شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


طعنه به حیات ‌وحش انسان‌ها


طعنه به حیات ‌وحش انسان‌ها
دانش طبیعت یا به بیان دیگر معرفت به هستی در مقابل دانش علمی‌ و تکنولوژیک انسانی. درست است که ما به مدد تکنولوژی توانسته‌ایم زوایای پنهان زندگی ببرها را بشناسیم، اما همین وسیله ما را به مقصدی رهنمون می‌‌کند که ناقض اکتشافات علمی‌ انسانی است.
طبیعت و زندگی جانوران آینه‌ای می‌شود در برابر زندگی درنده‌خویانه انسانی. امروز ما زمانی که در مقام مقایسه بر می‌آییم تنازع بقاء را در حیات خود بیشتر می‌یابیم تا حیات جانوران. ببرها از روباه هراس دارند.
از طرفی روباه رقیب آنها در شکار گوزن است. ببر مادر که در فیلم لاکشمی‌ نامگذاری شده توله‌هایش را از جماعت روباه‌ها پنهان نگه می‌دارد. آنها باید گرسنگی را تحمل کنند تا زنده بمانند.
از طرف دیگر نه فقط دشمن که طبیعت هم با گرمای طاقت فرسایش علیه آنهاست با این تفاوت که قانون طبیعت بر اصل بقاء بدون تنازع بنا نهاده شده و پس از این گرمای جانفرسا فصلی دیگر می‌آید و بارانی که جانی دوباره به زندگی لاکشمی ‌و خانواده‌اش می‌دهد.
ببر پدر در نبردی بی‌رحمانه کشته شده. خانواده لاکشمی‌ هم‌اکنون بی‌سرپرست مانده و مادر را هر بار با زخم‌های تازه‌ای می‌بینیم که در دفاع از توله‌ها بر بدنش نقش بسته. اما بچه‌ها در کمال آرامش آنقدر گرم بازی‌اند که متوجه ناراحتی و دردی که مادر تحمل می‌کند نمی‌شوند و البته او هم همین را می‌خواهد.
جالب این‌که لاکشمی‌ برای دور نگه داشتن بچه‌ها از دید ببر نر تازه وارد، آنها را از قلمرو خود خارج می‌کند. گویی این همسر فداکار که شوهرش در دفاع از خانواده جان باخته شرم و حیا و غروری انسانی دارد و خود و کودکانش را از تعرض مردان غریبه مصون نگه می‌دارد. خوش به حالش که می‌تواند همچون زنان شوهر از دست داده جنگ‌های متمادی تاریخ حیات انسان نیست که تنها سرپناهشان خانه و کاشانه‌ای است که در آن هم از تجاوز سربازان بیگانه ایمن نیستند.
این قسمت از برنامه «انسان و دانش» روایتی داستان‌گویانه از زندگی ببرها دارد. ماجرای خانواده‌ای متشکل از پدر و مادر، ۲ دختر و یک پسر و نیز دختری به نام سون لاری که فرزند خوانده لاکشمی ‌مادر است و در موعد معینی از خانواده جدا شده است. پدر در دفاع از خانواده جان می‌سپارد. حالا لاکشمی‌ قهرمان داستان ماست.
زنی تنها که زنده است برای حمایت از خانواده و پرورش قهرمانانی همچون شوهر از دست رفته‌اش. سون لاری در پایان داستان نقش آخرین بازمانده خانواده لاکشمی‌ را بازی می‌کند. یک داستان انسانی تمام عیار است.
آزاد جعفری‌
منبع : روزنامه جام‌جم


همچنین مشاهده کنید