جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

سقوط آزاد قهرمانان آسیا


سقوط آزاد قهرمانان آسیا
رقابت‌های جودو المپیک پکن در شرایطی به پایان رسید که تیم ملی جودو ایران برخلاف وعده های پیشین و انتظاری که از این تیم می رفت بدون کسب مدال و با سیر نزولی به کار خود پایان داد. آنها به عنوان نخستین تیم کاروان ایران از همان روز نخست مسابقات المپیک ۲۰۰۸ پکن به مصاف حریفان خود رفتند و در حالیکه همه انتظار داشتند این رشته حداقل انتظارات موجود در کسب مدال را برآورده کند تا ورزشکاران ایرانی دیگر رشته ها هم با روحیه و توان مضاعف برای افتخار آفرینی وارد میدان های سخت المپیک شوند، تنها موفق به کسب دو جایگاه پنجمی در این مسابقات شدند.
تیم شش نفره جودو ایران در حالی راهی بزرگترین آوردگاه ورزشی جهان شد که اردیبهشت ماه سال جاری عنوان قهرمانی آسیا را کسب کرده بود و پس از آن نیز با تدارک وسیع از جمله حضور در تورنمنت بین المللی روسیه و اردوهای بلاروس و آلمان خود را مهیای حضور در این میدان بزرگ کرده بود.
اعضای تیم اعزامی ایران به خصوص کادر فنی از آمادگی آرمانی تیم و کسب حداقل دو مدال در پکن سخن گفتند که متاسفانه این آرزو محقق نشد تا جودو ایران چهارمین حضور خود در المپیک را با دست خالی ترک کند. اینکه چرا کادر فنی با توجه به شناختی که از سطح توانایی بازیکنان خود داشته و شناختی که از سطح جودو جهان با توجه به حضور چندین ساله در راس امور تیم ملی دارند قول مدال می دهند سوالی است که باید پاسخی منطقی برای آن وجود داشته باشد.
در کمال ناباوری اما آخوندزاده و میراسماعیلی که به ترتیب با عناوین نائب قهرمانی و قهرمانی رقابت های سال ۲۰۰۸ جودو در مسابقات جودوی المپیک شرکت کرده بودند، در روزهای اول و دوم مسابقات بدون هیچ نتیجه خاص و مبارزه جالب توجه از کسب مدال محروم شدند تا سایه سنگین موفق نبودن در المپیک بیست و نهم بالای سر کاروان ایران قرار بگیرد. آنها امید تیم جودوی ایران برای کسب مدال بودند اما آخوندزاده به دلایل مختلف از جمله سن بالا برای حضور در وزن ۶۰- کیلوگرم و کاهش حداقل ۸ کیلو وزن و تاثیر منفی آن روی عملکرد فنی اش- نمونه آنچه در برزیل اتفاق افتاد و کادر فنی از کنار آن به سادگی گذشت- همانطور که از قبل قابل پیش بینی بود ضعیف ظاهر شد و میراسماعیلی هم روزی به میدان رفت که عوامل محیطی و بدنی با وی یاری نکرد. متعاقب آن حذف ملک محمدی و قمی نیز نتایج ضعیف کاروان جودو ایران در المپیک را کامل کرد تا درخشش محسوس معلومات و رودکی که بدون کسب مدال پایان یافت، هم نتواند مرهمی بر ناکامی بزرگ این رشته ورزشی کشورمان در مهمترین تورنمنت ورزشی بزرگ باشد. همچنین با صراحت می توان گفت که به غیر از معلومات و رودکی سایر جودوکاران ما با بی انگیزگی تمام برابر رقیبان قرار می گرفتند و انگار فراموش کرده بودند ورزشکار زمانی پیروز می شود که با روحیه جنگندگی و تلاش مضاعف خود حریف را مجبور به عقب نشینی و تسلیم کند.
وقتی نفرات تیم جودو ایران در مبارزات خود روی تاتامی پهن می شدند بیانگر این موضوع بود که آنها به لحاظ بدنی دچار مشکل شده اند که متعاقب آن از مبارزه دوم به بعد به نوعی کم می آوردند و این مشکل هم به نوع تمرینات بدنسازی آنها باز می گردد.
از سوی دیگر به نظر می رسد آنالیز در تیم ملی جودو معنایی ندارد چرا که آخوندزاده و میراسماعیلی به حریفانی باختند که پیش از این آنها را شکست داده بودند و باخت با همین رقبا گویای همین ادعاست.
ضمن اینکه سایر نفرات هم به رقبای اصلی و شناخته شده باختند که در مبارزات آنها هیچ تاکتیک مشخصی برای شکست حریفان دیده نشد. کادرفنی تیم ملی باید جوابگوی آن باشد که چرا معلومات دوبار با امتیاز فنی بازنده شده و مدال برنز را از دست می دهد که نقطه ضعف اوست و یا رودکی چرا به آن زیبایی تمنوف روس را ضربه فنی می کند ولی مقابل حریف کوبایی که در حد جودوکار روس نیست دوبار از روی یک فن امتیاز از دست می دهد که دومی منجر به شکست او می شود.
البته مهمترین دلیل ناکامی این تیم در المپیک، هدف گذاری کوتاه مدت مدیران این رشته بود که با تمام توان در مسابقات آسیایی شرکت کردند اما تیمی نا آماده و بی روحیه را به میدان بزرگی همچون المپیک فرستادند. شاید مدیران و مربیان جودو بخواهند این مسائل را نفی کنند و با بیان اینکه این جمله که تیم را با تمام توان به میدان فرستادیم و یا انتظار کسب مدال از ورزشکاران را نداشتیم برای توجیه این شکست بزرگ قدم بردارند اما چهره ورزشکاران پیش از مصاف با حریفان و زمانی که از آنها عقب می افتادند، بیانگر نا آمادگی و نداشتن برنامه صحیح برای شکست رقیبان بود. وقتی میراسماعیلی که در مسابقات آسیایی حریف ژاپنی را شکست داده بود، در دیدار خود با این حریف سعی می کرد از وی فاصله بگیرد که همین عقب نشینی که می توان آن را ترس از شکست قلمداد کرد، باعث شد انگیزه مضاعفی در یوجی شیبا ژاپنی ایجاد شود و از یک فرصت برای شکست میر اسماعیلی استفاده کند.
وقتی این نتایج شکل گرفت به این فکر افتادیم که آیا بهتر نبود به جای این نفرات که به قول مسئولان انتظار کسب مدال از آنها وجود نداشت، جودوکاران جوانتری را به میدان المپیک می فرستادیم تا ضمن کسب تجربه در آزمون های بعدی آسیایی، جهانی و المپیکی می توانستند برای جودوی ایران افتخار آفرینی کنند. متاسفانه باید به این موضوع اشاره کرد که سطح بالای جودو در رقابتهای المپیک نشان داد که حد و ظرفیت تیم فعلی جودو ایران تنها همین نتایج بوده است و برای رسیدن به سطح جهانی و المپیک باید تحولاتی اساسی در آن ایجاد شود.
تیمی که می خواهد در این سطح از جودو مدال کسب کند باید جهانی فکر کرده و جهانی تمرین کند. به نظر می رسد تحول باید از کادر فنی آغاز شود، چرا که در طول سال های اخیر از المپیک سیدنی تا آتن و از آتن تا پکن این مربیان هرچه در توان داشته اند، به کار گرفته اند. زمان آن فرا رسیده که مربیان زبده خارجی را در کنار مربیان سازنده داخلی به کار گیریم تا علم و دانش آنها به رشد جودوکاران و مربیان جوان کمک شایانی کند. در زیر به نتایج جودوکاران ایران در المپیک اشاره مختصری می کنیم:
● آخوندزاده دور از انتظار
در اولین روز مسابقات جودو بازیهای المپیک ۲۰۰۸ مسعود حاجی آخوندزاده در وزن ۶۰ - کیلوگرم به روی تاتامی رفت و توانست در اولین گام مقابل دراکیچ از اسلوانی با کسب یک امتیاز وازاری و یک امتیاز یوکو به برتری دست یابد. وی در بازی بعدی خود مقابل چوی مین هو از کره جنوبی، دارنده مدال برنز المپیک ۲۰۰۴ آتن و مسابقات قهرمانی جهان درسال ۲۰۰۷ قرار گرفت و در کمتر از دو دقیقه با امتیاز وازاری مغلوب این شد. حاجی آخوندزاده در جدول بازنده ها ابتدا برابر میگوئل آلبارچین از آرژانتین پیروز شد اما در دومین دیدار از مرحله رپه شارژ برابر سوبیروف از ازبکستان شکست خورد تا نائب قهرمان آسیا وداع زودهنگامی با المپیک داشته باشد.
● حذف ناباورانه میر اسماعیلی
در دومین روز رقابت های جودو المپیک سرگروه تیم ملی جودو کشورمان در وزن ۶۶- کیلوگرم با پیروزی برابر توماژ آدامیک از لهستان مسابقاتش را آغاز کرد. آرش میر اسماعیلی در مبارزه دوم خود بسیار ضعیف ظاهر شد و برابر «ماساتو یوجی شیبا» از ژاپن که دارنده مدال طلا المپیک ۲۰۰۴ آتن ، نقره مسابقات جهانی ۲۰۰۵ قاهره و برنز مسابقات جهانی ۲۰۰۷ برزیل بود، شکست خورد و به گروه بازنده ها رفت. این در حالی است که وی چندی پیش در مسابقات آسیایی موفق به شکست این جودوکار پرافتخار ژاپنی شده بود و یکی از شانس های اصلی ورزشکاران ایرانی برای کسب مدال طلای این رقابت ها بود. وی سپس در گروه باز نده ها ابتدا جودوکار دومینیکن را شکست دهد اما در دومین مسابقه خود توانست مغلوب«شاریپوف» قهرمان ازبکستانی شد. در شرایطی که ۱۰ ثانیه به پایان مسابقه هر دو جودوکار به دلیل دریافت اخطار در امتیاز یک بر یک مساوی بودند، میراسماعیلی به دلیل دریافت اخطار دوم نتیجه را به شاریپوف واگذار کرد و از مسابقات حذف شد.
● جنگ ناتمام معلومات
نماینده وزن ۷۳- کیلوگرم جودوی ایران علی معلومات بود که در سومین روز رقابت های جودوی المپیک به روی تاتامی رفت. وی پس از پیروزی در نخستین مبارزه خود برابر کانامورو از ژاپن با ضربه فنی، در دومین مبارزه اش به مصاف «ژائو پینه» از پرتغال رفت و توانست با کسب امتیازات «وازاری » و«یوکو» این حریف را شکست داده و به دور بعد راه یابد. وی در دیدار سوم خود برابر «گونامار» جودوکار قدرتمند مغولستان قرار گرفت و توانست با امتیاز وازاری و ضربه فنی از سد این جودوکار مطرح عبور کرده و به دیدار نیمه نهایی این مسابقه ها صعود کند. معلومات که تنها مدال طلای کاروان جودوی کشورمان در رقابت های قهرمانی آسیای ۲۰۰۸ را کسب کرده است، در مبارزه بعدی با جودوکاری از کشور آذربایجان دیدار کرد و علی رغم تلاش های فراوان ضربه فنی شد و نتوانست از سد این حریف بگذرد.
وی پس از شکست در برابر نماینده کشور آذربایجان برای کسب مدال برنز به مصاف حریفی از کشور برزیل رفت و در حالی که کاروان ایران انتظار کسب اولین مدال المپیک را می کشید، نتوانست از سد حریف برزیلی خود بگذرد و در پایان ضربه فنی شد و با کسب عنوان پنجمی به کار خود پایان داد.
● حذف زودهنگام ملک محمدی
در چهارمین روز از پیکارهای جودوی بازی های المپیک رقابت های وزن ۸۱- کیلوگرم برگزار شد که حامد ملک محمدی نماینده کشورمان در این وزن در نخستین مسابقه خود برابر الجاز سدج از اسلوونی با ضربه فنی و امتیاز ایپون پیروز شد.
