شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

«مسی» به آرزویش رسید


«مسی» به آرزویش رسید
کم مانده بود لیونل مسی اصولاً امکان شرکت در مسابقات فوتبال بازی های المپیک پکن را از دست بدهد اما او اینک با مدال طلا از این رقابت های مهم فراغت یافته است. او صبح روز شنبه این هفته (۲ شهریور) موقعی که بازی فینال این رشته در ورزشگاه «آشیانه پرنده» در شهر پکن برگزار شد، با صدور یک پاس عمقی در قلب دفاع تیم نیجریه، پایه گذار تک گل پیروزی ساز آرژانتین شد که با ضربه چیب و هوشیارانه انخل دی ماریا در دقیقه ۵۸ به دست آمد.این دومین قهرمانی متوالی آرژانتینی ها در فوتبال المپیک ها است و در شرایطی این پیروزی ها در سال های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۸حاصل آمده است که آنان در سال های قبلی کوشش فراوانی برای فتح این رشته در المپیک ها صورت داده و پیوسته دست خالی به خانه بازگشته بودند.
● خطرناک ترین
مسی ۲۲ ساله و چپ پا و تکنیکی در روز فینال المپیک پکن، موقعی که بازی زیر تابش شدید آفتاب ظهر هنگام پکن کیفیت لازم را نداشت و به بازیکنان نیز فشار زیادی وارد شد، همانند سایرین درخشش مفرطی نداشت اما آشکارا خطرناک ترین بازیکن زمین بود و هر حرکتش بشدت از سوی نیجریه ای ها مراقبت و با آن برخورد می شد.۸۹ هزار تماشاگر حاضر در ورزشگاه و میلیون ها بیننده تلویزیونی، اغلب در زمان هایی به وجد می آمدند و شادی می کردند که مسی پا به توپ می شد و با مهارت های کلانش حریف را نگران می کرد، وقتی هم که مسی دقایقی مانده به سوت پایان و با توجه به قطعی شدن قهرمانی کشورش تعویض شد و زمین را ترک گفت، تماشاگران بشدت هافبک - مهاجم بازی ساز آرژانتین را تشویق کردند.
● جست و خیز
یکی از دلایلی که سبب شد تیم ملی امید آرژانتین در تکرار فینال فوتبال المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا نیجریه را ۰-۱ ببرد و انتقام شکست تلخ ۲-۳ در آن مرحله را از رقیب آفریقایی بگیرد، داشتن مسی در ترکیبش بود. مسی در پایان کار و با کشیده شدن سوت پایانی به زمین بازگشت و با آن قامت کوتاه و جثه نحیف اش، همپا با یارانش به جست وخیز روی زمین و گرفتن جشن قهرمانی مشغول شد. او بعداً گفت: «این گروه (اشاره به آرژانتینی ها) شایسته این عنوان بوده اند، همه ما می دانستیم که شاید ۴ سال بعد امکان حضور مجدد در المپیک شامل حال مان نشود زیرا در ورزش اتفاقات زیادی می افتد و شما نمی توانید حتی روی فردای خود نیز حساب کنید. بنابراین تمامی کوشش مان را در پکن به کار گرفتیم تا از این تک فرصت موجود استفاده کنیم و قهرمان شویم و باید شاکر باشیم که این اتفاق افتاد و به آنچه می خواستیم، رسیدیم.»
● کش و قوس
با این حال بسیار کم مانده بود که مسی اصلاً در رقابت های امسال فوتبال المپیک شرکت نکند زیرا باشگاهش بارسلونا موافق با این امر نبود و اعتقاد داشت که او وظیفه دارد در نوکمپ بماند و به بارسلونا در مرحله سوم مقدماتی جام قهرمانان باشگاه های اروپا یاری برساند. پس از دو سه ماه کش و قوس آشکار بر سر این موضوع و کوتاه نیامدن هیچ یک از دو طرف و اصرار شدید مسی به سفر به پکن و انکار بارسا و تأکید این باشگاه بر ماندن وی در اسپانیا، سرانجام فیفا وادار به مداخله شد و در حکمی کلی متذکر شد که تمامی باشگاه ها موظف اند که نفرات زیر ۲۳ سال خود را در صورت اعلام نیاز کشورها برای فوتبال بازی های المپیک در اختیارشان بگذارند.
اما این پایان قصه نبود زیرا بارسا با ارجاع قضیه به دادگاه عالی ورزش جهان (CAS) در لوزان سوئیس حکمی از این نهاد گرفت که اجازه می داد هر باشگاهی در صورت نیاز به بازیکنان زیر ۲۳ سال خود، آنها را فراخواند و مانع حضورشان در المپیک شود.
مسی باز هم تسلیم نشد و اعلام کرد حتی اگر نتواند برای آرژانتین بازی کند، در پکن کنار یارانش خواهد ماند و به آنها روحیه خواهد داد. مدیران بارسا که دیدند هیچ جور قادر به بازگرداندن وی به نوکمپ نیستند، ناچارعقب نشینی کردند و تسلیم شدند و اجازه حضور وی را در فوتبال المپیک دادند. مسی را می توان یکی از دو سه ستاره اصلی فوتبال بازی های المپیک بیست و نهم دانست ضمن اینکه خود او نیز به خواسته و آرزوی بزرگش که حضور در این جشنواره بزرگ ورزشی و کسب عنوان قهرمانی آن بود، رسید.
● شیرینی پیروزی
مسی ۲۴ ساعت بعد از اتمام المپیک پکن می گوید: «کار بسیار دشواری بود و حضور در این رقابت ها بس سخت بود، اما ارزش اش را داشت. از قبل هم می دانستم که این همه تلاش و سختی می تواند حاصل بسیار زیبایی را داشته باشد.
آن همه حرف و حدیث و اختلاف و مشکل و برخورد، پایان خوشی برای من داشت و منجر به تجدید قهرمانی کشورم شد. بنابراین قصد ندارم بیش از این راجع به این مسئله حرف بزنم و بهتر است که به شیرینی قهرمانی بیندیشم.»مسی در روز گرم برگزاری فینال و در حالی که مجریان المپیک با بی محبتی هرچه بیشتر فینال فوتبال را به ساعات ظهر منتقل کردند تا به برنامه برگزاری مواد مقدماتی و نهایی برخی مواد دوومیدانی در صبح و شب آن روز لطمه ای وارد نشود، گلی نزد و ظاهراً با همان مسی همیشگی فرق آشکاری داشت، اما باز هم رلی کلیدی را در تیمش بازی کرد.
در حالی که نامدارانی مانند ریکلمه، اگه رو و بوردیسو نیز در تیم آرژانتین بازی می کردند، این مسی بود که به عنوان فرد مستقر در جلوی خط میانی و رابط این خط و جمع مهاجمان هر توپ سرگردان و یا پاس شده را تصاحب و سپس برای تیمش بازی سازی می کرد. تک گل قهرمانی آرژانتین در دیدار با نیجریه نیز همان طور که قبلاً آمد، با چنان خصلت و مقدماتی و با پاس رو به جلوی مسی برای دی ماریا پایه گذاری شد. البته دی ماریا هم هوشمندانه و حرفه ای عمل کرد و پس از قدری پیشروی به محض اینکه متوجه خروج امبروسی وان زکین سنگربان نیجریه از دروازه اش شد با ضربه ای قوسی و دقیق و قابل تحسین از روی سر او دروازه را هدف گرفت و گشود و در ۳۳ دقیقه باقی مانده نیجریه هر چه زد به در بسته خورد، هر چند قبل از تک گل سرنوشت ساز آرژانتین هم فرصت های خوبی برای گلزنی داشت که از دست داده بود.
● بازی به بازی
سرجیو باتیستا مربی آرژانتین که قهرمانی تیمش یک سند مهم در راه اثبات لیاقتش بوده و او را باید از گزینه های جدی برای جایگزینی الفیو باسیله مربی تیم ملی بزرگسالان آرژانتین در آینده نزدیک یا دور دانست، می گوید: «معتقدم مسی بازی به بازی در المپیک بهتر شد و نقش مهمی در قهرمانی ما داشت. او در فینال هم خوب کار کرد و صحت پیش بینی مرا که معتقد بودم وی می تواند با دو سه حرکت خاص باعث قهرمانی ما شود، به اثبات رساند و باز عاملی سرنوشت ساز برای ما و کل فوتبال المپیک بود.»وقتی نیجریه در فینال فوتبال المپیک ۱۹۹۶ بر آرژانتین چیره شد و اولین قهرمانی آفریقایی ها را در این ورزش در المپیک ها موجب شد، افسوسی بزرگ بر آرژانتینی ها حاکم شد اما برد روز شنبه این هفته جبرانی شایسته بر آن رویداد تلخ تلقی شده است. مسی در گرمای ۴۰ درجه بالای صفر روز فینال از تحرک همیشگی اش بی بهره بود و در چند مورد یا اصلاً نتوانست توپ را به درستی کنترل و تصاحب کند و یا در صورت تصاحب با ارائه پاس هایی بد آن را از دست می داد و حتی اقدام غیرعادی داور در اعلام دو وقت کوتاه استراحت برای بازیکنان و بخشیدن فرصت نوشیدن آب به آنان نیز از شرایط دشوار این فینال غیرمتعارف نکاست.
● استراحت بازیکن خسته
اما مسی کارهایش را از قبل انجام داده بود. او در بازی اول آرژانتین در المپیک که در برابر ساحل عاج بود، هم گل زده و هم یک گل را ساخته بود و این کار را طی پیروزی بر هلند نیز تکرار کرده بود. در دیدار سرنوشت ساز با رقیب بزرگ و قدیمی و «هم منطقه ای» یعنی برزیل در نیمه نهایی نیز مسی دو پاس گل برای یارانش فرستاده بود تا آرژانتین صاحب پیروزی غرورانگیز و قاطع ۰-۳ در نیمه دوم شود. او حالا با خیالی راحت به نوکمپ بازگشته است تا بارسا را در فصل جدید لیگ اسپانیا همراهی کند، هرچند خستگی مفرط او سبب می شود پپ گواردیولا مربی جدید و آشنای این باشگاه عجله ای را در به کارگیری وی از خود بروز ندهد و فعلاً به او استراحت بدهد.
وصال روحانی‎/ منبع: Guardian
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید