پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

طلای ساعی مرهمی بر دل و جان ۷۰ میلیون ایرانی


طلای ساعی مرهمی بر دل و جان ۷۰ میلیون ایرانی
هادی ساعی تکواندو کار وزن سوم تیم ملی کشورمان با کسب مدال طلا در المپیک ۲۰۰۸ پکن سرانجام موفق شد یک بار هم که شده پرچم ایران را به عنوان قهرمان در میان کشورهای حاضر در این رقابت ها به اهتزاز در آورد و مرهمی بر روح و جان ۷۰ میلیون ایرانی باشد.
بدون شک کسی فکر نمی کرد کاروان ایران در آخرین روز حضورش در مسابقات پکن صاحب مدال طلا شود. همگان امیدوار بودند که ورزشکاران ما در این مسابقات بتوانند حداقل سه مدال طلا کسب کند اما دلایل زیادی باعث شد تا ورزشکاران ما در این رقابت ها یک ناکامی بزرگ را متحمل شوند و نتوانند حتی نشانی از المپیک آتن از خود بر جای بگذارند.
اما در این میان کار بزرگ هادی ساعی در پکن نباید فراموش شود و ملت ایران باید به اقتدار این ورزشکار ایرانی افتخار کنند. ساعی که بعد از حضور در شورای شهر تهران و ورود به بحث سیاست مورد انتقاد بسیاری از منتقدان جامعه تکواندو قرار گرفت، در این رقابت ها نشان داد که بازهم بهترین تکواند کار ایران است و می تواند به داد ورزش ایران برسد.
هنوز فراموش نکرده ایم که ساعی چه زخم زبان هایی برای حضور در پکن تحمل کرد.
وی بعد از عدم حضور در رقابت انتخابی به ترس از مبارزه با کرمی متهم شد و خیلی ها را بر آن کرد که انتقاد های زیادی را به سوی او نشانه گیری کنند، اما در مقابل هادی با قدرت تمریناتش را انجام داد و با کسب مدال طلایش در پکن علاوه بر جاودانه کردن خود، مشت محکمی را بر دهان منتقدانش زد و به همه انها ثابت کرد که ساعی هنوز ساعی آتن است و توانایی هر کاری را دارد.
ساعی که عنوان سومی مسابقات المپیک سیدنی را یدک می کشید و همچنین طلای المپیک آتن را از آن خود کرده بود قبل از مسابقات پکن عنوان کرد که "من" باید طلای المپیک پکن را کسب کنم و این کار را کرد تا امروز به عنوان پر افتخار ترین ورزشکار ایران در تاریخ المپیک لقب گیرد.
در جمع تکواندوکاران حاضر درالمپیک پکن، هفت ورزشکار سومین حضور متوالی خود را در المپیک تجربه کردند."استیون لوپز" از آمریکا، هادی ساعی از ایران، "الکساندروس نیکولایدیس" از یونان، "آنجل ماتوس" از کوبا، "یوریکو اکاموتو" از ژاپن، "آدریانا کارمونا" از ونزوئلا و "چن ژونگ" از چین.
ولی هادی ساعی این پهلوان ورزش ایران توانست با اتکا به قدرت بدنی و با اراده به خداند متعال مدال طلای المیپک چین را از آن خود کند.
اولین موفقیت بزرگ ساعی قهرمانی در جام جهانی ۱۹۹۸ در آلمان بود و در واقع آغازی بود برای قهرمانی های پیاپی او در این رقابت ها و سایر مسابقات مهم قاره ای و جهانی.
سال بعد در رقابت های قهرمانی جهان در کانادا او موفق شد به اولین مدال طلای تکواندو ایران در این مسابقه ها دست یابد تا به همراه مدال طلایی که مجید افلاکی بدست آورد، ایران به مقام دوم جهان برسد.
بازیهای المپیک ۲۰۰۰ سیدنی اولین حضور المپیکی ورزش تکواندو بود و هادی ساعی به عنوان یکی از نمایندگان ایران در این بازیها به مدال برنز دست پیدا کرد (البته اگر نا داوری ها نبود بی شک بر سکوی نخست المپیک قرار می گرفت). پس از بازیهای المپیک، ساعی در مسابقات جام جهانی به دو مدال طلای دیگر دست یافت و ضمن کسب مدال طلای رقابت های تکواندو بازیهای آسیایی ۲۰۰۲، بر سکوی دوم وزن پنجم مسابقه های قهرمانی جهان در سال ۲۰۰۳ قرار گرفت.
وی که به چهره جهانی ورزش ایران بدل شده بود با عمل خیرخواهانه ای که در جریان زلزله بم بانی اش شد و طی آن ۴۸ مدال جهانی، المپیک و آسیایی اش را برای کمک به زلزله زدگان به حراج گذاشت، به قهرمانی ملی بدل شد.
کارنامه درخشان تکواندو کار با اخلاق ایران با مدال طلای المپیک آتن و جهانی ۲۰۰۵ اسپانیا کامل شد. ساعی در سال ۲۰۰۴ به عنوان برترین تکواندو کار آسیا و جهان انتخاب شد تا پر افتخار ترین تکواندو کار جهان در قرن حاضر باشد.
با این حال کسب مدال طلای ساعی و تک برنز مراد محمدی نمی تواند ضعف ورزش ما در المپیک بیست و نهم را بپوشاند چرا که با این یک طلا و برنز هم تازه در فاصله دو روز مانده به پایان بازی ها در جایگاه چهل و هفتم دنیا قرار گرفته ایم.
حسین ابوالفتحی"
منبع : خبرگزاری ایسکانیوز


همچنین مشاهده کنید