سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

تغییرات هموگلوبین و هماتوکریت بیماران بعد از بیهوشی عمومی


تغییرات هموگلوبین و هماتوکریت بیماران بعد از بیهوشی عمومی
● مقدمه:
تزریق خون که در مواردی تنها داروی شفابخش و حیاتی برای بیماران می باشد، با عوارض و اثرات سوئی همراه است که بعضا غیر قابل اجتناب می باشد. از طرفی با توجه به منابع محدود تهیه خون، لازم است مصرف آن در شرایط و ضوابط خاصی انجام گیرد. برخی مراجع معتقدند، در جریان بیهوشی عمومی بدلیل دیلاتاسیون عروقی در میکروسیرکولاسیون و عبور فراوان گلبول های قرمز از مویرگهای گشاد شده، تعداد این گلبولها و بتبع آن اندازه هموگلوبین خون (Hb) و هماتوکریت (Hct) وریدهای محیطی کاهش می یابد. مطالعه حاضر با هدف بررسی مقدار کاهش در هموگلوبین و هماتوکریت بدنبال این پدیده طراحی و اجرا شده است.
● روشها:
در مطالعه تشخیصی، تعداد ۱۸۲ بیمار کاندید عمل جراحی کاتاراکت که همگی از گروه ۱ و ASA ۲ بودند، ‌بطور تصادفی در دو گروه بیهوشی عمومی و موضعی بررسی شدند. مدت زمان NPO و مقدار مایع دریافتی قبل و حین عمل جراحی با توجه به وزن بدن بیمار، در دو گروه یکسان بود. نمونه خون وریدی قبل از شروع و پس از خاتمه عمل جراحی از دو گروه تهیه و از نظر اندازه Hb و Hct مقایسه شدند.
● نتایج:
میانگین سنی و توزیع جنسی و همچنین میانگین Hb و Hct قبل از عمل در بیماران دو گروه تفاوت نداشت (P<۰.۰۵) . میانگین Hb و Hct بعد از عمل در گروه بیهوشی عمومی نسبت به گروه بیحسی موضعی کاهش بیشتری نشان داد. (P<۰.۰۱) متوسط کاهش در مورد ۱.۱۴ ± ۰.۹۱ gr/dl , Hb و در مورد ۳.۶ ± ۲.۸۶ HCT درصد بود.
● بحث:
در جریان بیهوشی عمومی بدلیل دیلاتاسیون عروقی و عبور فراوان گلبول های قرمز از مویرگهای گشاد شده مقدار HTC , Hb در خون وریدهای محیطی بطور کاذب حدود ۷ تا ۱۰درصد کاهش می یابد (پدیده Plasma Skimming)علم به این پدیده مانع از ترانسفوزیون های عجولانه و غیر ضروری می گردد.
خسرو نقیبی
سیداحمد یراقی
پیمان ادیبی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید