پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

توپوگرافی گاستریت مزمن در مبتلایان به عفونت هلیکوباکتر - پیلوری در یک منطقه پرشیوع آدنوکارسینوم کاردیای معده


توپوگرافی گاستریت مزمن در مبتلایان به عفونت هلیکوباکتر - پیلوری در یک منطقه پرشیوع آدنوکارسینوم کاردیای معده
● مقدمه:
اخیرا مطالعات زیادی جهت تعیین عوامل خطر گاستریت ناشی از عفونت هلیکوباکترپیلوری صورت گرفته است. این مطالعات برای فهم بهتر مراحل ابتدائی کارسینوژنز سرطان معده بسیار مفید هستند. در مقاله حاضر، ما وسعت و توپوگرافی گاستریت مزمن را در جمعیت ساکن در یک منطقه پرخطر از نظر میزان بروز سرطان کاردیای معده مورد بررسی قرار داده و نقش هلیکوباکترپیلوری، شاخص خطر سرطان معده و سن را در پاتوژنز آن ارزیابی کردیم.
● مواد و روشها:
طی یک مطالعه اندوسکوپیک مبتنی بر جمعیت، ۵۰۸ نفر از ساکنان بالای چهل سال شهری و روستایی شهرستان مشکین شهر از استان اردبیل وارد مطالعه شدند. تمامی افراد پس از تفهیم و توجیه کافی از اهداف مطالعه و امضای رضایتنامه کتبی تحت معاینه اندوسکوپی دستگاه گوارش فوقانی قرار گرفتند. حداقل یک بیوپسی از مناطق استاندارد ششگانه معده افراد شرکت کننده در مطالعه برداشته شد [سه ناحیه از انتر (ناحیه ۱، ۲ و ۳)، دو ناحیه از تنه (نواحی ۴ و ۵) و یک ناحیه از کاریا (ناحیه ۶)]. شدت و فعالیت گاستریت، اسکور ترکیبی التهاب و وضعیت عفونت هلیکوباکترپیلوری در تمام نمونه های بیوپسی بر اساس آخرین ویرایش سیستم طبق بندی گاستریت سیدنی اندازه گیری شدند و تاثیر هلیکوباکترپیلوری ، سن، جمعیت و محل سکونت بر روی میانگین شدت، فعالیت و اسکور ترکیبی التهاب به تفکیک هر ناحیه بیوپسی مورد ارزیابی واقع گردید.
● یافته‌ها:
کلا ۵۰۸ داوطلب با میانگین سنی ۱۱.۳ ± ۵۴.۶ سال وارد مطالعه شدند. ۲۳۴ نفر (۴۶.۱%) مرد و ۲۷۴ (۵۳.۹%) زن بودند. بر اساس معیارهای هیستولوژیک ۸۰.۵% افراد هلیکوباکترپیلوری مثبت بودند. میانگین اسکور فعالیت غیر از ناحیه ۵ در تمام نواحی، در افراد دارای هلیکوباکترپیلوری بیشتر از افراد بدون عفونت بود (P<۰.۰۱). میانگین اسکور ترکیبی التهاب در تمام نواحی در افراد آلوده بیشتر از افراد غیر آلوده بود (P<۰.۰۱). در ۴۴% افراد آلوده، میانگین اسکور ترکیبی التهاب تنه بیشتر و یا حداقل برابر آنتر معده ارزیابی شد. همچنین در ۵۴% افراد آلوده، میانگین اسکور ترکیبی التهاب ناحیه کاردیا بیشتر یا برابر آنتر معده بود. سن ارتباط معکوس و معنی داری (P<۰.۰۱) با اسکور ترکیبی ناحیه آنتر نشان می داد. این ارتباط در کاردیا مثبت و قوی تر بود.
● نتیجه‌گیری و توصیه‌ها:
هلیکوباکترپیلوری عامل اصلی فعالیت گاستریت در تمام نواحی معده می باشد. این تاثیر در آنتر و کاردیا بسیار قوی می باشد. به نظر می رسد التهاب مزمن و ممتد مخاط کاردیا در سنین بالا زمینه ساز پیدایش سرطان کاردیای معده در این منطقه باشد.
میکاییلی جواد
ستوده مسعود
درخشان محمدحسین
عابدی اردکانی بهنوش
نورایی سیدمهدی
فره وش محمدجعفر
ملک زاد رضا
یزدان بد عباس
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید