شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


تنها علاج عشق، ازدواج است.


تنها علاج عشق، ازدواج است.
● تمایلات جنسی نوجوان
علاقه مندی به روابط جنسی در مردها و زن ها با شروع بلوغ جنسی آغاز می شود. تفاوت های جسمانی که بین دو جنس در زمان تولد وجود دارد، توسط هورمون های جنسی و در طی دوره ی پیش از تولد، تعیین می گردد. در بلوغ جنسی، بدن از جثه ی کودک به جثه ی بزرگ سالی تغییر یافته و توانایی تولید مثل به وجود می آید. فرآیندهای این مرحله نیز، تحت تاثیر هورمون های جنسی انجام می پذیرند. با عنایت به این که بین دو جنس پسر و دختر تفاوت هایی وجود دارد عملکرد رفتارهای جنسی آن ها نیز متفاوت از هم می باشد؛ از جمله حس شنوایی زن ها در همه ی دوران زندگی بهتر از مردها است و در عوض مردها از بینایی بهتری برخوردارند. پسر بچه ها به الگوها و محرک های بینایی و دختر بچه ها به الگوها و محرک های شنوایی علاقه نشان می دهند؛ احتمالاً روی همین اصل است که از تعریف و تمجید خوش شان می آید و شاعر هم روی همین اصل بیت زیر را سروده است:
زن اگرچه زیرک و هوشیار باشد اسیر مرد خوش گفتار باشد.
مردها عموماً به محرک های بینایی حساسیت زیادی دارند و این حساسیت در اعمال و رفتار روزانه ی آن ها نیز به چشم می خورد. مثلاً می بینیم که بعضی از آن ها به تهیه ی عکس های سکسی مبادرت می ورزند و در چشم چرانی هم ید طولانی دارند. بنابراین، مردها به طور مدام تحت تاثیر محرک های بینایی شهوانی قرار می گیرند و بیشتر از زن ها چشم چرانی می کنند. اما زن ها به الگوهای بینایی شهوانی حساسیت کمتری دارند و در عوض از نظر لامسه حساسیت بیشتری دارند و به محرک های لمسی بهتر پاسخ می دهند. از جمله تفاوت های جنسی پسرها و دخترها، این است که پسرها بیشتر از دخترها، خواستار اوج لذت جنسی هستند؛ بیشتر به خیالبافی های جنسی پناه می برند، نسبت به نشانه های جنسی حساس ترند، در خواب بیشتر به اوج لذت جنسی می رسند، برای باقی ماندن در حالت تحریک جنسی، کمتر به تحریک مداوم احتیاج دارند، میزان روابط جنسی شان با بیش از یک جنس مخالف بیشتر از دخترها است، کمتر از دخترها بر حاکم بودن عشق و محبت بر روابط جنسی اصرار ورزیده و کمتر از آن ها نسبت به دوام روابط عاطفی و جنسی اعتقاد دارند. این تفاوت های رفتار جنسی بین دو جنس، تا حدود زیادی به وسیله ی انتظارات اجتماعی و محدودیت های فرهنگی تعیین می شود. دوستی بین دو جنس مخالف در نوجوان ها را می توان سر آغاز عشق دانست. عواملی که نوجوان ها را برای عشق واقعی مهیا می نمایند، عواطف و غریزه ی جنسی هستند. بدون غریزه ی جنسی، عشق واقعی (عشق جنسی، عشق خود شکوفا، عشق سالم) نه از لحاظ روانی و نه از لحاظ بیولوژیک (زیستی) و فیزیولوژیک (عملکردی) معنی و مفهومی ندارد. هر چند، غریزه ی جنسی نیز به تنهایی برای ایجاد عشق، کافی نیست و باید با رشد عاطفی هم زمان شود تانیل به درجات عالی محبت امکان پذیر گردد. از جمله ی تکالیف و وظایف مهم رشد و تکامل، تشکیل روابط جدید و گسترده با اعضای جنس مختلف (مخالف)، و ایفای نقش جنسی خاص است. در دوران نوجوانی است که فرد نسبت به نا هم جنس خود بیشتر کنجکاو می شود. از یک سو، بیداری تمایلات جنسی، و از سوی دیگر، فشار های اجتماعی او را به برقراری روابط زیست شناختی و روان شناختی بر می انگیزد. این نیز نوجوان را به جست و جوی اطلاعات بیشتر درباره ی نا هم جنس وادار می کند. نوجوان تلاش می کند از راه های گوناگون، پرسش از والدین، دوستان، خویشان، کتاب ها و ... اطلاعات مورد نیازش را به دست آورد. تقریباً بیشتر نوجوان ها در پایان نوجوانی قسمت عمده ی اطلاعات لازم را در این مورد کسب می کنند. از مطالعاتی که درباره ی اطلاعات جنسی مورد نیاز و علاقه ی نوجوان ها به عمل آمده است، چنین نتیجه می شود که دخترها غالباً علاقمندند درباره ی بچه دار شدن و مسائل آبستنی اطلاعاتی به دست آورند. پسرها می خواهند درباره ی برقراری روابط جنسی رضایت بخش بدانند. از آنجا که بلوغ جنسی در سنین دوره ی راهنمایی تحصیلی رخ می دهد (دخترها در سنین بین ۵/۱۰ تا ۱۳ سالگی و پسرها ۵/۱۲ الی ۵/۱۴ سالگی) شاهد بروز رفتارهای جنسی مشکل زا در بین دانش آموزان این دوره ی سنی از تغییرات رشدی این مرحله و همچنین عدم توجیه ویژگی های خاص این دوره توسط والدین به علت ضعف مهارت های اجتماعی فرزندان، خصوصاً دخترها مورد سوء استفاده قرار می گیرند و آسیب های روانی و گاه جبران ناپذیری متوجه آن ها می گردد. والدین در آموزش فرزندان خود بهتر است درباره ی تغییرات و ویژگی های خاص این دوره از جمله ترشح هورمون های مختلف، تفاوت در دو جنس پسر و دختر، علت گرایش به جنس مخالف، نحوه ی پاسخ به درخواست نامعقول دیگران و پوشیدن لباس های مناسب (لباس تنگ، چسبان و تحریک آمیز نباشد)، انتخاب دوست مناسب و سالم، اثرات تنهایی آن ها در خانه با فرزندان خود صحبت نمایند. مطالعات نشان داده است دخترهایی که به طور غافل گیرانه با بلوغ موجه شده اند و از قبل هیچ گونه اطلاعاتی در این مورد به آن ها داده نشده است به انواع مشکلات عاطفی چون، احساس گناه شدید، احساس کثیف بودن، وسواسی شدن و حتی خودسوزی و خودکشی و ... دچار شده اند.
همان طور که بیشتر اشاره شد نوجوان ها به دلیل عدم آگاهی یا شناخت ضعیف از خصایص بلوغ و نوجوانی و جنس مخالف در ارتباط با جنس مخالف با مشکلاتی مواجه هستند. نحوه ی ارتباط با جنس مخالف و چگونگی ارضای این نیاز به علت عدم آموزش و آگاهی ضعیف آن ها در این زمینه، از جمله ی مسائل جنسی نوجوان است؛ زیرا گرایش به جنس مخالف چه به صورت واقعی و یا به صورت رویایی از رفتارهایی است که در آن ها رخ می دهد.
مهم ترین مسائل جنسی و روابط با ناهم جنس عبارت اند از:
- دوست پسر یا دختر نداشتن.
- عاشق شسدن و عشق را ترک گفتن.
- ندانستن این که چگونه می توان با یک پسر یا دختر قرار گذاشت.
- ندانستن این که در برخورد با یک ناهم جنس چه باید کرد و ... .
اگر به سوالات دانش آموزهای دوره ی دبیرستان که از طریق صندوق ارتباط با مشاور مطرح می کنند و یا موضوعاتی که در جلسات مشاوره های فردی طرح می شود و هم چنین به سوالات آن ها در جلسات پرسش و پاسخ دقت کنیم، بحث مسائل فوق ضروری می نماید. چه بسا مواردی مشاهده شده است که روابط پنهانی و مخفی با جنس مخالف برقرار شده و گاهی نیز منجر به ازدواج شده است. از آن جا که پس از مدت کوتاهی عشق آتشین و زود گذر فروکش می کند، ندامت و پشیمانی شروع شده، معضلاتی را در قبل یا در بعد از ازدواج برای آن ها به وجود می آورد. با توجه به این که ارتباط با جنس مخالف به وسیله ی دوست (رابط بین دو فرد)، نامه نگاری و ارسال آن توسط یک رابط، آشنا شدن در یک جمع گروهی، برخوردهای خیابانی به اتفاق دوستان و تماس تلفنی در حضور دوستان شروع می شود، هنگامی که آن ها از عواقب این ارتباط آگاه می شوند و تصمیم به ترک جنس مخالف می گیرند، اطلاع فرد رابط نیز خود از جمله مسائلی است که مشکلاتی را برای نوجوان به وجود می آورد. برای جلوگیری از آسیب های اجتماعی که گاهی نوجوان را با مشکل جدی و حاد مواجه می سازد، پیشنهاد می گردد که تماس های دو جنس مخالف به طور دسته جمعی انجام گیرد. هنگامی که طرح ملی گفت و گوی جوان ها را برگزار می کردیم، پیشنهاد دو گروه پسر و دختر شرکت کننده این بود که این گونه جلسات به صورت مشترک با حضور دو جنس برگزار شود نه این که برای هر جنس جداگانه صورت گیرد. تا این که هر دو جنس از نظرات جنس مخالف خود بیشتر آگاه شوند، همین طور در زمان برگزاری طرح ملی خودباوری دخترها نیز پیشنهاد می گردد برگزاری همایش ها، کلاس ها، کارگاه های آموزشی و جلسات پرسش و پاسخ دانش آموزی با شرکت هر دو جنس و با حضور کارشناسان و مسئولین برگزار گردد تا از طریق اجرای این روش ها، هدایت درست و علمی آن ها انجام گیرد. لازم است کلاس های آموزشی و کارگاهی به گونه ای برگزار شوند که اطلاعات لازم و ضروری برای ازدواج در آینده برای آن ها ارایه گردد تا این که ازدواج ها صرفاً براساس احساسات زودگذر دوره ی نوجوانی صورت نگیرد که مشکلات بعد ازدواج بلافاصله خود را نشان دهد. بعضاً مشاهده شده است که بعضی از جوان ها حتی تا ۳ سال بعد از ازدواج نیز زن آن ها باکره است و خودشان از این موضوع بی اطلاع هستند و هیچ نوع آموزشی برای ازدواج ندیده اند، در دنیای امروز، حس نیاز به همدم و همراز روز به روز بیشتر خود را نشان می دهد، ولی به جز عده ی معدودی، شیوه ی برخورد صحیح با آن را نمی دانند. توجه به این نکته مهم که مرده و زن ها تفاوت های ذاتی بی شماری دارند، موضوع مهمی است که کمتر کسی به شکل درست آن را درک کرده است؛ در صورتی که با درک تفاوت های بین دو جنس مخالف به راحتی می توان بر بسیاری از مشکلات زناشویی چیره شد و آن ها را از میان برداشت.
آرت بوخوالد
عبدالوهاب گلشاهی، کارشناس ارشد
منبع : پایگاه اینترنتی خانواده ما


همچنین مشاهده کنید