وی در دومین گام به مصاف کامیلو تیاگو قهرمان برزیلی و دارنده مدال نقره بازی های المپیک ۲۰۰۰ سیدنی و همچنین قهرمان جهان در سال ۲۰۰۷ رفت و برابر این حریف قدرتمند با ضربه فنی مغلوب شد و با توجه به شکست این جودوکار برزیلی در دور سوم برابر اولی بیشکوف قهرمان شاخص آلمانی، ملک محمدی از گردونه این رقابت ها کنار رفت.
● قمی، تنها یک شکست
در پنجمین روز از مسابقات جودو بازی های المپیک پکن، رقابت های ۹۰- کیلوگرم برگزار شد و حسین قمی نماینده جودو ایران در نخستین دیدار خود برابر آندری کاژوسیوناک از بلاروس قرار گرفت و در ابتدای مسابقه به دلیل دریافت دو اخطار کوکا با یک امتیاز یوکو از حریف خود عقب افتاد و در ادامه کاژوسیوناک دارنده مدال برنز مسابقات جهانی ۲۰۰۵ مصر موفق به کسب یک امتیاز وازاری شد. وی که کاملا از نظر فنی نسبت به حریف خود دچار ضعف بود، پیش از پایان وقت قانونی مسابقه ایپون شد و نتیجه را به حریف واگذار کرد.
به این ترتیب و با توجه به راه نیافتن جودو کار بلاروس به مرحله نیمه نهایی ، شانس خود را برای کسب حداقل یک مدال برنز از دست داد و وداع زودهنگامی با المپیک داشت.
● درخشش رودکی بدون کسب مدال
در هفتمین و آخرین روز از پیکارهای جودو بازی های المپیک محمدرضا رودکی جودوکار سنگین وزن کشورمان، در وزن +۱۰۰ کیلوگرم به روی تاتامی رفت و در نخستین گام یوری ریباک، جودوکار بلاروس و دارنده مدال برنز مسابقات جهانی را از سر راه برداشت.
وی که در ابتدای مسابقه به تساوی یک بر یک با حریف دست یافته بود، به فاصله کمتر از ۳ دقیقه به پایان این مسابقه، این جودوکار بلاروس را ضربه فنی کرده و به مرحله بعد راه یافت. رودکی در دومین مسابقه خود برابر جانسون تورمودور از ایسلند پس از آنکه به دلیل دریافت اخطار کم کاری و یک امتیاز کوکا از حریف خود عقب افتاد، در ادامه با اجرای فن اوسوتوگاری حریف خود را ضربه فنی کرد و به دور سوم راه یافت اما در سومین مسابقه خود برابر لاشا گوجه جیانی از گرجستان با یک امتیاز کوکا و یک یوکو مغلوب شد و به گروه بازنده ها رفت. رودکی در نخستین دیدارش در مرحله رپه شارژ(گروه بازنده ها) برابر دانیل مک کورمیک از آمریکا به میدان رفت و در حالی که مسابقه با نتیجه یک بر یک در جریان بود، با ضربه فنی این جودوکار آمریکایی را از پیش رو برداشت. وی در دومین مسابقه خود در این مرحله به مصاف تمنوف از روسیه، دارنده مدال نقره المپیک آتن رفت. وی ابتدا با یک امتیاز کوکا از حریف خود پیش افتاد و در ادامه موفق شد با امتیاز ایپون این حریف قدرتمند را مغلوب کند. نماینده +۱۰۰ کیلوگرم جودو کشورمان در شرایطی که با دو پیروزی مقتدرانه در گروه بازنده ها، در یک قدمی کسب مدال برنز قرار داشت، در حساس ترین مسابقه خود با ضربه فنی مغلوب جودوکار گمنامی از کوبا شد و به مقام پنجمی بسنده کرد تا کاروان جودوی ایران بدون هیچ مدالی دهکده المپیک را ترک کند.
امیر ملکی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید