جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

ارزیابی تاثیر اتاق آینه در کاهش هیپربیلی‌روبینمی نوزادی


ارزیابی تاثیر اتاق آینه در کاهش هیپربیلی‌روبینمی نوزادی
● مقدمه و هدف:
یرقان یکی از شایعترین مشکلات دوره نوزادی است، اگر چه اکثر یرقانهای نوزادی خود به خود بهبود مییابند، ولی خطر آسیب مغزی ناشی از کرنیکتروس یکی از نگرانیهای دایمی در این مورد میباشد. فتوتراپی یکی از روشهای رایج و موثر در درمان زردی نوزادی میباشد که بهبود روشهای فتوتراپی میتواند در پیشگیری از تعویض خون نوزادان موثر باشد. در این راستا هدف از این مطالعه ارزیابی تاثیر اتاق آینه در کاهش هیپربیلیروبینمی نوزادی بود.
● مواد و روشها:
این یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی است که بر روی ۶۰ نوزاد سالم بالای وزن ۲۵۰۰ گرم و ۷۲ ساعت سن که جهت فتوتراپی در ۱۳۸۴ در بخش نوزادان بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج بستری شده بودند انجام گرفت. نوزادان به طور تصادفی به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند؛ گروه شاهد به روش معمول فتوتراپی شدند و گروه مورد در داخل اتاق آینه که روش ابداعی میباشد قرار گرفتند. میزان بیلیروبین زمان بستری، پس از ۱۲، ۲۴ و ۴۸ ساعت و نیز مدت زمان بستری در گروه مورد و شاهد اندازه گیری و در فرم اطلاعات وارد شد. دادههای جمع آوری شده با نرم افزار SPSS و آزمون آماری مجذور کای تحلیل گردید.
● یافته ها:
میانگین و انحراف معیار میزان کاهش بیلیروبین پس از ۲۴ ساعت در گروه شاهد ۱.۱±۲.۱ میلیگرم بر دسی لیتر در مقایسه با گروه مورد ۲.۲±۳.۶ میلیگرم بر دسی لیتر بود(۰.۰۱<p). میزان کاهش پس از ۴۸ ساعت در گروه شاهد ۱.۳±۲.۶ میلیگرم بر دسی لیتر در مقایسه با گروه مورد ۲.۴±۳.۸ میلیگرم بر دسی لیتر بود(۰.۰۱<p ). مدت زمان بستری در گروه شاهد ۲۵±۶۲.۳ ساعت و در گروه مورد ۲۸.۶±۴۰.۵ ساعت بود (۰.۰۵<p ).
● نتیجه گیری:
روش ابداعی اتاق آینه در مقایسه با روشهای معمولی در کاهش هیپربیلیروبینمی نوزادان بسیار موثرتر است و به علت قابلیت ساخت آسان و قیمت پایین نسبت به روشهای دیگر ارجحیت دارد.
سیدحسام الدین نبوی زاده
شیوا یزدان پناه
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید