پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

المپیک دیجیتالی پکن برگزار شد


المپیک دیجیتالی پکن برگزار شد
<المپیک ۲۰۰۸ پکن> در ساعت ۸ و ۸ دقیقه و ۸ ثانیه به وقت محلی، در روز ۸/۸/۲۰۰۸ برگزار شد که این روز، به‌عنوان روز شانس مردم چین محسوب می‌شود.در مراسم افتتاحیه این مسابقات دست‌کم ۹۱ هزار نفر در ورزشگاه ملی چین موسوم به <آشیانه پرنده> جمع شدند تا نمایشی جادویی را تماشا کنند. ‌در اوج این نمایش، ژیمناستی که قرار بود مشعل المپیک را روشن کند در فضا قدم زد، سپس آرام‌آرام به شکل شناور پایین آمد و روی دیوار استادیوم جا گرفت تا آتش را از پایین به سمت بالا‌ روانه سازد و مشعل را روشن کند.
تمامی اتفاقات به کمک سیستم دیجیتالی ویژه‌ای صورت گرفت که به انتهای طنابی که این مرد را نگه داشته بود، نصب شد و با سیستم نور و صدای پخش شده در فضا هماهنگ می‌شد.
بسیاری از سران دنیا هم در این مراسم حضور داشتند. تعداد تماشاگران تلویزیونی این مراسم چهار میلیارد نفر در سراسر دنیا تخمین زده شده که تنها به کمک فناوری‌های دیجیتالی انجام شد.
چکیده‌ای از تاریخ ۵ ساله چین، از دیوار بزرگ گرفته تا عروسک‌های خیمه‌شب‌‌بازی و فضانوردان به نمایش درآمد. نمایشدهندگان در هر قسمت حدود ۲۰۰۸ نفر بودند و در کل، ۱۵ هزار نفر این مراسم را اجرا کردند.
هدایت این افراد را <ژانگ ییمو>، کارگردان شهیر چین به عهده داشت که اغلب فیلم‌هایش به دلیل نشان دادن مشکلا‌ت چین گرفتار سانسور می‌شود.
در این مراسم ۳۰ هزار آتش‌بازی و جلوه‌های ویژه صوتی به صورت مجزا انجام شد. در ابتدای مراسم، ۲۰۰۸ نفر هم‌نوا بر طبل‌های دیجیتالی خود کوبیدند. سپس، یک ماکت غول‌پیکر از کره زمین از کف ورزشگاه بیرون آمد و آکروبات‌ها روی آن راه رفتند.
در نهایت، <لی نینگ> نخستین فوق‌ستاره تاریخ المپیک چین از فضای بالا‌ی ورزشگاه به پایین فرود آمد.
او که به سیم‌های نامرئی با حسگرهای دیجیتالی وصل شده بود، طوری گام برمی‌داشت که انگار دارد در فضا راه می‌رود. چین ۴۰ میلیارد دلا‌ر صرف زیرساخت‌های المپیک کرده است.
در المپیک ۲۰۰۸، تلویزیون‌های دیجیتالی در کنار وبلا‌گ‌ها نقشی عمده در هریک از بازی‌ها برعهده داشتند. دولت چین بر اساس توانمندی‌های خود اعلا‌م کرده که تمامی مسابقات برگزار شده را به صورت مستقیم روی پایگاه اینترنتی رسمی این مسابقات پخش می‌کند و این درحالی‌است که برخی کاربرانی که از تلفن‌های همراه نسل سوم استفاده می‌کنند با پرداخت مبلغی مشخص می‌توانند مسابقه مورد نظر خود را در هر مکانی روی تلفن ‌همراه دنبال کنند.
در هر یک از ورزشگاه‌های چین به طور میانگین ۲۰ دوربین پیشرفته کار گذاشته شده که پس از دریافت تصاویر بازی‌ها، آنها را برای دارندگان تلویزیون‌های دیجیتالی پخش می‌کند.
البته علا‌وه بر این دوربین‌ها، سیستم‌های ماهواره‌ای قوی نیز به صورت دائم تمامی مسابقات برگزار شده را زیر نظر دارند و تصاویر را با کیفیت بالا‌ برای شبکه‌های اینترنتی و تلویزیونی پخش می‌کنند.
علا‌وه بر این، چینی‌ها با استفاده از نوعی فناوری موسوم به ‌PayPass توانستند پیش از برگزاری این مسابقات، بلیت‌های آن را به صورت الکترونیکی خریداری کنند.
طبق برنامه‌ریزی‌های بانک مرکزی چین، از این پس تمام کاربران چینی و تایوانی با این فناوری قادر خواهند شد بخش قابل‌ملا‌حظه‌ای از خرید‌های روزانه خود را انجام دهند.
شبکه ‌NBC Universal برای مسابقات المپیک ۲۰۰۸، سه هزار و ۶۰۰ ساعت از این مسابقات را در تلویزیون و اینترنت به صورت مستقیم و آنلا‌ین پخش می‌کند تا هوادارانی که نتوانستند خود را به پکن برسانند، تمامی مسابقات ورزشی مورد علا‌قه خود را مشاهده و ورزشکاران را تشویق کنند.
در این اقدام، این شبکه تلویزیونی در سایت اینترنتی خود به آدرس ‌NBCOlympics.com لیست تمامی مسابقات ورزشی و آخرین اخبار مربوط به آنها را آورده است تا کاربران پس از انتخاب مسابقه مورد نظر خود بتوانند به صورت مستقیم آن را مشاهده کنند.
اگر کاربران موفق به تماشای یکی از مسابقات مورد علا‌قه خود نشدند، شبکه ‌NBC حالت‌های مختلف <مستقیم، مورد درخواست و ترکیبی> را روی سایت خود قرار داده است تا با انتخاب هر کدام از آنها، هیچیک از مسابقات ورزشی را از دست ندهیم.
گوگل نیز با راه‌اندازی سرویسی جدید، امکان جست‌وجوهای اینترنتی از طریق تلفن‌همراه را در طول مسابقات المپیک ۲۰۰۸ پکن فراهم می‌کند. در اقدام جدید گوگل، مشترکان تلفن‌همراه به راحتی می‌توانند در سایت اینترنتی گوگل تمامی مسابقات ورزشی مورد علا‌قه خود را که در المپیک برگزار می‌شود را جست‌وجو کنند. نتایج این جست‌وجو برای علا‌قه‌مندان به مسابقات المپیک شبیه به نتایج جست‌وجوهای عادی در سایت گوگل خواهد بود.
در این سرویس جدول زمان‌بندی تمامی مسابقات المپیک نیز آورده شده است. این جست‌وجوگر جدید گوگل در ۳۵ زبان عرضه شده است و شرکت گوگل برای عرضه خدمات خود در بهترین حالت ممکن، یک سایت اینترنتی دیگر نیز برای مسابقات المپیک ۲۰۰۸ راه‌اندازی کرده است.
در زیر گزارش مربوط به فناوری‌های به کار رفته در مسابقات <المپیک ۲۰۰۸ پکن> به نمایش درآمد. مهم‌ترین اتفاقات دیجیتالی که در مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۰۸ پکن رخ داد شامل موارد زیر می‌شود:
آتش‌بازی در مراسم افتتاحیه مسابقات المپیک: دولت چین برای آنکه از برگزاری هر چه بهتر این مراسم اطمینان حاصل کند، قسمت اعظم این آتش‌بازی‌ها را بهصورت دیجیتالی و با نمایش سه‌بعدی نورها در هوا انجام داد. این آتش‌بازی دیجیتالی برای تماشاگران تلویزیونی سراسر دنیا و تماشاچیان ‌LCD بزرگ داخل ورزشگاه پخش شد.
● کره دیجیتالی:‌ این کره در زیر ورزشگاه قرار گرفته که همراه با نورپردازی ویژه‌، در حالی که تعداد زیادی آکروبات روی آن می‌دویدند بیرون آمد. این کره دیجیتالی در اصل یک نمایشگر دایره‌ای بود که تصاویر مختلف را در مقابل همگان به نمایش گذاشت.
● طبل‌های دیجیتالی:‌ این طبل‌ها که ظاهر معمولی دارند، به صورت کاملا‌ دیجیتالی ساخته شده‌اند و در اصل، نوعی ساز دیجیتالی محسوب می‌شوند. این طبل‌ها با سیستم نوری ویژه‌ای هماهنگ شده بودند که به محض برخورد چوب مخصوص با سطح بیرونی آنها، چرا‌غها روشن می‌شد. نمایشگر بزرگ انعطاف‌پذیر ● در بخش مرکزی ورزشگاه:‌ در اصل باید گفت، بار اصلی مراسم افتتاحیه <المپیک ۲۰۰۸ پکن> برعهده این نمایشگر بزرگ بود که از دو طرف باز می‌شد و گروه‌های مختلف، برنامه‌های خود را روی آن اجرا می‌کردند.
● لباس‌های دیجیتالی برگزارکنندگان مراسم افتتاحیه المپیک:‌ شاید یکی از بهترین بخش‌های مراسم افتتاحییه المپیک بخشی بود که بیش از دو هزار چینی، با پوشیدن لباس‌های دیجیتالی روی صحنه آمدند.
این لباس‌های سبز به چراغهای ‌LED کوچکی مجهز شده‌بودند که به صورت بی‌سیم، قابل کنترل بودند و از خود نورهای رنگی منتشر می‌کردند.
● صندلی‌های ویژه با سیستم تهویه هوا:‌ صندلی‌هایی که در تمامی ورزشگاه‌های المپیک ۲۰۰۸ پکن نصب شده‌اند، به یک سیستم تهویه هوا مجهز هستند. این سیستم با استفاده از حسگرهای ویژه خود می‌تواند دمای محیط را تشخیص دهد و به دنبال آن، هوای تمیز و متناسب با محیط را برای تماشاچیان منتشر کند.
● تاکسی‌های پکن با آخرین امکانات دیجیتالی:‌ در شهر پکن حدود ۷۰ هزار تاکسی وجود دارد. پلیس چین تمام تاکسی‌های این شهر را به میکروفن و یک گیرنده ‌GPS مجهز کرده است. میکروفن‌های کار گذاشته شده دارای قابلیت فعال‌سازی از راه دور هستند و پلیس در هر لحظه می‌تواند میکروفن داخل هر یک از تاکسی‌ها را فعال کند و به صحبت‌های افراد گوش دهد.
میثم لطفی
منبع : روزنامه اعتماد ملی


همچنین مشاهده کنید