جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

گوگل کافی نیست


گوگل کافی نیست
فناوری متحول جست وجوی گوگل و طراحی اینترفیس مطلوب برای کاربران گوگل را به عنوان بخشی از ماشین های جست وجوی نسل جدید تبدیل کرده است. فراتر از استفاده از فناوری کلمات کلیدی، گوگل براساس فناوری رتبه صفحه (Page Rank) نیز پایه گذاری شده که این فناوری باعث می شود نتایج مهم تر در یک جست وجو بالاتر دیده شوند.رتبه صفحه یک سنجش معقول را برای اعتبار صفحات وبی که بر اساس معادله برابر ۵۰۰ میلیون متغیر و بیش از دو میلیارد شرایط محاسبه شدند را ایفا می کند. رتبه صفحه از ساختار پیوند عظیم وب به عنوان ابزار سازماندهی استفاده می کند. وجود یک پیوند از صفحه A به صفحه B به عنوان یک امتیاز توسط گوگل تفسیر می شود. با مجموع این امتیازها، گوگل تشخیص می دهد کدام صفحه مهمتر است. همچنین گوگل این صفحات را تجزیه و تحلیل می کند. مجتمع گوگل با داشتن بیش از ۱۵۰ هزار سرور، روش های جست وجوی خودکار انسداد اینترفیس دستی است. بر خلاف ماشین های جست وجو دیگر، گوگل ساختاربندی شده تا نتایج جست وجو را به بهترین شکل برای تجارت ارائه دهد.
اما با همه این توضیحات و پشتیبانی این سایت عظیم از زبان های مختلف دنیا، گوگل یک جست وجوگر بین المللی است که در حال کلی به نیازهای همه کاربران در سراسر جهان پاسخ می گوید اما در حالی که روز به روز بر تعداد کاربران آنلاین در خاورمیانه افزود می شود، اگر قرار باشد به صورت تخصصی تر به نیازهای کاربران در این منطقه پاسخ بگویم چه کار باید کرد؟ آیا جست وجوگر تخصصی در این زمینه وجود دارد تا کاربران ساکن حومه خلیج فارس بتوانند بهتر و بیشتر از اینترنت استفاده کنند و با آن جست وجوگر، اطلاعات مورد نظر خود را بیابند؟
انگلیسی زبان ها برای جست وجو در سایت های اینترنتی گوگل را دارند و چینی ها هم از سایت Baidu استفاده می کنند اما در مورد عرب ها چطور؟ با وجود اینکه امروزه استفاده از اینترنت بین عرب ها بسیار مرسوم شده و دسترسی آنها به فضای مجازی بسیار افزایش یافته است، این افراد تاکنون هیچ موتور جست وجوی اختصاصی برای خود نداشته اند.برای حل این مشکل گروهی از متخصصان مرکز اروپایی Seekport قراردادهای جدیدی را با شرکت سعودی Mitsco منعقد کرده اند تا به این وسیله نخستین موتور جست وجوی عربی دنیا راه اندازی شود. Seekport تاکنون جست وجوگرهایی را به زبان انگلیسی ، فرانسوی ، آلمانی ، اسپانیایی و ایتالیایی راه اندازی کرده و موفقیت های فراوانی را در این زمینه به دست آورده است اما کارشناسان این مرکز هم اکنون به این نتیجه رسیده اند که راه اندازی یک موتور جست وجوی اینترنتی عربی بسیار لازم و ضروری به نظر می رسد.
زمانی که این پروژه برای نخستین بار مطرح شد، این موتور جست وجو Sawafi نام گرفته بود که در زبان عربی به معنی «توفان شن» است. به هر حال گفته می شود که نام این موتور جست وجو در زمان راه اندازی نهایی تغییر خواهد کرد. «هرمن هاورمن» مدیر شعبه عربی Seekport گفت: «ما همچنان به دنبال یک نام مناسب می گردیم. Sawafi نام خوبی است اما بررسی هایی که کردیم نشان می دهد این اصطلاح بیشتر در عربستان سعودی رایج است و دیگر کشورهای عربی معنی دقیق آن را به درستی نمی دانند.»در مقایسه با دیگر مناطق دنیا، کشورهای عربی توانایی چندانی در حوزه اینترنت و انجام پروژه های آنلاین ندارند اما به اعتقاد هاورمن در آینده نه چندان دور کشورهای عربی پتانسیل زیادی را برای فعالیت های اینترنتی به دست خواهند آورد. او همچنین می افزاید: «اگر شما بخواهید عرب زبا ن ها را در دنیا بررسی کنید درخواهید یافت که این افراد تنها پنج درصد از کل جمعیت دنیا را شامل می شوند که در این میان تنها دو درصد آنها به اینترنت دسترسی دارند. طبق یک آمار رسمی، تعداد صفحات اینترنتی به زبان عربی تنها ۲/۰ درصد از کل صفحات اینترنتی جهان را شامل می شوند. پیش بینی شده که تاکنون حدود ۱۰۰ میلیون صفحه اینترنتی به زبان عربی ایجاد شده است و این رقم در هر سال دو برابر می شود. این یک بازار بزرگ و راکد است که می توان استفاده های فراوانی از آن کرد.»
مهم ترین مشکلی که باعث شده است زبان عربی در دنیای مجازی پیشرفت نکند به ساکنان کشورهای عربی برمی گردد. از آن جایی که بیشتر صفحات اینترنت به زبان انگلیسی نوشته شده است و عرب ها نیز کمتر با این زبان آشنایی دارند، تمایل این افراد برای استفاده از اینترنت بسیار پایین است.
هاورمن خاطرنشان ساخته است: «به طور کلی ۶۵ درصد عرب زبا ن ها با انگلیسی آشنایی ندارند و تنها ۳۵ درصد از این افراد می توانند به زبان انگلیسی صحبت کنند. به هر حال ما شاهد آن بودیم که در سال های اخیر میزان استفاده از اینترنت بین عرب ها بسیار افزایش یافته است. دولت های عرب بر اساس طرح «مدار» تصمیم دارند طی دو سال آینده نفوذ اینترنت بین مردم خود را ۴۰ تا ۴۵ درصد افزایش دهند که راه اندازی نخستین موتور جست وجوی عربی جهان نیز بخشی از این طرح محسوب می شود.»
امروزه گوگل و دیگر موتور جست وجوهای اینترنتی بزرگ دنیا خدمات خود را به زبان های مختلف، حتی عربی ارائه می دهند اما رشد بازار اینترنت دنیای عرب بر راه اندازی یک موتور جست وجوی اختصاصی تاکید می کند. هاورمن معتقد است بخش بین الملل گوگل بسیار قوی است، اگر بخواهیم یک کلیدواژه را در بخش عربی آن جست وجو کنیم درخواهیم یافت که این بخش بسیار ضعیف است.
اگرچه هم اکنون برخی سایت ها به عنوان موتور جست وجوهای عربی فعالیت می کنند اما باید توجه داشت که فعالیت آنها بسیار محدود است و قابلیت جست وجو در تمامی محتویاتی که به زبان عربی روی اینترنت گذاشته شده را ندارند. اگر بخواهیم دقیق تر این مساله را بررسی کنیم، هم اکنون ۶۰ تا ۷۰ موتور جست وجوی عربی وجود دارد اما اینها جست وجوگرهای حقیقی و تکمیل شده نیستند.قرار است در نخستین موتور جست وجوی عربی فناوری مشابهی که در دیگر موتور جست وجوها استفاده می شود به کار رود. این فناوری باعث خواهد شد تا روبوت این سایت به صورت خودکار تمامی واژگان مورد نظر کاربران را بررسی کند.
برنامه این سایت به گونه ای نوشته می شود که می تواند به صورت خودکار سایت های غیراخلاقی و نامناسب را فیلتر کند و آنها را در فهرست سایت های مرتبط با یک کلیدواژه مشخص نسازد. این امر موجب خواهد شد همه کاربران در هر سنی که هستند بتوانند مطالب را با بهترین کیفیت ممکن دریافت کنند.
هاورمن اظهار داشته است: «ما می خواهیم که در این طرح از انتشار تمامی هرزنامه های تجاری جلوگیری کنیم و جلوی عرضه سایت های غیراخلاقی و نامناسب برای جوانان را بگیریم. ما یک گروه کیفی داریم که به طور مستمر تمام محتویات سایت ها را کنترل می کنند. این همان کاری است که ما هم اکنون در اروپا انجام می دهیم و در آن بسیار موفق بوده ایم.»
اگرچه بیشتر کارهای این موتور جست وجو به صورت خودکار انجام می شود اما همچنان نیاز کارشناسان و متخصصان برای اداره این سایت احساس می شود اما افراد در این جست وجوگر به صورت دستی محتویات سایت را بررسی کرده و در صورت مناسب بودن مجوز انتشار آنها را صادر می کنند. در این فرآیند تمام مراحل فعالیت موتور جست وجو بازنگری می شود.
هاورمن در ادامه خطاب به دولت های عرب گفته است: «شما برای اجرای این پروژه به تمامی اپراتورها و کارشناسان خود نیاز دارید. شما برای اجرای این طرح باید از بهترین ابزار و وسایل استفاده کنید. این مساله باعث خواهد شد تمام کاربران آنلاین دنیای عرب از موتور جست وجوی جدید استفاده کنند.»
در حالی که Seekport تدابیر امنیتی شدیدی را برای دفتر مرکزی این موتور جست وجوهای عربی فراهم کرده، قرار است که متخصصان بسیاری به صورت شبانه روزی مراکز داده این سایت را زیر نظر بگیرند و از آنها مراقبت کنند.
هاورمن اعتقاد دارد: «امروزه بسیاری از شرکت ها به درستی اعلام نمی کنند از چه سیستم عاملی استفاده می کنند اما من به صراحت اعلام می کنم که ما در این پروژه فقط از لینوکس استفاده می کنیم زیرا معتقدم سیستم عامل مایکروسافت به اندازه کافی توانمند نیست و نمی توان به آن اطمینان کرد.»
میثم لطفی
منبع: www.itp.net
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید