جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


آیا نفت ارزان می شود؟


آیا نفت ارزان می شود؟
▪ امروزه، عوامل مهم در هدایت بازارهای نفت کدامند؟
ـ فضای بازار نفت به طور فوق العاده ای، به عرصه رقابت تنگاتنگ کشورهای تولید کننده مبدل شده و این در حالی است که فرآیند تولید نفت، محصول سرمایه گذاری گسترده و همچنین روندی بسیار پیچیده ای است که در نهایت همراهی این موارد با هم، زنجیره تولید نفت را شکل می دهد. نکته قابل ذکر آنکه، کشورهای خارج از OPEC، تنها تامین کننده نیاز کوتاه مدت بازارهای نفت هستند.
▪ همچنان که شما طی آخرین مقالات و مصاحبه های خود، بیان داشته اید، آیا بازار نفت که با توجه با سوابق قبلی، همواره حالتی بی ثبات و دوره ای را داشته است، به آن ثبات لازم دست یافته و به نظر شما امسال چه عاملی به آن حالتی ویژه خواهد بخشید؟
ـ در وهله اول طی یک دوره تولید، افزایش عرضه از سوی کشورهای OPEC رخ می دهد. دوم، ما هم اکنون بزرگترین سهم از رشد افزایش تقاضا را از طرف بازارهای نو ظهور داریم، که تقریبا بیش تر از کشورهای OECD می باشد. از این رو، بازار با عدم آگاهی از میزان تقاضای موجود، دچار نگرانی شده وهمچنین این تصور که آهنگ بازارهای در حال ظهور، به شکلی مستمر و با سرعتی روبه فزونی، در حال رشد بوده که مثبت ارزیابی می شود.
▪ شما پیش بینی کردید که قیمت نفت، طی زمستان امسال، به زیر بشکه ای ۱۰۰دلار کاهش می یابد، بهای نفت هم اکنون بشکه ای ۱۲۰ دلار است، پس چرا از کاهش میزان بهای آن سخن به میان می آید آنهم در حالی که هفته های قبل بهای آن چندین برابر بود و رکورد بالایی را نیز از آن خود داشت؟
ـ به اعتقاد من، بازار به نشانه هایی که صورت موجودی ها در حال رشد اند، واکنش نشان داده و بسیار سریع نیز در حال افزایش است. تازه مردم دریافته اند که پس از بازیهای المپیک، چین آن رونق سابق خود که با اوج گیری روند تقاضاها در خلال ۵ ماه اول سال با آن روبرو شده بود را دوباره باز نخواهد یافت.
▪ به نظر شما، آیا قیمت ها تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در ماه نوامبر انجام می شود، کاهش چشمگیری خواهد داشت؟
ـ به طور کلی، من بر این اعتقادم که ما ۲ رقمی شدن قیمت ها را درسه ماهه آخر سال (امسال) خواهیم دید، اما از آنکه شاهد نزول قیمتها به بشکه ای کمتر از ۱۰۰ دلار در ماه نوامبر باشیم، متعجب نخواهم شد. ۲ عامل مهم می تواند به طرز چشمگیری عامل افزایش قیمت ها باشد: در حال حاضر ما درشرایطی قرار داریم که به ما القا می کند باید بیش از یک حالت معمولی از خود فعالیت نشان دهیم.
دوم، دنیای ما جهانی نسبتا خطرناک است، بویژه مادامی که اسرائیل، ایران، عراق، عربستان سعودی و نیجریه آنهم با نقاط متفاوتی از آسیب پذیری، از تروریسم گرفته تا مخاصمه درون دولتی و خشونت داخلی وجود دارند، با این شرایط ، پیش بینی این که چه هنگام چنین رفتارهایی بوقوع خواهد پیوست، بسیار سخت می نماید.
▪ یک تهاجم به ایران، چه تاثیری را بر برآوردهای شما بر جای خواهد نهاد؟
ـ این تاثیر، بستگی به نوع حمله و نیز همه فجایعی دارد که پس از آن به وقوع خواهد پیوست. به عنوان نمونه، یکی این احتمالات این است که: آیا ایران از توانایی فراهم سازی ابزار و امکانات لازم جهت ایجاد سکوهای جدید نفتی در تنگه هرمزبرخوردار می باشد؟ من به شخصه، روی اختلال لوازم و امکانات در تنگه هرمز شرط بندی می کنم که بیش تر از یک دوره زمانی خیلی کوتاه به طول خواهد انجامید.
▪ چنانچه اوضاع امنیتی عراق بهبود یابد، آیا شما انتظار یک هدف ایده آل عمده در میزان عرضه را خواهید داشت؟
ـ عراق در حال حاضر، در حال تولید قریب به نیم میلیون بشکه نفت در روز است، یعنی تقریبا بیش از میزانی که یک سال قبل تولید می کرد و با درصد امنیت افزایش یافته، من از مشاهده موج دیگری از تولید روزانه ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار بشکه در روز متعجب نخواهم شد.
▪ کاهش هزینه ها ی ایجاد سوخت، چه تاثیری بر کاربرد از انرژی های جایگزین و تجدید شونده خواهد داشت؟
ـ من دوره ای ۲ یا ۳ ساله را می بینم که قیمت ها طی آن نسبتا کمتر شده است، اما در این زمینه پاسخ مورد نظر قابل پیش بینی نیست و مشخصا با توجه به میزان احتیاجات جهان ، آنچه که نیازمند انجام می نماید آن است که بازده های کلی برای مصارف انرژی با شیوه های شگرف، بهبود یابد. همچنین، آنچه که نیاز است صورت پذیرد آن است که در صورت امکان، از انرژی های دوباره احیا شونده حمایت شود. یکی از خطرات کاهش میزان قیمت نفت، کاهش میزان مصرف کنندگان است که عرضه بلااستفاده را در پی داشته و در نهایت کاهش بهای نفت را سبب شده و مصرف کنندگان در این اندیشه خواهند بود که دیگر مشکلی وجود ندارد.
منبع : دیپلماسی ایران


همچنین مشاهده کنید