سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

اندازه گیری و مقایسه مساحت آناتومیک و موثر دریچه ۲ لَتی آئورت کودکان بر اساس یافته های اکوکاردیوگرافی


اندازه گیری و مقایسه مساحت آناتومیک و موثر دریچه ۲ لَتی آئورت کودکان بر اساس یافته های اکوکاردیوگرافی
● هدف:
دریچه دو لتی آئورت، شایعترین بیماری مادرزادی قلب و فراوانترین ناهنجاری ساختاری دریچه آئورت است، که در حدود ۱-۲ درصد کل افراد جامعه به آن مبتلا می باشند. هدف این مطالعه سنجش مساحت موثر عبور خون از دریچه آئورت در زمان سیستول بطنی و مقایسه آن با مساحت تشریحی دریچه می باشد. در این ناهنجاری مادرزادی بجای سه لت (کاسپ) در دریچه دو لت وجود دارد.
● روش بررسی:
مطالعه از نوع case series و در فواصل سالهای (۱۳۸۲-۳) ۲۰۰۳-۲۰۰۴ در بیمارستان قلب شهید رجایی انجام شده است. تعداد ۳۰ مورد مبتلا به دریچه دو لتی آئورت بررسی شدند. مساحت تشریحی (آناتومیک) و مساحت موثر (افکتیو) دریچه در زمان سیستول بطنی بوسیله دستگاه اکوکاردیوگرافی دوبعدی و داپلر و با استفاده از "Continuity Equation" محاسبه و با هم مقایسه گردید. تمامی متغیرهای بدست آمده بر حسب سطح بدن متعادل و میزان (Indexed, matched) گردید و وارد جدول شد. مشخصات دستگاه اکوکاردیوگرافی استفاده شده، Vingemed-۸۰۰ می باشد.
● یافته ها:
میانگین مساحت آناتومیک دریچه آئورت در بیماران بصورت Indexed برابر با ۲.۰۵ Cm۲/m۲ سطح بدن و میانگین مساحت افکتیو آن بصورت Indexed در حدود ۱.۴۱ Cm۲/m۲ سطح بدن و نسبت آندو ۰.۶۸ بوده است. حداکثر گرادیان فشاری در دو طرف دریچه و در اواسط سیستول ۵۶.۵۶ میلی متر جیوه محاسبه شد. تنگی دریچه آئورت در ۴۰ درصد (۱۲ مورد) بیماران وجود داشت، که از آن میان تنگی خفیف دریچه در ۱۶.۶۶ درصد (۵ مورد) تنگی متوسط در ۱۳.۳۴ (۴ مورد) و تنگی بینابینی دریچه در ۱۰ درصد (۳ مورد) موارد مشاهده گردید و هیچ موردی مبتلا به تنگی شدید دریچه وجود نداشت.
● نتیجه گیری:
تنگی دریچه آئورت در مبتلایان به دریچه دو لتی آئورت شایع است. در تعداد قابل توجهی از بیماران دریچه در زمان سیستول بطنی بطور کامل باز نمی شود و در مقابل خروج خون از بطن مانع ایجاد می کند، که باعث ایجاد درجات مختلفی از تنگی دریچه آئورت و سوفل سیستولیک می شود. توصیه می شود که تمامی کودکان دارای سوفل قلبی، حتی با درجات خفیف از نظر دریچه آئورت دو لتی مورد بررسی های اکوکاردیوگرافیک قرار گیرند. زیرا این بیماری مادرزادی به دلیل داشتن عوارض خطرناک مثل آندوکاردیت عفونی، آنوریسم و دایسکشن آئورت صعودی و تنگی و نارسایی دریچه آئورت، هر چه زودتر باید تشخیص داده شود و بیماران بطور دایم پیگیری شوند.
حبیب‌اله یدالهی فارسانی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید