه‌ای مدون احداث شود. انجمن مسلمانان کلن با تامین بودجه‌ای اولیه از مدت‌ها قبل تلاش برای خرید زمین بزرگ در اهرن‌فلد را آغاز کرده بود.
براساس تخمین‌های اولیه احداث این مسجد بزرگ بین ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار هزینه در برخواهد داشت که این بودجه با مشارکت ۸۰۰ گروه اسلامی فعال در سراسر آلمان تامین خواهد شد. اتحادیه امور مذهبی مسلمانان ترک‌تبار آلمان (DITIB) که روابط نزدیکی با دولت ترکیه دارد مسوولیت اجرایی طرح را به عهده خواهد داشت و قرار است تا سال ۲۰۱۰ روند احداث مسجد را به پایان برساند.
ساختمان مسجد که توسط شرکت آلمانی پل‌وگوتفرید ‌بوهم طراحی شده گنبدی با ۲ مناره و دیوارهای شیشه‌ای خواهد داشت. مناره‌های مسجد ۶۰ متر ارتفاع خواهند داشت. علاوه بر این در داخل ساختمان مسجد بخشی هم به دفاتر اداری اختصاص داده شده است و گفته می‌شود این مسجد پس از تکمیل ظرفیت ۴ هزار نمازگزار را خواهد داشت.
یکی از شروط شورای شهر کلن برای تصویب این طرح تعهدDITIB به اجتناب از پخش اذان از بلندگوهای بیرونی مسجد بود که برای سرعت بخشیدن به روند احداث این مسجد با آن موافقت شد.
● ادامه مخالفت‌ها
افراطیون راستگرا از همان زمانی که جامعه مسلمانان آلمان دومین‌بار در ماه‌های آغازین سال ۲۰۰۷ میلادی از طرح احداث بزرگ‌ترین مسجد آلمان در کلن پرده برداشت به مخالفت با آن پرداختند و تایید طرح از سوی شورای شهر کلن هم موجب نشد این گروه مخالفت خود را کنار بگذارد.
یکی از سرسخت‌ترین مخالفان این طرح گروهی موسوم به هواداران کلن است که از سال ۲۰۰۳ میلادی تاکنون ۴ کرسی را در شورای این شهر در اختیار داشته است. آنان سر و صدای زیادی علیه طرح به راه انداختند و دامنه تلاش‌های خود برای یافتن گروه‌های همفکر با خود را تا کشورهای مجاور از جمله اتریش و بلژیک گسترش دادند.
این تلاش‌ها موجب شد یورگ هایدر، رئیس گروه راستگرای ائتلاف برای آینده اتریش (BZO) علاوه بر سفر به کلن و اعلام همبستگی با مخالفان طرح، تلاش گسترده‌ای را برای منع احداث مساجد جدید در کشورش آغاز کند.
اداره حمایت از قانون اساسی آلمان که در واقع آژانس جاسوسی داخلی این کشور است تحرکات فعالان افراطی ضد اسلامی را تحت نظر دارد و بر این باور است که اقدامات این گروه‌ها ناقض حقوق پایه اقلیت‌های دینی و عامل به خطر افتادن امنیت کشور است.
اگر چه جامعه مسلمانان در دور اول منازعه با افراطیون به پیروزی رسید اما بازی هنوز تمام نشده و گروه هواداران کلن به دنبال برگزاری کنفرانس مناقشه‌انگیز مقابله با اسلام‌گرایی است که ۱۹ سپتامبر در این شهر برگزار می‌شود. تمامی چهره‌های شناخته شده افراطی سراسر اروپا در این همایش حاضر می‌شوند و در مقابل پیش‌بینی می‌شود تظاهراتی با ۴۰‌‌هزار شرکت‌کننده در اعتراض به این کنفرانس در کلن شکل بگیرد.
● همزیستی دشوار
آلمان با جمعیتی بالغ بر ۸۲ میلیون نفر نزدیک به ۳ میلیون مسلمان دارد که ۵/۳ درصد کل جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند. بخش اعظم جمعیت مسلمانان آلمان کارگران ترک مهاجر هستند که برخلاف تصور گذشته به‌ظاهر قصد ندارند کارگر مهمان باقی بمانند و بیشتر آنها تابعیت آلمانی گرفته‌اند.
اقدامات خصمانه نئونازی‌ها علیه این کارگران مهاجر و دشمنی افراطیون راستگرا با مسلمانان موجب شده جامعه آلمان به‌رغم تمامی تلاش‌های دولت فدرال قطبی شود و نوعی واگرایی پنهان را به وجود آورد.
اگر چه دولت از طرح‌هایی چون احداث مسجد کلن حمایت می‌کند اما راستگراها با تمامی توان مترصد مقابله با یکپارچه شدن مسلمانان آلمان با سایر بخش های جامعه هستند. به نظر می‌رسد خویشتنداری و تحمل مسلمانان می‌رود تا کم کم به بار بنشیند
حسین شریعت‌
منبع : روزنامه جام‌جم


همچنین مشاهده کنید