جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

خواب زمستانی کالدرون


خواب زمستانی کالدرون
تنها چند روز به آغاز هیجان انگیزترین لیگ دنیا باقی مانده است و تماشاگران فوتبال می توانند بار دیگر شاهد رقابت های دیدنی در لیگ اسپانیا باشند. در این میان تیم های مختلف با برنامه ریزی های دقیق و منسجم خود را تقویت کرده و آماده حضور در یک فصل پرالتهاب و سنگین شده اند. درست است که طی برگزاری ادوار لالیگا، تیم های مطرح توانستند این لیگ را فتح کنند اما تیم های نه چندان قوی نیز تلاش می کنند در فصل جدید جایگاه بهتری کسب کنند همچون تیم هایی مانند سویا با قهرمانی در جام یوفا خود را در فوتبال جهان به عنوان یکی از مدعیان جدید معرفی کنند.
با آغاز لالیگا احتمالاً اکثر فوتبالدوستان بیشتر به بازی های رئال و بارسلونا توجه خواهند کرد چون به جرأت می توان گفت که این ۲ تیم میلیون ها تماشاگر را به خود جذب کرده اند. بارسا که فصل خوبی را پشت سر نگذاشته به شدت تلاش می کند تا ناکامی ها را به فراموشی بسپارد و با جذب بازیکنان این تیم تقویت شده است و باید دید آیا شور و هیجان بار دیگر در نوکمپ دیده خواهد شد یا نه اما اتفاق جالبی در رئال روی داده است. دیگر خبری از جذب ستارگان گرانقیمت و مشهور فوتبال جهان در این تیم نیست. هنوز مشخص نیست که چرا مسؤولان رئال در پیش فصل تا این حد کم کار بوده اند و نتوانسته اند بازیکنان مورد نظر شوستر را به سانتیاگو برنابئو بیاورند.
● کالدرون بدقول
به قول یکی از کارشناسان فوتبال شبکه tve اسپانیا در رامون کالدرون به هیچ عنوان خصوصیت مدیریت باشگاه دیده نمی شود. مدیر باشگاه سفیدپوشان مادرید تا کنون نتوانسته به قول هایش برای فصل جدید عمل کند و به خوبی می داند که هواداران کهکشانی ها بار دیگر از این تیم فقط قهرمانی می خواهند. با توجه به ناکامی رئال در لیگ قهرمانان اروپا، مسؤولان این تیم به این موضوع پی برده اند که اگر در فصل جاری سفیدپوشان پایتخت نتیجه خوبی کسب نکند باید منتظر انقلابی جدید در سانتیاگو برنابئو بود. مشخص نیست که کالدرون در زمان نقل و انتقالات به چه کاری مشغول بود. که نتوانسته بازیکنان مورد علاقه برند شوستر را جذب کند. بعضی از مفسران معتقدند که شوستر به رییس باشگاه اطمینان داده که در فصل آینده با این بازیکنان عناوین بیشتری را کسب خواهد کرد اما بعید است رئالی ها با این بازیکنان توانایی کسب لیگ قهرمانان اروپا را داشته باشند.
● کریس بی کریس
کالدرون که ماه هاست تلاش می نکند کریس رونالدو را به سانتیاگو برنابئو بیاورد در این مسیر با ناکامی کامل روبه رو شد. پس از آن که فهمید طرح هایش برای جذب مهاجم پرتغالی با شکست همراه بوده گویی آب سردی بر پیکره او ریخته اند. رییس باشگاه رئال مادرید که پیش از این از حضور رونالدو در جمع کهکشانی ها ابراز اطمینان کرده بود به نوعی خودش نیز با این اتفاق سر در گم شده است. به گفته کارشناسان اگر کالدرون به جای صرف این همه وقت برای جذب کریس طرح و برنامه ای برای جذب چند بازیکن مؤثر دیگر تدوین می کرد مطمئناً هم اکنون با سردرگمی روبرو نمی شد. مشخص نیست که چرا رییس باشگاه رئال حتی حاضر بود ۱۰۰ میلیون دلار برای جذب مهاجم منچستریونایتد بپردازد. آنچه مشخص است تمایل فراوان مسؤولان این تیم برای جذب جوان اول شیاطین سرخ بوده است اما در این جنگ میان دو باشگاه ثروتمند جهان به نظر می رسد الکس فرگوسن با استراتژی منحصر به فردش پیروز شد.
● تیمی بدون ستاره جدید
رافائل فان درفارت ورودی جدید به جمع کهکشانی هاست اما آیا می توان از این چپ پای هلندی به عنوان یک ستاره یاد کرد آیا فان درفارت می تواند جای بزرگانی نظیر زیدان، فیگو، رونالدو، کارلوس و بکام را بگیرد. اکثر مفسران و کارشناسان معتقدند که این هلندی تکنیکی مطمئناً برای رئال مثمرثمر خواهد بود اما به عنوان یک ستاره در میان هواداران نیست. رئالی که با جذب ستارگان جهان همه نگاه ها را به خود معطوف می کرد کجاست .
بی شک کالدرون در جذب ستارگان جدید با مشکل مالی روبه رو نبوده است و به راحتی می توانسته هر بازیکنی را که شوستر تأیید می کرد جذب کند اما آیا پول همیشه حرف اول و آخر را می زند.
● کالدرون در خواب
یکی دیگر از عواملی که در عدم موفقیت رئال در جذب بازیکنان مطرح دخیل بوده سبک مدیریتی کالدرون است. رامون کالدرون فردی بسیار محتاط است که از شجاعت فلورنتینو پرس، رییس سابق رئال برخوردار نیست.
پرس که با جذب ستارگان مطرح دنیا در دل هواداران این تیم جای داشت در این مسیر بسیار خوب عمل کرد و تقریباً به همه قول هایی که داده بود عمل کرد اما چرا کالدرون در برنامه جذب بازیکنان مشهور و گرانقیمت دنیا ناکام بوده است.
یک نکته نیز در این زمینه قابل ذکر است. فرناندو اسکرو در مقاله اخیر خود در روزنامه آس به این نکته اشاره کرده است که کالدرون طرحی را به هیأت مدیره باشگاه ارائه کرده مبنی بر اینکه باید سیاست خرید چندین ستاره در یک فصل متوقف شود و برنامه های این باشگاه بیشتر به امور تمرینات بنیادین متمرکز شود. خود کالدرون به این موضوع اشاره نکرده اما ممکن است سیاست پرافتخارترین تیم باشگاهی جهان تغییر کرده باشد. باید منتظر آغاز فصل جدید لالیگا بنشینیم تا ببینیم آیا رئال با تیم فصل قبل باز هم می تواند قهرمانی را برای دوستدارانش به ارمغان بیاورد.
منبع: مارکا
اطهر اینانلو
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید