جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

آیا تحمل مردان در برابر درد بیشتر از زنان است؟


آیا تحمل مردان در برابر درد بیشتر از زنان است؟
● مرد باش و درد بکش
مردها جان سخت ترند یا زنها؟ مردها طاقت بیشتری برای تحمل درد دارند یا زنها؟ مطالعات محققان نشان داده است مردان نسبت به زنان درد را بهتر تحمل می کنند و حالا محققان به دنبال پاسخ یک پرسش دیگر می گردند: چرا؟
راجر فیلینگیم، از دانشگاه فلوریدا – که سالها برای یافتن علت این موضوع تحقیق کرده است – می گوید: «مردان و زنان در تحمل درد با هم تفاوت دارند. در این موضوع شکی نیست، اما اختلافی که در این زمینه وجود دارد درباره علت این موضوع است.» تا چندی پیش تصور غالب این بود که مردها درد را انکار می کنند تا وجهه مرد بودن خود را حفظ کنند، اما امروزه برخی مطالعات نشان می دهد در این باره چیزی بیشتر از نشان دادن مردانگی دخالت دارد، یعنی به نظر می رسد که تفاوت میان زن و مرد در درک حس درد، ریشه های فیزیولوژیک داشته باشد. فیلینگیم می گوید: «اگر موضوع تنها این بود که زنها فقط درد را بیشتر از مردها ابراز می کنند، بحث زیادی وجود نداشت، اما من فکر نمی کنم که مساله مهم این باشد. موضوع مهم این است که برخی عوامل خاص مثل عوامل روانی، هورمونی و یا هر چیز دیگر ممکن است بر حس درد در مردان و زنان تاثیر بگذارد و باعث ایجاد تفاوت هایی شود. اگر چنین باشد، برای درمان درد در زنان و مردان و کاهش آن، لازم است از روشهای مختلفی استفاده شود.‌»
نکته مهمی که درباره این گونه مطالعات وجود دارد و فیلینگیم هم بوضوح به آن اشاره می کند این است که مطالعه درباره این موضوع یعنی درد کار آسانی نیست؛ چرا که نمی توان پشت میز آزمایشگاه نشست و آن را دید و یا زیر میکرسکوپ بررسی کرد. همه ما می دانیم که درد یک احساس فردی است و باید به اظهارات فرد از چیزی که حس می کند، اعتماد کرد و خود این مساله مشکلات زیادی ایجاد می کند.
محققان روشهای تقریبا استانداردی برای ارزیابی پاسخ افراد به محرکهای درد به کار می برند تا بتوانند اثر عواملی مثل همان تمایل به نشان دادن غرور مردانه را کم کنند، اما در نهایت باز هم مطالعات به اظهارات افراد بستگی دارد. برخی دانشمندان در حال ابداع تکنیک هایی هستند که بتوانند با انجام تزریقی که میان افراد مختلف، میزان درد یکسانی ایجاد می کند، این مشکل را حل کنند، اما این کار هم هنوز در مراحل تحقیقاتی است.
بیشتر تحقیقاتی که انجام می شود بستگی به این دارد که فرد شرکت کننده تا چه حد میل و رغبت داشته باشد که صادقانه بگوید چه وقت احساس درد می کند و درد او به چه میزان است. حال اگر هدف این باشد که بفهمیم مردان درد را واقعا چقدر حس کرده، آن را انکار می کنند یا نه باید کمی هم حقه و کلک به کار ببریم.
فیلینگیم که تحقیقاتش روی درد را در دانشگاه دندانپزشکی انجام می داد، نقشه ای کشید تا ببیند آیا مردان به علت غرورشان، تحریک می شوند درد را انکار کنند یا این که واقعا درد کمتری حس می کنند.
نقشه او این بود: اگر فرض را بر این بگذاریم که مردان به علت غرورشان تحریک می شوند که درد را انکار کنند، اگر بتوانیم این تحریک را برای انکار درد میان زنان ایجاد کنیم، مثلا بگوییم اگر درد نداشته باشند جایزه می گیرند، می توانیم شرایط را تقریبا یکسان کنیم.
قرار بر این شد که ۸۱ نفر دست خود را در مخلوطی از آب و یخ فرو ببرند و بررسی شود که چقدر می توانند دست خود را در آب نگه دارند و درد را تحمل می کنند. به برخی از این افراد به ازای هر پنج دقیقه یک دلار و به برخی دیگر ۲۰ دلار جایزه داده می شد تا معلوم شود که آیا پاداش بیشتر می تواند باعث ایجاد تفاوت شود.
محققان در ابتدا فکر می کردند خانمهایی که پاداش می گیرند باید بتوانند مدت زمان بیشتری دست خود را در آب یخ نگه دارند، چون حالا خانمها هم برای تحمل درد انگیزه پیدا کرده بودند، اما فیلینگیم می گوید: «نتیجه ای که به دست آوردیم، دقیقا برعکس چیزی بود که فکرش را می کردیم. در خانمها تفاوت چندانی میان پاداش یک دلاری و ۲۰ دلاری دیده نشد، ولی در مقابل مردانی که ۲۰ دلار جایزه گرفته بودند نسبت به آنها که تنها یک دلار می گرفتند، مدت زمان بیشتری دست خود را در آب یخ نگه داشتند.»
از این آزمایش می توان نتیجه گرفت که در حس درد، چیزی فراتر از تحریک شدن برای انکار درد نقش دارد، یعنی اگر جنس در تحمل درد نقش بازی می کند، تنها علت آن انگیزه های درونی نیست؛ بلکه باید علتهای دیگری هم وجود داشته باشد.
البته فیلینگیم اذعان می کند که شاید در آزمایش خود محرک خوبی برای خانمها انتخاب نکرده است و برخی محرکهای خاص بتوانند در خانمها موثرتر باشند.
اما تحقیقات دیگری که در دانشگاه میشیگان انجام شده است، نشان داده اند که اختلافات بیوشیمیایی اساسی در چگونگی درک درد در مرد و زن وجود دارد. آنها کشف کرده اند که هورمون های جنسی مثل استروژن نقش مهمی در واکنش به درد دارند. این یافته ها کمک می کنند تا بتوان توضیح داد چگونه زنان – که جنس ضعیف تر نامیده می شوند – می توانند درد سختی مثل درد زایمان را تحمل کنند. تکنیک های جدید تصویربرداری از مغز به محققان اجازه داده است که بتوانند به بررسی مغز و تغییرات شیمیایی که در حین درد در آن رخ می دهد، بپردازند.
میزان استروژن در خانمها در طول یک سیکل ماهیانه و در حین حاملگی به میزان زیادی تغییر می کند و تحقیقات نشان می دهد استروژن نقش بسیار مهم و حیاتی در کمک به مغز برای افزایش توانایی در سرکوب کردن درد دارد. وقتی میزان استروژن خون بالاست، سیستم ضد درد مغز در مواجهه با یک محرک دردناک، فعال تر برخورد کرده و مواد شیمیایی موسوم به اندورفین ها یا انکفالین ها آزاد شده که باعث می شود سیگنال های دردی که به مغز می رسد ضعیف تر عمل کنند، اما زمانی که استروژن پایین باشد، این سیستم نمی تواند به اندازه گذشته به طور موثر عمل کند، در نتیجه تحمل درد در یک خانم در طول دوره های مختلف زندگی کم و زیاد می شود.
محققان دانشگاه کالیفرنیا در سان فرانسیسکو همچنین نشان داده اند که با وجود این که خانمها در مقابل یک درد حاد ناگهانی تحمل کمتری دارند، اما تفاوت آشکاری میان زن و مرد در تحمل دردهای مزمن مثل سرطان وجود ندارد.
abc.news.com
برگردان: دکتر پریسا شبانی
منبع : بنياد انديشه اسلامي


همچنین مشاهده کنید