چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


شناخت دقیق از فضای کسب و کار


شناخت دقیق از فضای کسب و کار
صنایع در ایران، از یک‌سری مشکلات عمومی رنج می‌برند که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به بالابودن بهای تمام‌شده محصولات، مشکلات مدیریت نیروی انسانی، قوانین دست و پاگیر، عدم آشنائی با بازارهای رقابتی و... نام برد. در این میان صنایع کوچک و متوسط با چالش‌های بیشتری نیز روبرو هستند. این مسئله دلایل متعددی دارد، اما مهم‌تر از هر چیز می‌توان به گردش کمتر نقدینگی در این صنایع و پائین بودن اشل‌های تولید در آن اشاره کرد که مانع افزایش حجم تولید می‌شود و همین امر موجب افزای هزینه‌هیا سربار و در نتیجه بالابودن بهای تمام‌شده محصول می‌شود.
در این مسیر، تکنولوژی حاکم بر این بنگاه‌ها نیز تعیین‌کننده است و برای کشوری مانند ما چالشی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت، چون این بنگاه‌ها در بین دو گزینه ”کاربربودن“ و ”تکنولوژی‌محور“ بودن بیشتر معطوف به کاربری نیروی انسانی هستند.
این مسئله، از ابعاد درون‌سازمانی این سازمان‌ها را با چالش‌های متعددی روبه‌رو کرده است و می‌کند و از جمله با توجه به پیچیدگی‌های مدیریت بر نیروی انسانی به‌ویژه در کشور ما این بنگاه‌ها را آسیب‌پذیرتر می‌کند، اما اگر با نگاهی کلان‌تر به این موضوع نظر بیفکنیم، بی‌تردید با توجه به حجم انبوه معطوف به‌کارگیری نیروی انسانی در سازمان‌ها و بنگاه‌ها می‌باشد و همین امر مزیتی مهم برای توجه هر بیشتر دولت به این موضوع محسوب می‌شود.
مریم چهار بالش
منبع : جامعه مدیران و متخصصین صنعت کفش ایران


همچنین مشاهده کنید