جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

علائم تب و درمان


بدنتان داغ است، سوزی در درونتان احساس می‌كنید و بدنتان می‌لرزد، گونه هایتان سرخ می شود، احساس ضعف و خواب آلودگی می‌كنید و میلی به غذا ندارید؛ شما فقط یك لیوان آب سرد برای گلوی خشكتان درخواست می‌كنید. به زودی می‌فهمید كه تب دارید. در سطح زیرین مغز انسان و تقریباً در مركز سر، «هیپوتالاموس» قرار دارد. رنگ آن صورتی و خاكستری و به اندازه یك آلوی كوچك است. یكی از وظایف اصلی هیپوتالاموس، كنترل دمای بدن و حفظ آن در حدود ۳۵‎/۵ تا ۳۷‎/۵ درجه است.
ـ اندازه گیری تب
ساده ترین راه برای تشخیص تب، اندازه گیری دمای بدن با استفاده از دماسنج است. برای این كار، دماسنج را ۳ تا ۵ دقیقه زیر زبان گذاشته، دهانمان را می‌بندیم. نوشیدن مایعات سرد و گرم در اندازه گیری دقیق اشكال ایجاد می‌كنند. در این صورت، نیم ساعت بعد از دماسنج استفاده كنید. اگر دمای بدنتان بین ۳۷‎/۲ تا ۳۸‎/۳ درجه باشد، تبتان خفیف است. دمای ۳۸‎/۳ تا ۳۹‎/۵ درجه، به عنوان تب متوسط در نظر گرفته می‌شود و ممكن است به پزشك مراجعه كنید. در تب بالای ۳۹‎/۵ درجه باید به سرعت پزشك را خبردار كرد.
ـ درمان تب
بعد از مشخص شدن نوع تب (خفیف ـ متوسط ـ شدید)، شما قادر خواهید بود به درمان آن بپردازید. وقتی تب دارید، بدنتان در حال مبارزه شدید با میكروب‌هاست و این باعث مصرف مایعات و انرژی بدن می‌شود. با نوشیدن مایعات خنك به جایگزینی مایعات از دست رفته و كاهش دمای بدن، كمك خواهید كرد.
لباس‌های نازك و راحت بپوشید تا به هوا اجازه خنك كردن طبیعی بدن را بدهید.
یك دوش آب سرد كه دمای آن حدود ۲۰درجه است، شما را شاداب خواهد كرد. استامینوفن رایج ترین دارو برای كاهش تب است. آسپرین در سنین كمتر از ۱۹سال توصیه نمی‌شود؛ زیرا احتمال آسیب رسیدن به كبد وجود دارد.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید