جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


تابستانی پرقدرت برای گیشه های سینمای جهان


تابستانی پرقدرت برای گیشه های سینمای جهان
هرچند تابستان امسال فروش فیلم ها در سطح بین المللی در حد تابستان پارسال نبود، اما به لطف موفقیت فیلم های «ماما میا» و «کنگ فو پاندا» انتظارهای استودیوهای مطرح تا حد زیاد برآورده شد. از سویی دیگر با توجه به وقفه های ناشی از برگزاری المپیک و یورو ۲۰۰۸ کسی انتظار تکرار موفقیت تابستان سینمایی سال ۲۰۰۷ را نداشت، اما عملکرد بسیار موفق چند فیلم مانند «ماما میا»، «جنسیت و شهر»، «آنچه در وگاس اتفاق افتاد» و «کنگ فو پاندا» در بازار خارج از آمریکا برای همه دور از انتظار بود. چند فیلم ناموفق در بازار آمریکا مانند «اسپید ریسر» و «دیو را ملاقات کن» در سطح بین المللی نیز شکست خوردند، اما موفقیت فیلم های مستعد فروش کمبودها را جبران کرد. مجموع فروش فیلم ها در فصل تابستان تا پیش از این هفته رقمی در حد ۵/۰۱۱ میلیارد دلار بود که احتمالا این هفته ۱۵۰میلیون دلار دیگر به آن اضافه می شود. با این توصیف فروش فیلم ها در تابستان امسال حدود ۳/۶درصد کمتر از پارسال است که مجموع فروش خارجی ۵/۴۲۱میلیون دلار شد. «ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین» فیلمی بود که همه از موفقیت آن حرف می زدند و فیلم «استیون اسپیلبرگ» با ۴۶۶ میلیون دلار انتظارها را تا حد زیاد برآورده کرد.
با این حال، پرفروش ترین فیلم بازار بین المللی تابستان ۲۰۰۸ تاکنون اگر پارسال به نمایش درمی آمد پس از سومین فیلم «دزدان دریایی کارائیب»، پنجمین فیلم «هری پاتر» و سومین فیلم «اسپایدرمن» در رده چهارم قرار می گرفت. پس از «ایندیانا جونز» تنها چند فیلم دیگر بودند که موفقیت آنها در بازار خارج از آمریکا تضمین شده به نظر می رسید. یکی از این فیلم ها «شوالیه تاریکی» ساخته «کریستوفر نولان» است که این هفته از مرز ۴۰۰میلیون دلار فروش عبور می کند و به نظر می رسد در پایان فصل بتواند عنوان پرفروش ترین فیلم بازار بین الملل را از آن خود کند. ۴۰۰میلیون دلاری شدن «شوالیه تاریکی» این فیلم را در باشگاهی قرار می دهد که تنها ۲۹عضو دیگر دارد.
دیگر نکته در خور توجه درباره ششمین فیلم «بتمن» اینست که اولین فیلم این مجموعه است که خارج از بازار آمریکای شمالی نیز به موفقیت فراوان دست می یابد. «بتمن آغاز می کند» فیلم قبلی مجموعه با رقم به نسبت متوسط ۱۶۶میلیون دلار در سطح بین المللی بکار خود پایان داد. تابستان امسال بویژه برای شرکت «پارامونت» نیز بسیار موفقیت آمیز بود. با فروش فوق العاده سه فیلم «ایندیانا جونز»، «کنگ فو پاندا» و «آیرون من» این شرکت از ابتدای سال تاکنون ۱/۵میلیارد دلار درآمد داشته باشد. انیمیشن «کنگ فو پاندا» می تواند از مرز ۴۰۰میلیون دلار بگذرد و تصمیم «دیسنی» برای تعویق اکران انیمیشن «وال ای» در بسیاری از بازارها می تواند به این امر کمک کند. همچنین به لطف «بتمن»، استودیو «برادران وارنر» از ابتدای سال ۲۰۰۸ تاکنون ۱/۴۵میلیارد دلار بدست آورده که ۷۰۰میلیون دلار آن در تابستان حاصل شده است. این در حالیست که «اسپید ریسر» این استودیو تنها ۴۵میلیون دلار فروش داشت. «یونیورسال» نیز به لطف فروش ۲۵۰میلیونی «ماما میا» و ۲۳۰میلیونی «مومیایی: مقبره امپراتور اژدها» حدود ۸۰۵میلیون دلار درآمد داشت. به نوشته مهر به نقل از ورایتی; «دیسنی» نیز فصل تابستان ۴۸۹میلیون دلار بدست آورد که ۲۸۰میلیون آن از «وقایع نگاری نارنیا: شاهزاده کاسپین» بود. «وال ای» این استودیو نیز تاکنون ۱۶۲میلیون دلار فروخته است. استودیو «فاکس» تابستانی آرام را پشت سر گذاشت و البته همچنان ۳۹۵میلیون دلار بدست آورد که ۱۳۸میلیون دلار آن به «آنچه در وگاس اتفاق افتاد» مربوط است. گفتنی است، بیشترین موفقیت استودیو «سونی» نیز با فیلم سینمایی «هنکاک» با بازی «ویل اسمیت» حاصل شد که انتظار می رود این هفته با آغاز اکران فیلم در ژاپن از مرز ۳۵۰میلیون دلار فروش عبور کند.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید