پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


آینه ها Mirrors


آینه ها  Mirrors
▪ کارگردان: الکساندر آجا.
▪ فیلمنامه: الکساندر آجا، گرگوری لواسور بر اساس فیلم کرده ای درون آینه نوشته و ساخته سونگ-هو کیم.
▪ موسیقی: خاویر ناوارت.
▪ مدیر فیلمبرداری: ماکسیم الکساندر.
▪ تدوین: باکستر.
▪ طراح صحنه: جوزف نه مک سوم.
▪ بازیگران: کیفر ساترلند[بن کارسون]، پائولا پاتون[ایمی کارسون]، کامرون بویس[مایکل کارسون]، اریکا گلاک[دیزی کارسون]، ایمی اسمارت[آنجلا کارسون]، مری بث پیل[آنا ایسکر]، جان شارپنل[لورنزو ساپیلی]، جیسون فلمینگ[لری بایرن]، تیم آهرن[دکتر موریس].
▪ ١١٠ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٨ آمریکا، رومانی.
▪ نام دیگر: Into the Mirror.
▪ ژانر: ترسناک، مهیج.
بن کارسون کارآگاه پلیس، پس از شلیک به یک افسر پلیس دیگر از کار معلق شده و رابطه ای از هم گسیخته نیز با همسرش ایمی دارد. او که با خواهرش زندگی می کند کاری به عنوان نگهبان شب در یک ساختمان مخروبه می پذیرد. ساختمانی که قبلاً بیمارستانی روانی بوده و سال ها پیش به دنبال وقوع یک جنایت دچار حریق شده است. گری لویس نگهبان شب قبلی بدون اطلاع دادن به مافوق هایش بر سر کار حاضر نشده است و از گفته های نگهبان روز ساختمان پیداست که مجذوب آینه های بزرگ بنا شده و مرتب آنها را تمیز می کرده است.
بن در اولین شب کشیک خود شاهد وقوع اتفاق هایی عجیب پیرامون آینه ها می شود و تحقیقاتش راه به جایی نمی برد. شب بعد حوادث بیشتری رخ می دهند و بن در روزهای آتی دچار توهم می شود. تا اینکه خبر می رسد نگهبان پیشین به وضع دلخراشی به زندگی خود خاتمه داده است. مدت کوتاهی بعد بن بسته ای توسط پست دریافت می کند که نگهبان پیشین قبل از مرگش برای او پست کرده و محتوی بریده جرایدی درباره پیشینه ساختمان است.
بن تصمیم می گیرد در این باره تحقیقاتی غیر رسمی را آغاز کند و به سراغ همسرش که در اداره پزشکی قانونی کار می کند، می رود. ایمی ابتدا حرف های او را درباره آینه ها و نقش شان در مرگ گری لویس نمی پذیرد. حتی زمانی که بن کشف می کند هدف بعدی ارواح خبیث درون آینه او و خانواده اش-ایمی و دو کودکش- هستند، از پذیرش این موضوع ابا می کند.
اما کشته شدن فجیع خواهر بن همه چیز را عوش می کند و ایمی از او می خواهد تا هر طور شده جان فرزندان شان را نجات دهد. سرنخ هایی که بن یافته او را به زنی به نام آنا اسه کر در یک صومعه راهنمایی می کند. زنی که در کودکی از بیماران آسایشگاه روانی بوده و مورد آزمایش های عجیب قرار گرفته است. ولی آنا که اینک آرامش خود را در صومعه یافته، حاضر نیست به راحتی آن را برای نجات دیگری به خطر بیندازد...
● چرا باید دید؟
بازسازی ٣٥ میلیون دلاری و نه چندان وفادارانه فیلم ترسناک کره ای درون آینه ها به دست یکی از کارگردان هایی که تازه به هالیوود راه یافته و برای پس دادن امتحان راهی بهتر از ساختن نسخه آمریکایی فیلم های موفق ترسناک شرقی پیش پای او وجود ندارد.
الکساندر ژوآن آجا که متولد ١٩٧٨ پاریس، فرزند الکساندر آرکادی کارگردان- که احتملاً فیلم سرقت او را با شرکت ژان پل بلموندو دیده اید- و ماری ژو ژوان منتقد سینمای فرانسه است[خیلی مشتاقم نظر مادرش را درباره فیلم عزیزدردانه اش بدانم]. الکساندر با لیلا مراکشی فیلمساز مراکشی مشهور ازدواج و از ١٩٩٧ با فیلم کوتاه بر فراز رنگین کمان[نامزد نخل طلای بهترین فیلم کوتاه از جشنواره کن] شروع به فیلمسازی کرده است. نام او برای دوستداران ژانرهای فانتزی و اکشن نا آشنا نیست.
موفق ترین فیلم او به نام تنش فوق العاده[٢٠٠٣] در جشنواره کاتالونیا جایزه بهترین کارگردانی و جایزه بزرگ فیلم های فانتزی اروپایی را به چنگ آورد. تپه ها چشم دارند سومین فیلم بلند او و اولین فیلمی بود که در آمریکا کارگردانی کرد و با استقبال مناسب بیننده های نوجوان تشنه خون و هیجان راه برای وی هموار شد تا دومین بازسازی گران قیمت خود را به دست گیرد.
نشریات سینمایی آمریکا او را جزو کارگردان های خوش آتیه این گونه و در کنار نیل مارشال، دارن لین بوسمن، گرگ مک لین، الی راث، جیمز ون، لی وانل و راب زامبی قرار می دهند.
آجا که در کنار سه نفر نقش تهیه کننده فیلم را نیز بر عهده دارد، همچون فیلم پیشین توانسته با تکیه بر جلوه های ویژه پیشرفته برگردانی خوش ساخت و موفق عرضه کند. می گویم تاکید بر جلوه های ویژه چون غیر از کیفر ساترلند که در سینما بازیگر درجه یکی هم حساب نمی شود[نقش جک بائر در سریال بی نظیر ٢٤ از این قاعده مستثنی است و ته رنگی از آن در شخصیت بن کارسون نیز وجود دارد]، هنرپیشه مطرح دیگری در فیلم حضور ندارد.
خوشبختانه پیرنگ داستان از وجوهی منطقی برخوردار است و این بار کارآگاهی حرفه ای در راس تحقیقات وجود دارد. همین باعث می شود آن را باور پذیر تر و منطقی تر از دیگر فیلم های روی پرده مانند مومیایی و هل بوی/پسر جهنمی بیابیم و شاید همین نقطه قوت آن در نزد تماشاگر ساده دل آمریکایی ضعفش باشد! چون هرگز موفق به کسب درآمد این دو فیلم نخواهد شد، اما مایه سرشکستگی سرمایه گذران خود را هم فراهم نخواهد کرد.
چون بی تردید یکی بهترین بازسازی های هالیوودی از فیلم های ترسناک شرقی و یکی از منسجم ترین کارهای آجا است، و البته اصالت تنش فوق العاده را ندارد.
آینه ها با وجود بهره بردن از کلیشه های ژانر متعلق به آن دسته از فیلم هایی است که به دلیل کاربرد درست و به اندازه شان قابل پذیرش و تماشاست[از بنایی متروک و فاقد برق با گذشته ای هراس آور تا شخصیتی دچار ناراحتی روحی و در حال استعمال دارو و دچار مشکل ارتباطی یا اعضای خانواده اش]. هیچ صحنه ای بیش از اندازه لازم کش داده نمی شود، ریتم فیلم تند بوده و ضرباهنگی منطقی در کل فیلم حاکم شده است.
شروع خوب فیلم و از همه مهم تر پایان غم انگیز قهرمان داستان به رغم نجات همسر و فرزندانش، تماشاگر را بیش از دیگر نمونه های این موج با خود همراه می کند و انگشت روی چیزی می گذارد که می تواند اصلی درست در این ژانر باشد: اهریمن از اعمال ما زاده می شود.
ساترلند خود را از نظر فیزیکی و احساسی کاملاً در خدمت فیلمنامه قرار داده و دل نگرانی های یک پدر را به خوبی منتقل و تماشاگر را با خود همراه می کند. تنها نقطه ضعف فیلم، تصمیم های غلط ایمی همسر بن در طول فیلم است که چنین اتفاق هایی از سوی همسر یک پلیس و پزشک قانونی نپذیرفتنی و نامحتمل است.
فیلم نمایش خصوصی برای منتقدان نداشته و عموما نقدهایی نه چندان مثبت بر آن نوشته اند. اما این حرف ها برای دوستداران هراس و هیجان که نان و آب نمی شود؟!
نویسنده: امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید