جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

اولین طلاهای المپیکی بوکس چین


اولین طلاهای المپیکی بوکس چین
مدال های طلایی که ژو شیمینگ و ژانگ شیائوپنگ چینی در مسابقات اخیر بوکس المپیک پکن در کشور زادگاه خود بردند اولین مدال های زرین تاریخ بوکس چین در المپیک ها به حساب می آید و به همین سبب ارزشی ویژه دارد. ابتدا ژو شمینگ بود که در دسته ۱۰۶ پوند (سبک - پروزن) به مقام قهرمانی رسید و طوری خوب و قوی مشت زد که برای حریفش در دیدار فینال چاره ای جز رها کردن میدان و اعلام تسلیم نماند. او سپس در مراسم توزیع مدال های وزنش سرود کشورش را زمزمه کرد تا پرشکوه ترین «المپیک چینی ها» کامل تر و توأم با شادمانی بیشتر شود و کشوری که برای اولین بار فاتح جدول مدال های این رقابت ها شد، کلکسیون فتوحاتش در بیست و نهمین دوره المپیک را پرنورتر کند. سختکوشی و نمایش پرشور ژو شیمینگ در این دیدار و در کل مسابقات امسال دسته ۱۰۶ پوند المپیک، نماد و قسمتی از کوشش بزرگ و موفق چینی ها برای خودنمایی در المپیک خانگی و فتح آن و البته در امر میزبانی این رقابت های بسیار مهم بود.
دو ساعت بعد از تمام شدن مسابقه ژو شیمینگ و توفیق بزرگ وی یک چینی دیگر به نام ژانگ شیائوپینگ پای در رینگ نهاد و او نیز در دسته خود (میان سنگین) به عنوان قهرمانی رسید تا دومین طلای چین را در رقابت های بوکس المپیک ها در تمامی سال های اجرای این ورزش در این رقابت ها و حضور چینی ها در این رشته موجب شود. اینها به ترتیب پنجاهمین و پنجاه و یکمین مدال های طلای میزبان المپیک ۲۰۰۸ در کل ورزش های این المپیک به حساب می آمدند و صدرنشینی مطلق چینی ها را در جدول رده بندی این بازی ها محکم تر ساختند.
اضافه بر این توفیق های مذکور نشانه ای از وارد شدن هرچه بیشتر چین به جمع بزرگان این ورزش بود. از یاد نبریم که شیمینگ سابقه دو بار کسب عنوان قهرمانی جهان را هم در این ورزش داشت و یک تازه وارد در این عرصه نبود. او در دیدار نهایی وزنش در المپیک پکن روبه روی سردامبا پوری دوری از مغولستان قرار گرفت.
اما در حالی که تصور می شد این سخت ترین مسابقه برای مشتزن چینی باشد، رقیب به خاطر ناراحتی مزمن شانه و خوب نشدن آن، در اوایل راند دوم مجبور به ترک مسابقه و نیمه کاره گذاشتن آن و به واقع اهدای عنوان قهرمانی به مشتزن کشور میزبان شد و به این ترتیب دشوارترین پیکار شیمینگ تبدیل به آسان ترین و کوتاه ترین مسابقه برای او شد و وقتی مربیان پری دوری حوله را به نشانه تسلیم شاگردشان به وسط رینگ پرت کردند، مشخص شد که تکلیف این رقابت چیست و به کجا کشیده است. شیمینگ به رسانه های چین گفته است: «بله، دیدار آخر من نیمه کاره ماند، اما بدانید که چند سال روی این دیدارها و کسب طلای المپیک کار کرده بودم.»
ژو چهار سال پیش در المپیک آتن مدال برنز همین وزن را برده بود که اولین مدال تاریخ المپیک ها برای مشتزنی چین به حساب می آمد و ارزش این مدال ها زمانی بیشتر می شود که در نظر بگیریم بوکس در سال های ۱۹۵۹ تا ۸۶ در چین ممنوع بود و فعالیتی نداشت و خشونت رایج در آن و ریشه ها و حال و هوای آن را که به زعم چینی ها غربی بود، دلیل این تحریم می دانستند. اگر ژو در دیدار نهایی با مصدومیت حریف مغولی قهرمان شد، ژانگ شیائوپنگ دیگر مشتزن قهرمان چینی در دسته خود ابتدا دو مدعی نامدار را برد و سپس در فینال با نتیجه ۷-۱۱ بر کنی اگان از ایرلند جنوبی هم فائق آمد و با این که بوکسور بازنده مدعی شد که داوران هوای ژانگ را داشته اند، ژانگ گفت که حتی اگر این مسابقه در دابلین بود، باز قهرمان می شد.
وصال روحانی‎/ منبع: China Daily
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید