پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

سرشکستگی برای ورزش


سرشکستگی برای ورزش
آنهایی که در کمیته ملی المپیک و پس از شروع به کار خود به مردم وعده کسب ۱۰ مدال المپیکی را داده بودند، در جریان رقابت های المپیک زجر بسیاری کشیدند و به امید سرابی که خودشان برای خودشان ساخته بودند در انتظار روزهایی نشستند که بلکه با کسب مدال های رنگارنگ توسط کشتی گیران و تکواندوکاران بتوانند بار دیگر پایه های حضور ۴ ساله دوباره شان را در کمیته ملی المپیک تحکیم بخشند اما نتایج چنان در پکن برای ورزش ایران رقم خورد که اگر کمتر از ۳ ماه به فصل انتخابات کمیته ملی المپیک وقت نمانده بود، شاید الان دیگر هیچ کدام از آقایان مسئول در کمیته ملی المپیک بر سر کارهایشان نبودند، چرا که همه عملکرد آقایان در کمیته ملی المپیک طی ۴ سال گذشته به بازیهای المپیک پکن خلاصه می شد که رهاورد آن هم برای ورزش ایران چیزی به جز سرشکستگی و حقارت نبود.
● پیاده روی ناخواسته
وقتی مراسم افتتاحیه المپیک بیست و نهم در ورزشگاه آشیانه پرنده پکن به پایان رسید، در آن دل شب تازه مشکلات بسیاری از مسئولان فدراسیون های ورزشی ما آغاز شد. مسئولانی که برای پیاده کردن یک وسیله نقلیه عمومی مجبوربودند چیزی حدود ۳ ساعت پیاده روی ناخواسته داشته باشند. این بی برنامگی مسئولان ستاد اجرایی کمیته ملی المپیک در پیش بینی وسایل نقلیه برای مسئولان ورزش ایران باعث شده تا محمود خسروی وفا نیز از این قاعده مستثنی نماند و او نیز این پیاده روی را تجربه کند.
● تماشاگران خیابانی
به هنگام برگزاری مراسم افتتاحیه المپیک پکن افراد کم توان مالی که راهی به داخل ورزشگاه المپیک نداشتند، با حضور در خیابان های این شهر بزرگ مراسم افتتاحیه را از تلویزیون هایی تماشا کردند که برخی از مغازه داران آن را برای آنها در نظر گرفته بودند. تماشاگران خیابانی مراسم افتتاحیه المپیک بیست و نهم در پایان مراسم با چنان بارانی روبرو شدند که خیس خیس به خانه هایشان رسیدند.
● ادعای چینی ها
وقتی در یکی از برنامه های تلویزیونی پکن از یک مقام مسئول در ورزش چین سؤال شد که شما از اینکه برنامه مراسم افتتاحیه پیش از شروع و برگزاری آن لو برود نمی ترسیدید آن مقام مسئول با اعتماد به نفسی عجیب اعلام کرد ما هیچ ترسی از این بابت نداشتیم چرا که ما پیش بینی های لازم را در این خصوص انجام داده و ۳ برنامه افتتاحیه همزمان را آماده اجرا داشتیم.
● غرور
مردم چین پس از برگزاری مراسم باشکوه افتتاحیه در خیابان های پکن کارناوال های جشن و شادی به پا کردند. آنها که به دلیل برگزاری آن مراسم فراموش نشدنی احساس غرور می کردند، در آن لحظات خاص به جهانیان فخر می فروختند چرا که آن مراسم با عظمت که تحسین جهانی را با خود به همراه داشت جای این را داشت که چینی ها را وادار به فخرفروشی کند.
● شروع ناکامی
شروع رقابت های المپیک بیست ونهم برای کاروان ایران با ناکامی آغاز شد. در این روز کاوه محرابی بدمینتون باز کشورمان در دور نخست در مقابل حریف خود «یو» از کشور چین تایپه باخت و از دور رقابت ها حذف شد. در رقابت های دوچرخه سواری جاده قادر میزبانی هفتادو نهم شد، حسین عسگری به مقام پنجاه و دوم رسید و مهدی سهرابی هم نتوانست به خط پایان برسد. در تیر و کمان نجمه آبتین عملکرد خوبی نداشت و در وزن ۶۰-کیلو جودو مسعود حاجی آخوندزاده که امید بسیاری به او می رفت هم حذف شد. مهدی قربانی در وزن ۸۱ کیلو بوکس در ۴ راند پی در پی به حریف خود باخت و از گردونه رقابت ها خارج شد. هما حسینی و محسن شادی هم برخلاف تصور راهی در بین مدعیان پیدا نکرده و به رقابت های گروه D راه پیدا کردند. حجت واعظی نیز مانند نجمه آبتین در تیر وکمان توفیقی نداشت.
● حکایت شناگر ایرانی
اما حکایت محمد علیرضایی شناگر ایرانی در رقابت های ۱۰۰ متر قورباغه المپیک چیز دیگری بود. علیرضایی درست دقایقی پیش از شروع مسابقه دچار مصدومیت شد تا نتواند بدنش به آب بخورد. در ابتدا عنوان شد که علیرضایی به لحاظ دستگاه گوارش دچار مشکل شده است. بعد از آن خبر رسید که مصدومیت او به گونه ای است که پزشکان چینی تشخیص داده اند که باید اورا هرچه سریع تر عمل کنند. بعضی های دیگر هم اعتقاد داشتند که به نوعی جگر علیرضایی دچار ترک خوردگی شده است اما هرچه که بود باعث شد مسابقه ندهد و در اولین فرصت ممکن برای مداوا راهی ایران شود.
● دفاع رئیس
وحید مرادی رئیس فدراسیون شنا، یک روز پس از مصدومیت علیرضایی گفت: علیرضایی خوشبختانه در حال حاضر وضعیت عمومی اش بهتر شده و از بیمارستان مرخص شده است. مرادی گفت: پزشکان بیمارستان دهکده بازی ها ترمیم آسیب دیدگی یکی از نقاط بدن علیرضایی را تأیید کرده و می خواستند که او را در چین عمل کنند که ما بهتر دیدیم این عمل در تهران انجام شود. مرادی گفت: علیرضایی اگر در مسابقات حاضر می شد و آن مصدومیت به سراغش نمی آمد می توانست در ۱۰۰ متر قورباغه رکورد ملی ایران را جابجا کند(!)
● برادر رئیس
در پکن خبر رسید که برادر وحید مرادی نیز مسئولیتی در کمیته پزشکی آسیا دارد و با توجه به حضور او مشکلی متوجه علیرضایی و کاروان ایران نخواهد شد.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید