جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


تفاهم در قلب کلام و عمل


تفاهم در قلب کلام و عمل
در میان انسان ها حساس ترین انتخاب در طول زندگی، انتخاب همسر است که براساس آن نهاد خانواده شکل می گیرد. چون که جهان هستی و خلقت بر زوجیت استوار شده است، و زوجیت قانون حیات و بقاست.
والاترین هدف و کارکرد خانواده تکمیل هویت و تأمین آرامش همسران است. در سایه آرامش، انسان ها به رشد و بالندگی مناسب دست می یابند و خلاقیت های خود را بروز می دهند. مهر و محبت، صمیمیت و وفاداری از مهم ترین عوامل پایندگی و تقویت نهاد خانواده است، همچنان که حفظ کانون خانواده یکی از اصلی ترین تکالیف هر یک از همسران محسوب می شود. شایسته است همسران با شناخت کامل تفاوت های یکدیگر و یادگیری روش های ابراز محبت و دستیابی به تفاهم، سعادت خود و خانواده را بیمه کنند و از کوتاهترین لحظه های با هم بودن بیشترین بهره ها را ببرند.
همسرداری مهارتی است که زن و شوهر با شناخت توانمندی ها، تفاوت ها و حساسیت های یکدیگر می توانند به نیازهای جسمی، عاطفی، روانی و جنسی طرف مقابل پاسخ دهند، به طوری که هر دو احساس رضایت خاطر کرده به آرامش نسبی دست یابند.
زنان و مردان تفاوت روانشناختی متعددی در زندگی مشترک خود دارند که عدم آگاهی نسبت به آنها می تواند برای طرف مقابل مشکل آفرین باشد مثلا:
▪ میزان اعتماد به نفس زنان با احساس اطمینان آنان از «دوست داشته شدن» رابطه مستقیمی دارد، درحالی که مردان زمانی از اعتماد به نفس کافی برخوردارند که بتوانند درخواست های همسران خود را برآورده سازند.
▪ زنان دوست دارند برای حل شدن یک موضوع درباره آن صحبت کنند (حتی اگر وقت زیادی صرف نمایند)، درحالی که مردان این عمل زنانه را پر حرفی تلقی می کنند.
▪ زنان دوست دارند که شوهرانشان محبت خود را ابراز کنند و به آنان بگویند که چقدر دوستشان دارند، اما مردان فکر می کنند که همسرانشان باید بدانند که «من فقط او را دوست دارم، و نیازی به گفتن نیست.
▪ وقتی مردان از زنان خود حمایت می کنند، آنان را در حل مشکلاتشان توانمندتر می سازند و به زندگی امیدوارتر و علاقه مندتر می کنند.
▪ زنان فرمان بردن را دوست دارند ولی معتقدند این فرمان بردن باید عاشقانه باشد، در این صورت حاضر به هرگونه ایثار و فداکاری خواهند بود.
▪ هنگامی که مردان دیر می کنند، زنان با سؤال های «چرا دیر کردی؟» کجا بودی؟ و... درحقیقت دل واپسی و نگرانی توام با عشق و علاقه را به همسر خود ابراز می کنند، اما شوهران فکر می کنند که همسرانشان می خواهند آنها را زیر سؤال ببرند و افراد بی مسئولیت و غیرمنطقی جلوه دهند.
▪ وقتی شوهران فکر می کنند که برای زندگی و همسرشان مفید هستند، احساس ارزشمندی و توانمندی می کنند، ولی زنان زمانی این احساس را دارند که فکر کنند برای همسرانشان عزیز هستند.
▪ مردان پس از گوش دادن به صحبت های همسران خود بلافاصله می خواهند مشکل را حل کنند، بنابراین به راهنمایی آنان می پردازند، در صورتی که شاید زنان فقط می خواستند احساساتشان را بیان کنند.
▪ زنان میزان ارزشمندی و علاقه شوهرانشان را به خود با میزان برآورده شدن خواسته هایشان محک می زنند.
کلیدهای برقراری ارتباط صحیح با بستگان و خویشاوندان همسر
▪ به خانواده همسرمان نیز به اندازه خانواده خود احترام بگذاریم.
▪ با خانواده همسر خود همانگونه رفتار کنیم که با خانواده خود رفتار می کنیم.
▪ به هیچیک از خانواده ها اجازه دخالت در زندگی خود را ندهیم. در صورتیکه خانواده ها قصد راهنمایی داشته باشند، فقط از تجربیات آنان استفاده کنیم و تصمیم نهایی را با مشورت همسر خود اتخاذ کنیم.
▪ در صورت بروز اختلاف، از در میان گذاشتن موضوع با نزدیکترین خویشاوندان نیز پرهیز کنیم، زیرا اینکار موجب گسترش دامنه اختلاف می شود.
▪ در حضور خویشان به همسر خود بیشتر توجه کنیم و او را در گفتگوها بیشتر شرکت دهیم.
▪ از چشم و هم چشمی و حسادت بپرهیزیم.
▪ به آداب و رسوم خانواده همسرمان احترام بگذاریم، چنانچه برخی از آنان را صحیح نمی دانیم هرگز آنان را به خاطر پایبندی به آداب و رسوم خود به باد استهزا نگیریم.
▪ لازم است گاهی همسران به تنهایی به دیدار خانواده خود بروند (اینکار موجب ارضای محبت مادر و فرزندی می شود.)
▪ این واقعیت را بپذیریم که علاوه بر همسر، پدر و مادر حق مسلمی بر گردن ما دارند، بنابراین در صورت ضرورت، هر یک از همسران باید به خوبی از خانواده خود حمایت کنند.
آشنایی با برخی از مهارتهای همسرداری
▪ شاد باشیم: شاد بودن همیشه ارزشمند است، پس سعی کنیم خود را خوشحال و سرحال نشان دهیم تا خستگی را از تن شریک زندگی خود دور کنیم.
▪ صبوری: اگر رفتار همسرمان را خوشایند نمی دانیم بهتر است با حوصله و تأمل و در شرایط مناسب او را از چگونگی رفتارش آگاه کنیم.
▪ منطقی رفتار کنیم: مسایل را منطقی و درست بررسی کنیم و بجای منافع شخصی، مصالح زندگی مشترک را درنظر بگیریم و بی طرفانه قضاوت کنیم.
▪ کم توقعی: از همسرمان آن قدر انتظار داشته باشیم که بتواند به انتظارات پاسخ بدهد.
▪ مثبت نگر باشیم: با بیاد آوردن لحظات شیرین زندگی بدبینی را از خود دور کنیم.
▪ خوش بین باشیم: داشتن نگاه خوش بینانه به زندگی و اطرافیان باعث ایجاد آرامش و بذل محبت و عاطفه می شود.
▪ یکدل باشیم: درک متقابل موجب ایجاد تفاهم می شود و یکدلی به وجود می آورد.
▪ خوش قولی: برای حرفها و قول های خود ارزش قائل شویم و خود را در مقابل آنها مسئول بدانیم خوش قولی نشانه احترام به خود و همسر است.
▪ به شخصیت همسرمان احترام بگذاریم: حرمت یکدیگر را نزد خانوده و دوستان و... حفظ کنیم.
▪ محبت پذیری و قهرگریزی: منش توأم با مهربانی و دوری از قهر و کینه صفت همسران فداکار است. تلاش کنیم که آیینه زندگیمان شفاف و بدون غبار کدورت باشد.
▪ محیط خانواده را باصفا کنیم: فضای عاطفی خانواده باید چنان مطلوب و دوست داشتنی باشد که همسرمان در آن احساس رضایت خاطر کند و از امنیت روانی برخوردار باشد.
▪ توجه به نیازهای همسر: رفتار دلنشین و توأم با متانت موجب می شود خواسته های خود را به راحتی بیان کند.
▪ مشورت با یکدیگر: هر یک از همسران باید حق داشته باشند نظر و پیشنهادهای خود را بیان کنند.
▪ خود را به جای همسرمان بگذاریم: دنیا را از دریچه نگاه او ببینیم و از خود بپرسیم «اگر من جای او بودم چه می کردم»
▪ میانه روی و متعادل بودن: حضرت علی(ع) فرموده اند «خیرالامور اوسطها»، پس اگر در تمام امور زندگی (خوردن، خوابیدن، مسافرت و حتی محبت کردن و...) اعتدال را رعایت کنیم کمتر دچار مشکل می شویم.
▪ دلجویی با جملات زیبا از همسر خود: یک جمله شورانگیز می تواند طوفانی از خشم و غضب و نفرت را خاموش کند و بنای زندگی را از خطرات گوناگون دور سازد.
▪ بیان عشق به همسر و زندگی: چنین جملاتی سبب دلگرمی به زندگی و اعتماد به نفس بیشتر همسر می گردد.
▪ همسر خود را راضی کنیم: باید طوری رضایت همسرمان را جلب نماییم که مطمئن باشیم هیچوقت ما را ترک نمی کند و یا در هیچ مشکلی ما را تنها نمی گذارد.
▪ فرمان ندهیم: نباید محیط خانه را به پادگان تبدیل کنیم. متوجه باشیم که خانه کانون عشق و محبت است نه محل یکه تازی و خشونت.
▪ از ازدواج خود اظهار پشیمانی نکنیم: زندگی و روابط خود را با دیگری مقایسه نکنیم و از یاد نبریم که زندگی هر کسی مطابق سلیقه و عقل و درایت او اداره می شود.
▪ مقابله به مثل هرگز: از رفتارهای تلافی جویانه بپرهیزیم و سعی کنیم به جای مقابله به مثل، رفتار مناسب را به او یادآوری کنیم.
و باید داشته باشید که:
▪ گفتن کلمه دوستت دارم را برای همسرتان هرگز فراموش نکنید.
▪ با همسرتان با تفاهم برخورد کنید و تفاهم در قلب، تفاهم در کلام و تفاهم در عمل داشته باشید.
غلامرضا ازه
yahyae
منبع : بانک مقالات ارتباطات اجتماعی


همچنین مشاهده کنید