ویستا مرجع مهمترین عناوین خبری / جمعه ۲۰ تیر ۱۳۹۳ / Friday, 11 July, 2014
چگونگی تهیه مدل کسب و کار

چگونگی تهیه مدل کسب و کارمدل کسب وکار تبدیل کننده نوآوری به ارزش اقتصادی معرفی شده است و برای تبدیل شدن یک ایده و طرح نو به مدل کسب و کار باید به شاخه ها و موضوعات شش گانه زیر توجه کرد:
۱) استراتژی رشد
۲) استراتژی رقابتی
۳) مدل درآمدزایی
۴) ساختار زنجیره ارزش
۵) بخش های بازار
۶) اهداف و مقاصد ارزشی
● ساختار یک مدل کسب و کار
● استراتژی اصلی: استراتژی اصلی در کل به شیوه شرکت برای رقابت می‌پردازد. عناصر استراتژی اصلی شامل ماموریت بنگاه, محدوده بازار ومحصول و تفاوت های اساسی است.
▪ ماموریت: این بخش دربرگیرنده آنچه که شرکت هدف قرار داده و قصد انجام آن را دارد می‌باشد.
▪ راهکار: هر شرکتی باید راه کارهای رقابتی خود را در مورد واژه های مشتریان, فواصل جغرافیایی و محصولات مختلف تعریف کنند. این کار گاهی اوقات سبب رسیدن به ایده ها و ابتکارات تازه ای در کسب و کار خواهد شد.
▪ تفاوت های اساسی: چه تفاوت هایی در کارها و برنامه های شرکت باعث برتری آنها در برابر رقبا می‌شود؟
● منابع استراتژیک
مزیت رقابتی می‌تواند ناشی از منحصربه فرد بودن یک شرکت در منابع خاصی باشد. ایجاد تغییرات درمنابع می‌تواند زمینه ساز خلق ایده های جدیدی در کسب و کار باشد.
▪ ویژگی های اصلی: این مورد شامل مهارت ها و توانمندی های خاص یک شرکت می‌شود.
▪ دارایی های اصلی: دارایی های اصلی شامل این موارد است؛ نام تجاری, حق مالکیت انحصاری ایده ها و اختراعات, زیرساختها و امکانات, استانداردهای شخصی, اطلاعات مشتریان و هر چیزی که محدود و با ارزش باشد.
▪ فرآیند های اصلی: این بخش شامل متدولوژی ها و فعالیت های روزمره برای تبدیل ورودی ها به خروجی مناسب است. در واقع فعالیت هایی هستند که دارایی های موجود و سایر ورودی ها را برای مشتریان به ارزش تبدیل می‌کند.
هماهنگ سازی منابع استراتژیک یک فاکتور حیاتی در ایجاد یک مدل کسب و کار است. با هماهنگ سازی می‌توان رابطه مناسبی بین ویژگی ها, دارایی ها و فرآیند ها به وجود آورد و یک مدل خوب کسب و کار را تهیه کرد.
● ارتباط مشتریان
ارتباط مشتریان دارای چهار عنصر اصلی است که شامل پیاده سازی و پشتیبانی, مدیریت اطلاعات, مدیریت ارتباطات و قیمت گذاری است.
▪ اجرا و پشتیبانی: این بخش بیانگر نحوه رسیدن به مشتری است کانال های مورد استفاده, شیوه های پشتیبانی مشتریان و خدمات قابل ارائه به سطوح مختلف از جمله موضوعات قابل توجه در این بخش هستند.
▪ مدیریت اطلاعات: این بخش در مورد نحوه جمع آوری اطلاعات و شیوه استفاده از آنها برای خدمت رسانی به مشتریان است. همچنین بیانگر توانایی شرکت برای به کار بردن اطلاعات با هدف بهینه سازی ارزش های مورد نظر مشتریان است.
▪ مدیریت ارتباطات: روش طبیعی میانکنش های بین تولید کننده و مشتری چیست؟ آیا یک ارتباط رو در رو است یا رابطه ای غیر مستقیم وجود دارد؟ یک رابطه مداوم است یا به صورت گاه و بی گاه اتفاق می‌افتد؟ کدام شیوه ارتباطی برای مشتری آسان تر است؟ میزان وفاداری مشتریان چگونه است؟
▪ قیمت گذاری: مشتری می‌تواند به روش های مختلفی همچون مستقیم , غیر مستقیم و شیوه های دیگر مورد حمایت قرار گیرد.
می‌توان قیمت ثابت یا نوسانی متأثر از بازار را در نظر گرفت که هر یک از این شیوه ها می‌تواند راه کارهای کسب و کار را دچار تغییر کند.
● شبکه ارزش
چهارمین عامل و شاخص در مدل کسب و کار شبکه ارزشی است که شرکت را احاطه کرده است. شبکه ارزش شامل تامین کنندگان, شریک ها و همکاران تجاری است. هماهنگ سازی و مدیریت شبکه ارزش می‌تواند زمینه ساز رسیدن به راهکارهای بدیعی در کسب و کار باشد.
▪ تامین کنندگان: ارتباط عمیق با تامین کنندگان می‌تواند به عنوان یک امتیاز مهم در تهیه یک مدل کسب و کار به شمار آید.
▪ شریکان تجاری: شرکای تجاری نقش مهمی‌در تکمیل محصولات و یا راه حل دارند.
▪ همکاران تجاری: ممکن است شرکت برای همکاری با دیگر رقبای همفکر خود به توافق برسد. این در حالی صورت می‌گیرد که ریسک فعالیت ها بالاست و شرکت ها ضمن اتحاد با یکدیگر بر سر ریسک ها و درآمدهای موجود شراکت می‌کنند.
پاتریک استالر بر چهار عامل اساسی در مدل های کسب وکار تاکید دارد: اهداف و مقاصد ارزشی, محصولات و خدمات, معماری ارزش و مدل درآمد.
اهداف و مقاصد ارزشی شامل دو بخش عمده به نام های مشتریان و شرکا و تشریح منافعی که هر یک از آنها از مدل کسب و کار به دست می‌آورند می‌شود. تعریف اهداف و مقاصد ارزشی به طور خودکار آنچه را که شرکت قرار نیست به مشتری ارائه کند معرفی خواهد کرد. یک مدل کسب و کار همچنین باید اهداف و مقاصد ارشمندی برای شرکای تجاری به همراه داشته باشد.
این اهداف بایدبه اندازه کافی قوی و مناسب باشند تا باعث تحریک شرکا به شرکت در فرآیند خلق ارزش بشود.
عامل ارتباط بین شرکت با مشتریان بر اساس محصولات و خدمات پایه ریزی می‌شود. این کار باعث اجرایی شدن اهداف ارزشی و خلق سود تضمین شده برای مشتریان می‌شود.
سومین عامل یک مدل کسب وکار معماری خلق ارزش است. شرکت باید تصمیم بگیرد در چه بازاری قصد خدمات رسانی دارد. بازار ها می‌توانند بر اساس جغرافیا, آمار جمعیتی, ویژگی های فیزیولوژیکی و...تقسیم بندی شوند. تصمیم گیری در مورد حضور و عدم حضور در یک بازار نیز در این بخش صورت می‌گیرد. معماری ارزش شامل منابعی است که شرکت می‌تواند به واسطه آنها طرح ها و فعالیت های خاصی را برنامه ریزی و هماهنگ سازی کند. همچنین نوع معماری می‌تواند نمایانگر درجه دوام و مقاومت مدل کسب و کار باشد. همچنین تعیین کننده فعالیت هایی است که می‌تواند با امکانات درونی و یابا برون سپاری انجام شود.
مدل درآمدی شامل توصیف روش هایی است که شرکت برای تحصیل درآمد مورد استفاده قرار می‌دهد. کسب و کار می‌تواند منابع درآمدی مختلفی داشته باشد. روش درآمدی مختلط باید با دقت گزینش شود و موجب تداوم فروش و حفظ روند رشد شود.

منبع : پایگاه اطلاع ‌رسانی مدیران ایران

همچنین مشاهده کنید


همچنین سایر کاربران این صفحات را هم دیده‌اند
شعر و ادب    ناصرخسرو    دیوان اشعار    قصاید   
ارتباطات    جامعه شناسی   
علوم و مبانی تربیت بدنی و ورزش    علوم تربیت بدنی و ورزش    حرکت شناسی و بیومکانیک    حرکت شناسی    عضلات حرکت دهندهٔ بازو    تجزیه و تحلیل حرکت های سادهٔ دست از مفصل شانه   
راهنمای بهداشت و سلامت    بیماری های مقاربتی    سیفلیس    سیفلیس دیررس یا ثالثیه   
علوم و مبانی تربیت بدنی و ورزش    علوم تربیت بدنی و ورزش    طب ورزش    بیمار ی ها    عفونتهای مزمن و بیماری های وابسته    سرطان   
روانشناسی    مبانی و مفاهیم روانشناسی    رشد روانی    مراحل رشد جسمانی    شخصیت و رشد اجتماعی   
بهداشت و سلامت    بهداشت    جمعیت شناسی و تنظیم خانواده    تنظیم خانواده    روش های پیش گیری از بارداری   
صنعت توریسم    فهرست موضوعی و تشریحی جاذبه های ایران    جاذبه های تاریخی    كاروان سراها   
بازار و بازاریابی    تجارت الکترونیک    مبادله الکترونیکی داده ها    ساختار تشکیلاتی ”کمیته ملی ادیفاکت ایران“   
کشاورزی جنگلداری و شیلات    دامپروری    تغذیه نشخوارکنندگان    غذا    غذاهای کنسانتره    مکمل های ویتامینی   


کلمات در حال جستجو
روحانی    خودرو    شورای رقابت    ایران    روسیه    وین    هسته ای    عراق    خلافت    بغدادی    سوریه    داعش    ظریف    سازمان ملل    دبیرکل    بان کی مون    نامه    غزه    جان کری    وزرای خارجه    مذاکرات وین    ویلیام هیگ    توافق هسته ای    انگلیس    قیمت    سکه    ارز    بازار    حمایت غذایی    توزیع بسته    دولت    آلمان    غرب   



دوازدهمین ‌‌افطار‌‌ با «تابناک»؛
فیلم: مومن واقعی، عاقل واقعی است
فیلم: مومن واقعی، عاقل واقعی است
خنان حجت‌الاسلام و المسلمین زائری را که برای روزهای مبارک رمضان و اختصاصی برای مخاطبان «تابناک» در نظر گرفته شده، خواهید شنید. گفتار روز دوازدهم این خطیب برجسته درباره رازداری است و روایتی که تاکید دارد، عاقل کسی که رازداری باشد و همچنین روایت داریم که مومن واقعی، عاقل واقعی است.

آثار وضع و برداشتن تحریم‌‌ها بر اقتصاد و اولویت‌های مذاکراتی ایران
آثار وضع و برداشتن تحریم‌‌ها بر اقتصاد و اولویت‌های مذاکراتی ایران
ارزیابی آثار اقتصادی تحریم‌ها علیه ایران، مکانیزم‌های برداشته شدن تحریمها و پیش‌بینی نتایج برداشته شدن تحریم‌های ایران و نیز اولویت‌های ایران در مساله برداشته شدن تحریم‌ها، از جمله موضوعاتی است که کارشناسان امریکایی به ابراز نظر در باره آن پرداخته‌اند.

لحظه به لحظه با نهمین روز «وین ۶»؛ 20:05
کری روز یکشنبه با وزرای خارجه ۱+۵ در وین دیدار می‌کند
کری روز یکشنبه با وزرای خارجه ۱+۵ در وین دیدار می‌کند
هنوز معلوم نیست جان کری و سایر وزرای خارجه قدرت های جهانی قصد دارند تا چه زمانی در وین حضور داشته باشند. این مساله نیز هنوز معلوم نیست که چه تعدادی از وزرای خارجه قدرت های جهانی به جان کری خواهند پیوست. بعید به نظر می رسد که وزرای خارجه برای امضای توافقنامه بین ایران و 6 قدرت جهانی به وین بیایند چرا که هنوز شکاف عمیقی بین دو طرف برای پذیرش ابعاد مختلف برنامه هسته ای ایران وجود دارد.

پرده‌برداری از پشت‌پرده‌های جالب اعزام مسافران برزیل
پرده‌برداری از پشت‌پرده‌های جالب اعزام مسافران برزیل
اگرچه دو هفته‌ای است که تیم ملی فوتبال از برزیل بازگشته است و حالا بحث داغ تمدید قرارداد سرمربی تیم ملی هم فروکش کرده؛ اما برخی از حاشیه‌های حضور تیم ملی در برزیل هنوز تمام نشده است. یکی از این موارد ماجرای تور اعزام هواداران تیم ملی فوتبال به برزیل بود که یکی دو روز پیش خبر تعلیق آن از سوی سازمان میراث فرهنگی به گوش رسید.

دیپلماسی - بعد از آنکه وزیر خارجه فرانسه از رفتار متفاوت روسیه در مذاکرات گفت،رئیس هیات روسی در مذاکرات 1+5 دلیل این مخالفت را «درخواست خارج از چارچوب آژانس از ایران» دانست.
جهان - قیمت طلا در بازارهای جهانی افزایش پیدا کرد.
تئاتر - نمایش «مصاحبه» این روزها در تماشاخانه استاد مشایخی به روی صحنه رفته است.
سلامت - وزیر بهداشت گفت: طرح تحول سلامت مقدمه ای برای افزایش مشارکت مردم در مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی است.
ذوب آهن در دیداری تدارکاتی با تیم امید بازی می‎کند
تیم فوتبال ذوب آهن اصفهان در دیداری تدارکاتی با تیم امید رو به رو می‌شود.
۱۳۹۳/۴/۱۹ - ۱۸:۲۱
بیستمین دوره جام جهانی - برزیل؛
یادداشت‎های دروازه‎بان آرژانتین به هنگام ضربات پنالتی هلندی‌ها
"سرخیو رومه‌رو" بین هر ضربه پنالتی به یادداشت‎هایی رجوع می‌‎کرد که از قبل برای ضربات پنالتی آماده کرده بود.
۱۳۹۳/۴/۱۹ - ۱۸:۱۱
ساعت دیدار استقلال و بورسا اسپور مشخص شد
تیم فوتبال استقلال که در ترکیه اردوی آماده‌سازی خود را تشکیل داده است نخستین دیدار خود را ساعت 20:30 روز جمعه مقابل بورسا اسپور برگزار می‌کند.
۱۳۹۳/۴/۱۹ - ۱۷:۲۲
هافبک 19 ساله هایدوک اشپلیت به چلسی پیوست
باشگاه فوتبال چلسی با انعقاد قراردادی " ماریو پاسالیچ" را از هایدوک اشپلیت کرواسی به خدمت گرفت.
۱۳۹۳/۴/۱۹ - ۱۷:۱۷


بیشترین بازدیدها - سرویس خبر
Copyright © 2008 - 2014 vista.ir. All Rights Reserved