سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

برو کار می کن مگو چیست کار، خانم!


برو کار می کن مگو چیست کار، خانم!
بیشتر دخترخانم‌های امروزی با انجام کارهای منزل، میانه چندان خوبی ندارند و حتی بعضی‌هاشان پا را از این هم فراتر می‌گذارند و انجام ندادن کارهای منزل را به عنوان شرط ازدواجشان مطرح می‌کنند، اما نتایج آخرین مطالعات محققان درباره فواید خانه‌داری خانم‌ها نشان می‌دهد که «انجام کارهای منزل، شانس ابتلا به سرطان پستان را در بانوان کاهش می‌دهد.» به تازگی، گروهی از محققان، مطالعه جالبی را درباره اثر انجام کارهای منزل بر سلامت بانوان انجام داده‌اند.
این محققان از بانوان خواستند فعالیت‌های بدنی گوناگونی، و از جمله کارهای منزل، را انجام بدهند و با کمال تعجب مشاهده کردند که از میان تمام فعالیت‌های فیزیکی گوناگون، انجام کارهای خانه اثرات مفیدتر و پایدارتری بر سلامت جسمانی خانم‌ها دارد.
در این مطالعه گسترده، نزدیک به ۲۰۰ هزار زن از ۹ کشور عضو اتحادیه اروپا شرکت داشتند. همه این بانوان، خانه‌دار بودند و از آن‌ها خواسته شد در کنار انجام کارهای منزل، ورزش هم بکنند. جالب این‌که از میان تمام کارهای خانه، گردگیری کردن و جاروبرقی کشیدن اثرات مفیدشان چشمگیرتر بود. خانم‌های خانه‌داری که در این تحقیق شرکت کرده بودند، روزانه ۱۶ تا ۱۷ ساعت به انجام کارهایی مانند پخت‌وپز، شستشو و تمیز کردن و مرتب کردن منزل مشغول بودند.
● افزایش کار در منزل کاهش سرطان پستان
متخصصان می‌گویند داشتن فعالیت فیزیکی برای بانوان الزامی است. فعالیت‌های جسمانی از ابتلای بانوان به سرطان پستان پیشگیری می‌کند. اگر دوست داشته باشید بدانید چرا، باید گفت ورزش موجب ایجاد تغییرات متابولیک (سوخت‌وسازی) و هورمونی در بدن بانوان می‌شود.
تغییراتی که می‌تواند همه چیز را به نفع بانوان و علیه سرطان سینه، پیش ببرد؛ اما تاکنون مشخص نشده بود که چند ساعت فعالیت جسمانی و انجام چه حرکاتی می‌تواند چنین اثرات شگفت‌انگیزی بر سلامت بانوان داشته باشد. نباید تصور کنید انجام این مطالعه، جرقه‌ای بوده است که در همین روزها در ذهن دانشمندان زده شده است.
پیش از این، مطالعات فراوانی در این زمینه انجام شده بود ولی این مطالعات معمولاً اثرات بازدارنده ورزش را بر سرطان پستان در بانوانی که دوره یائسگی را می‌گذراندند، بررسی کرده بودند اما در این مطالعه اخیر، تلاش شده است که اثر فعالیت‌های جسمانی متفاوت (مانند ورزش کردن، انجام کارهای منزل و کار کردن در محیط بیرون از خانه) بر سلامت بانوان، چه پیش از یائسگی و چه پس از آن، سنجیده شود. همچنین سعی شد میزان فعالیتی که می‌تواند از سرطان پستان در بانوان پیشگیری کند، بررسی شود. نتایج این مطالعه نشان داد که از میان فعالیت‌های بدنی متفاوت، فقط انجام کارهای منزل است که شانس ابتلا به سرطان پستان را در همه بانوان کاهش می‌دهد؛ چه بانوانی که در دوران یائسگی به سر می‌برند و چه بانوانی که هنوز به این دوران نرسید. جالب‌تر این‌که خانم‌های جوان، منافع بیشتری از انجام کارهای منزل به دست می‌آورند چون انجام این فعالیت‌ها شانس ابتلا به سرطان پستان را در این خانم‌ها تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد در حالی‌که این عدد در زنان مسن‌تر (خانم‌های یائسه) ۲۰ درصد است. یعنی این خانم‌ها به ترتیب ۳۰ درصد و ۲۰ درصد کمتر از زنان همسن و سال خود به سرطان پستان مبتلا می‌شوند. این مطالعه، تحقیقی تقریباً طولانی بوده است؛ چراکه محققان به ‌طور میانگین، این بانوان را ۴/۶ سال مورد مطالعه قرار داده و زیر نظر داشته‌اند. در این زمان ۳ هزار و ۴۲۳ نفر از این گروه ۲۰۰ هزار نفری به سرطان پستان مبتلا شدند.
متخصصان اعتقاد دارند بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه ورزش کردن، آن هم برای ۵ روز در هفته، شانس ابتلا به سرطان پستان را در بانوان کاهش می‌دهد. در این مطالعه از بانوانی که هنوز یائسه نشده بودند، خواسته شد به ‌طور متوسط ۷/۱۷ ساعت در هفته به انجام کارهایی مانند اتو کشیدن، جاروبرقی کشیدن و شستشو بپردازند و در مقابل، از بانوانی که دوران یائسگی را سپری می‌کردند، خواسته شد ۱/۱۶ ساعت در هفته به کارهایی مانند همین موارد بپردازند.
محدوده سنی بانوان شرکت‌کننده در این مطالعه نیز بین ۲۰ تا ۸۰ سال بود. نتایج این مطالعه نشان داد که میانگین سنی ابتلا به سرطان پستان برای بانوان یائسه حدود ۶۵ سالگی و برای خانم‌های جوان‌تر حدود ۴۷ سالگی است.
منبع : پیک تندرستی


همچنین مشاهده کنید