جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

تصور غلط


تصور غلط
تصور مسئولان ورزش ما در کمیته ملی المپیک برای اعزام ۵۵ ورزشکار به پکن به مثابه آن مثال معروفی بود که یک فرد عامی با یک سطل ماست به طرف دریا می رفت. وقتی از او پرسیدند که با این ظرف ماست چه می خواهی بکنی، آن فرد گفت: می خواهم دوغ درست کنم که جواب شنید، این کار نمی شود، که آن فرد عامی هم در پاسخ گفت: من هم چنین مسأله ای را می دانم اما اگر بشود چه می شود.
● پراکندگی
در طول پرواز ورزشکاران کشورهای مختلف بصورت بسیار پراکنده و نامنظم قصد داشتند خود را به پکن محل برگزاری رقابت های المپیک بیست و نهم برسانند. در فرودگاه دوبی و پیش از پرواز به پکن ورزشکارانی از کشورهای امارات، زامبیا، آفریقای جنوبی، کامرون، نیجریه، استرالیا، انگلیس و ... حضور داشتند که وضعیت سفر آنها به رقابت های المپیک باعث تعجب مسافران المپیک شده بود.
● هواداران خوش خیال
ایرانیان بسیاری برای تشویق ورزشکاران کشورمان در طول پرواز همراه ما بودند. آنها بدون هیچ اطلاعی از وضعیت شهر پکن فکر می کردند که همه چیز برای حضور آنها در پکن توسط مسئولان کمیته ملی المپیک مهیاست. آنها در حالیکه تنها ویزا و بلیت چین را در دست داشتند در طول پرواز مدام سوال می کردند که برای گرفتن هتل و بلیت بازی ها و یا دیگر امکانات باید به کجا بروند که ما نیز چون اطلاعی در این زمینه نداشتیم نتوانستیم کمکی به آنها کنیم.
● ابراز تعجب
در حالیکه یکی از مسئولان ورزش و کاروان اعزامی در طول سفر همراه ما بود اما در فرودگاه پکن هیچ کس از آقایان مسئول در کمیته ملی المپیک به استقبال او نیامده بود. این مقام مسئول که در آن دل شب به تنهایی مجبور به خروج از فرودگاه بود، گویا از وضعیت موجود تعجب کرده بود.
● چراغانی در پکن
به محض خروج از فرودگاه، چراغانی شهر پکن توجه مسافران المپیک را به خود جلب می کرد. چینی ها ۵ حلقه المپیک را به صورت نور سفید، به شکلی بسیار زیبا در بالاترین نقطه ممکن قرار داده بودند تا مسافران المپیک از همه جای شهر آنرا ببینند.
● خوش شانسی کشتی گیران
در المپیک پکن شانس روی خوش خود را به کشتی گیران تمام دنیا نشان داده بود چرا که در این مسابقات قرار بود که دیگر کشتی گیران برای کسب عنوان سومی با یکدیگر کشتی نگیرند و مشترکاً به مدال برنز و عنوان سومی برسند که متاسفانه کشتی گیران ما از این وضعیت هم نتوانستند به خوبی استفاده کنند.
● اخطار رئیس
اخطار «ژاک روگ» رئیس کمیته بین المللی المپیک که در آستانه رقابت های المپیک پکن متوجه چینی ها شده بود، آنها را غافلگیر کرد. ژاک روگ به مسئولان برگزار کننده هشدار داد که چنانچه وضعیت آلودگی هوای پکن در ایام برگزاری بازی ها از حد مجاز بالاتر برود مسابقات را تعطیل خواهد کرد که با شروع این مسابقات این تهدید کارساز واقع شد، چرا که مسئولان برگزارکننده در آستانه المپیک برای عدم آلودگی هوای پکن تمامی راهکارهای ممکن را لحاظ کردند تا جایی که هرگز در طول بازی های المپیک هوای پکن از حد مجاز خارج نشد.
● شاهکار چینی ها
براساس پیش بینی کارشناسان هواشناسی عصر روز جمعه و درست همزمان با برگزاری مراسم افتتاحیه هوای پکن بارانی اعلام شده بود اما چینی ها پیش از شروع مراسم افتتاحیه کاری کردند کارستان و نشان دادند که برای افتتاحیه خود ارزش بسیار قائلند. چینی ها صبح روز برگزاری مراسم افتتاحیه ۶۰۰ راکت را به سوی ابرها پرتاب کردند تا با بارور کردن آنها صبح روز جمعه پکن هوایی بارانی داشته باشد. چینی ها با این کار خود شاهکار خود را بار دیگر به جهانیان نشان دادند. نکته جالب توجه در این خصوص این بود که درست همزمان با روشن شدن مشعل بازی های المپیک و پایان مراسم افتتاحیه بارانی در پکن شروع به باریدن گرفت که تمامی میهمانان، مسئولان و مردم را غافلگیر کرد.
● بی توجهی
نخستین مشکل ایرانیان حاضر در پکن تهیه بلیت افتتاحیه و عدم همکاری مسئولان کمیته ملی المپیک و مسئولان کاروان اعزامی بود. بلیتی که قیمت آن در روز برگزاری به ۲۵۰۰ دلار هم رسید و این در حالی بود که قیمت اصلی آن ۶۴۵ دلار تخمین زده شده بود. به فاصله ۲۴ ساعت به زمان برگزاری مراسم افتتاحیه طی تماسی که با نصرالله سجادی سرپرست کاروان اعزامی داشتیم، از او خواستیم که در راه تهیه بلیت مراسم افتتاحیه با ما همکاری نماید که او صراحتاً اعلام کرد که چنین مسأله ای امکان پذیر نیست و ما خودمان هم با مشکل بلیت مواجه هستیم (!)
● پیام گیر
تلفن همراه رئیس کمیته ملی المپیک یعنی قراخانلو هم مدام روی پیامگیر بود. در طول روزهای منتهی به آغاز رقابت های المپیک و در جریان بازی ها هرگاه با تلفن همراه رئیس کمیته ملی المپیک ایران تماس گرفتیم و برای او پیام گذاشتیم، پاسخی نشنیدیم. هر چند که در دیدار حضوری پاسخ آقای رئیس بسیار شنیدنی بود. او با خرسندی تمام گفت: وقت پاسخ دادن به تلفن هایش را ندارد، درست به همین راحتی (!)
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید