شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

مساجد و ضرورت اهتمام به پایگاه های توحیدی


مساجد و ضرورت اهتمام به پایگاه های توحیدی
ضرورت اهتمام جدی به شکوفایی و رونق مساجد این پایگاه های توحیدی در دین اسلام بر کسی پوشیده نیست ولی آنچه در این میان اهمیت دارد نوع نگاه مسئولان و متولیان فرهنگی به موضوع کارهای فرهنگی در مساجد است که در این مجال به آن پرداخته می شود.
هر ساله با نزدیک شدن به ماه رمضان ، موضوع مساجد و اهتمام به کارهای فرهنگی در این پایگاه ها شدت می گیرد و گذشته از آن نیز ۳۰ مرداد روز جهانی مساجد است و مثل سایر روزهای ملی و مذهبی ما در این روز تنها به یادآوری اهمیت این مکان های مساجد اکتفا می شود.
این در حالی است که طبق فرموده بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (قدس سره) مساجد سنگر است و این سنگرها باید حفظ شود.
بدون شک این فرمایش معمار کبیر انقلاب تنها برای ایام جنگ و تامین نیروی انسانی مناطق عملیاتی مصداق پیدا نمی کند بلکه هر نکته دانی در می یابد که در هر مقطعی از انقلاب ، توجه ویژه به این مکان ها به لحاظ اهمیت آن و ارجی که دین مبین اسلام برای آن قایل است اهمیت ویژه پیدا می کند.
با عنایت به مقوله تهاجم و شبیخون فرهنگی از سوی دشمنان اسلام پس از ناامیدی از جنگ هشت ساله و دلسردی از تحریم اقتصادی،امروزه موضوع کار فرهنگی از سوی متولیان آن برای نسل سوم انقلاب به مقوله ای ناگزیر مانند تبدیل شده است.
جدای از کار فرهنگی برای احیای فرهنگ دینی در میان نوجوانان و جوانان ، آیا برای انتقال ارزش های انقلاب اسلامی و آرمان های سال های دفاع مقدس مسئولان فرهنگی در سال های اخیر کاری از پیش برده اند.
البته این گفته به معنای نادیده گرفتن فعالیت های نهادهایی مثل نیروی مقاومت بسیج و کانون های مساجد سازمان تبلیغات اسلامی نیست چرا که پشت پا زدن به هر کوششی در جامعه قطعا" عواقب جبران ناپذیری هم برای روحیه خود فعالان آن و هم برای مصرف کنندگان کالاهای فرهنگی در پی دارد .
پس از این مقدمه نسبتا" طولانی در این مجال بر آنیم تا چند نکته را از سر دلسوزی با متولیان فرهنگی و هر آزادمردی که قلبش برای اعتلای اسلام ناب محمدی (ص) می تپد ، متذکر شویم تا شاید زمینه برای استفاده از ظرفیت های بالقوه مساجد برای نجات نسل جوان امروز از منجلاب های فساد که چون آتشی زیر خاکستر بنیان های خانواده های ایرانی را چه به لحاظ هویتی و چه به لحاظ مذهبی مورد تهاجم همه جانبه قرار داده است، فراهم شود.
گاهی اوقات که از دوستان شفیق و رفیق که در زمینه های فرهنگی فعالند ، می شنوم که از سوی برخی هیات امنای بدخلق مساجد با کسانی که با نوجوانان و جوانان با قیافه های خاص فرنگی ، امان آورده در کانون مساجد ، برخورد خوبی نمی شود و در پی آن همه فعالیت های فرهنگی تحت الشعاع این نوع تعامل قرار می گیرد،خیلی متاسف شده و به فکر فرو می روم ...
آری ، باید گفت: در جامعه کنونی ما کسی برای ظرافت ها و لطایف کار فرهنگی دقت و توجهی قایل نیست ، آن هم با نسل نویی که از آگاهی و تیز بینی خاصی به خاطر امکانات زیاد ارتباطی و رسانه ای برخوردار است و ذهن جستجوگر او در ایام کودکی به هر برخورد و نگاه محقرانه ای سریع پاسخ می دهد.
خوب ، با این اوصاف دیگر هیچ بهانه ای برای هیچ کسی باقی نمی ماند که در سنگر مساجد با آغوش باز با نوجوانان (این پناهندگان فرهنگی جامعه پر تلاطم امروز) استقبال نکند چرا که به گفته بچه های جبهه و جنگ " کسی که اهل هیات و مسجد باشد کمتر وارد فضاهای ضد دینی و فرهنگی می شود"
اما چند سخن نیز با مسئولان وزارت ارشاد دولت عدالت محور نهم که انتظار امت حزب الله و بسیجی چیزی فراتر از فرایندی است که هم اکنون در نهادهای فرهنگی زیر مجموعه این وزارتخانه جاری است.
نیم نگاهی به فیلم های اکران شده سینماها و برنامه های فرهنگی زیر پوشش و نظارت ارشاد به هر اهل فرهنگی می گوید که عملکرد این نهادها تغییر آنچنانی با سال های اخیر نداشته است در حالی که شعارها و رویکرد دولت نهم در مقوله های فرهنگی به گفته رهبر فرزانه انقلاب که فرمودند: " این دولت انقلاب را به مسیر اصلی خود بازگرداند" چیزی دیگر را در اذهان متبادر می کرد.
منبع : خبرگزاری ایسکا نیوز


همچنین مشاهده کنید