پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

شیوع پره اکلامپسی و عوارض مادری و جنینی آن در زنان مراجعه کننده به زایشگاه بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج ، ۱۳۸۰


شیوع پره اکلامپسی و عوارض مادری و جنینی آن در زنان مراجعه کننده به زایشگاه بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج ، ۱۳۸۰
یکی از علل مرگ و میر و ابتلا در مادر و جنین افزایش فشار خون در دوران بارداری است. شایع ترین نوع این اختلال پره اکلامپسی است که ۵ تا ۸ درصد کل بارداری ها را شامل شده و عوارض زیادی برای مادر و جنین دارد. پژوهش حاضر به منظور تعیین شیوع پره اکلامپسی و عوارض مادری و جنینی آن در زنان مراجعه کننده به زایشگاه بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج انجام شده است. در این مطالعه زنان بارداری که در مقطع اجرای پژوهش جهت زایمان و ختم حاملگی به زایشگاه مزبور که تنها زایشگاه شهرستان بویراحمد می باشد، مراجعه نموده و پذیرش شده بودند.
تا تکمیل حجم نمونه مورد نظر (۱۰۰۰ نفر) انتخاب گردیده و جهت تعیین ابتلا به پره اکلامپسی، عوارض و علل خطر آن از طریق انجام مصاحبه، معاینات فیزیکی و آزمایشات لازم، مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها در پرسشنامه که شامل سوالات مربوط به برخی مشخصات دموگرافیک و عوامل خطر پره اکلامپسی بود و برگه مشاهده که حاوی نتایج معاینات فیزیکی، آزمایشات لازم و علائم بالینی پره اکلامپسی بود، ثبت گردید و سپس مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که شیوع پره اکلامپسی در واحدهای پژوهش ۵.۴ درصد بود.
عوارض آماری و جنین مشاهده شده که در مبتلایان به پره اکلامپسی در مقایسه با سایرین از نظر آماری از تفاوت قابل توجهی برخوردار بود، جدا شدن زود رس جفت (۱۴.۸ درصد)، سزارین (۲۹.۶ درصد)، اکلامپسی (۹.۲ درصد)، زایمان زودرس (۳۰.۲ درصد)، کم وزنی نوزاد حین تولد (۲۳.۵ درصد)، مرده زایی (۱۱.۱ درصد)، افت ضربان قلب جنین (۲۷.۸ درصد) و آپگار زیر هفت نوزاد (۲۲.۲ درصد) بود (P<۰.۰۰۰۱). سن مادر، ابتلا به دیابت، سابقه پره اکلامپسی از عوامل خطر پره اکلامپسی در این پژوهش است که از اهمیت قابل توجه آماری برخوردار بود. از نتایج پژوهش چنین بر می آید که شیوع پره اکلامپسی در این شهر در محدوده آمار و ارقام ارائه شده از این اختلال در سایر نقاط دنیا می باشد. عوارض مادری و جنینی آن نیز از فراوانی قابل توجهی برخوردار است. لذا پیشنهاد می شود که با افزایش کیفیت مراقبت های دوران بارداری در تشخیص سریع تر و پیشگیری از عوارض آن تلاش گردد.
میترا صفری
بهروز یزدان پناه
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید