پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

اثرات سولفات منیزیم در ایجاد هیپوتانسیون کنترله در عمل جراحی ماستوئیدکتومی


اثرات سولفات منیزیم در ایجاد هیپوتانسیون کنترله در عمل جراحی ماستوئیدکتومی
● مقدمه:
در اعمال ریز جراحی گوش مانند ماستوئیدکتومی، کنترل خونریزی در محل توسط هیپوتانسیون کنترله، از اهمیت ویژه ای دارد. یکی از چالشهای مهم در این راستا، دستیابی آسان به میزان دلخواه افت فشار خون ضمن تداخل حداقل با داروهای بی هوشی و نیز آسیب کمتر به ارگانهای حیاتیست؛ این مطالعه برای بررسی اثرات سولفات منیزیم جهت هیپوتانسیون کنترله در جراحی ماستوییدکتومی طراحی شد.
● روش‌ها:
در این کارآزمایی بالینی، ۵۵ بیمار کاندید عمل جراحی ماستوئیدکتومی، با سن بین ۱۵ تا ۶۰ سال به طور تصادفی در دو گروه ۲۸ نفری مورد، تجویز سولفات منیزیم (۶۰mg/kg ظرف ۱۵ دقیقه و سپس ۱۰mg/kg/h تا سی دقیقه قبل از پایان عمل جراحی) و ۲۷ نفری شاهد، تجویز دارونما (هم حجم از محلول ایزوتونیک) قرار گرفتند. روش و داروی بی هوشی دو گروه یکسان بود. میزان خونریزی حین عمل، طول عمل جراحی، رضایت مندی جراح، سطح سرمی یون منیزیم، زمان ریکاوری، مصرف داروهای بی هوشی و داروی نیتروگلیسیرین وریدی (نیتروگلیسیرین) در دو گروه اندازه گیری شد؛ جهت مقایسه میانگین هر یک از متغیرها از آزمون t مستقل و برای مقایسه سطح رضایت مندی جراح در دو گروه از آزمون آماری Mann-Whitney استفاده شد.
● یافته‌ها:
میانگین و انحراف معیار حجم خونریزی حین عمل در گروه مورد ۵۹.۴۶±۲۷.۱۹ میلی لیتر و در گروه شاهد ۹.۵۷±۳۱.۴۱ میلی لیتر و سطح سرمی منیزیم پس از عمل جراحی ۲.۰۷±۰.۳۹meq/l در گروه شاهد و ۳.۰۱±۰.۷۸meq/l در گروه مورد بود؛ مصرف داروی هالوتان در گروه مورد ۳.۱±۰.۶۴MAC/h و در گروه شاهد ۳.۴۵±۰.۶، داروی آتراکوریوم ۴۵.۸۹±۱۴.۰۸ میلی گرم در گروه مورد و ۶۰.۱۷±۹.۷۶ میلی گرم در گروه شاهد و داروی نیتروگلیسیرین در گروه مورد ۱۰۱.۷۱±۵۶.۶۹ میکروگرم و در گروه شاهد ۱۱۰۷.۱۴±۴۵۰.۴۵ میکروگرم بود که به غیر از مصرف هالوتان، اختلاف بین دو گروه معنی دار بود (P<۰.۰۰۱). میانگین و انحراف معیار مدت زمان جراحی ۴۵.۷۱±۸.۹۹ دقیقه در گروه شاهد و ۴۴.۶۴±۷.۹۲ در گروه مورد بود که معنی دار نبود.
● نتیجه‌گیری:
سولفات منیزیوم به عنوان یک داروی کاهنده فشار خون در عمل ماستوئیدکتومی باعث کاهش خونریزی و مصرف داروی شل کننده عضلانی و داروی پایین آورنده فشارخون (TNG) و افزایش رضایت مندی جراح، بدون تغییر در زمان جراحی و ریکاوری شد؛ لذا تجویز آن در بیهوشی همراه با هیپوتانسیون کنترله می تواند سودمند باشد.
مجتبی رحیمی
سید مرتضی حیدری‌ ‌
سید احمد یراقی
سید جلال هاشمی
پژمان عامری نهوجی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید